Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
vandraren

Nån gotlänning här? Klurat på jyckarna där...

Recommended Posts

vandraren

Hej

För en tid sedan var jag och några av taxarna på Gotland. Lade då ev märke till ett fenomen som jag har frågor om... så finns här en gotlänning/gotländska så har jag lite frågor.

p.

hs_merkel
12 hours ago vandraren sa:

Hej

För en tid sedan var jag och några av taxarna på Gotland. Lade då ev märke till ett fenomen som jag har frågor om... så finns här en gotlänning/gotländska så har jag lite frågor.

p.

Är därifrån så fråga ska jag försöka svara 

vandraren

Tjena, kul!

Jo, det jag noterade var att de hundar vi jagade med, spaniel som för övrigt var helt tyst med ett undantag, tax, tysk jaktterrier, alla gjorde en sak lika! När de släpptes för jakt  så skallade de tämligen omgående! Alltså allihop vid varje tillfälle! Nu är det ju inte ont om vilt, nåt grönjävulskt med rådjur!!!, så löpor fanns det ju till förvillelse många! Min erfarna tax hade ett helsike att reda ut och starta drev öht, pga för mycket djur och löpor!

Så min tanke/fråga gäller fenomenet ovan: skäller de för att få en rörelse eller nåt för att få den färskaste löpan att gå på? Sen blev det ju drev som vanligt! När tom den tysta spanieln visade på detta beteende dök ide’n upp i min skalle! Inte minst sen Aina blev nipprig av alla spår att reda ut...

Jag frågade den 79årige drevprovsdomaren vi gick för om detta, och han kände igen fenomenet, men trodde det berodde på att hundarna var lyckliga när de släpptes! Nu är de ju säkert lyckliga över att vara gotlänningar, men...

Känner du igen detta?

p.

vandraren

Vill förtydliga: en salva med skall, och sen var de tysta till upptag igen. Väckte knappt!

p.

hs_merkel

Iver och jaktlust tror jag!?Och på sina håll mängder med rådjur/rabbis. Sen hunda som jaga Rabbis kan bete sig så då dem skalla på typ allt. Men känner till fenomenet.

Familjens drevrar gör de inte. Ingen av dem. Min tik kan göra ett tjut när hon släpps på ställen hon känner igen och jagat gris tidigare och det luktar gris. Jaktlust iver och dem vet vad det handlar om.

Många vill inte ha hundar som väcker på ön. Pga rabbis. Skall=jakt. Min familj vill ha hundar som väcker sitter i sen stövarjakten tror jag?