Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fästa vapenskåp i betongplatta

Featured Replies

Publicerat

Jag bor i ett hus byggt på en betongplatta i början av 90-talet (vanlig betong, ej blåbetong/lättbetong etc...). Nu tänkte jag bulta fast ett vapenskåp med betong expander i betongplattan, och kommer behöva borra 4st hål, ca 5cm djupa. Hur vet jag om det finns vattenledningar eller elledningar i betongen på gjust detta ställe? Eller kan man utgå från att dessa ligger djupare ner än 5cm? Jag har provat med en vanlig regelsökare, men inte fått några utslag alls. Placeringen är inte i närheten av något avlopp/el/vatten-system, men jag kan inte veta hur man valt att lägga rören i grunden.

(alternativa placeringar finns ej, skåpet är för litet för att gå att vikta ner till 150kg)

Vågar man borra?

Publicerat

Spontant säger jag nej! Jag hade aldrig bultat i ett golv, betonggolv. Alla dagar hade jag bultat i vägg istället. Är det ett modernt hus med golvvärme så är det synnerligen riskfyllt att borra...

/M

Publicerat

Inte direkt svar på frågan, men om du bestämmer dig för att borra så rekommenderar jag betongskruv/husskruv i dimension 10 mm x önskad längd.

Minst lika starka som expander och går enkelt att ta bort om du flyttar. 

Publicerat
  • Författare

Det finns inte någon golvvärme, väggarna är i gips så det är inte mycket nytta med att borra i dessa. Det jag är orolig för är att jag inte vet hur vattenledningarna till kranarna och elementen är dragna i huset, och på vilket djup...

Publicerat

Varmvattenledningar kan du se med en värmekamera.
På bilden är det golvvärme, men du ser varmvattenledningar också om du spolar lite i dem.

Fyrkanten mitt i bilden är en plyfaskiva som ligger på golvet. Det blir inte svårare att se var ledningarn går under plyfan.

1084428496_IR_0047SovrumPlyfa.jpg.b34f22a37f215cd2faf93e99b40a96c1.jpg

Publicerat

Du går ner till kommunens stadsbyggnadskontor och ber att få titta på ritningarna till berört hus. Du bör ta reda på fastighetsbeteckningen innan du går dit så blir det lättare. Kolla framförallt på VS och El-riningarna. Men när du ändå är där så kollar du armeringsritningen också så du vet hur djupt den ligger.

På 90-talet så reviderade man faktiskt ritningarna och det stämmer i de flesta fall. Om du även kollar El och VS ritningarna var stamledningarna går in och sen kontrollerar  att de verkligen gör det så skulle jag i varje fall inte ha några problem med att borra. 

Annars så kan mer moderna regelsökare oftast hitta el/vatten en bra bit ner i betongen men de är inte heller helt100%-a.

Men om du håller dig ovan armering så brukar det gå bra.

Säger Mola som nog tagit ett tusental hål i både bjälklag och väggar och bara borrat i el/vatten två gånger. (Har däremot satt tigersågen i värmeledningar i träväggar rätt så ofta.....)

Publicerat

Är du säker på att golvet ligger direkt på plattan? Prova å ta bort listen vid en vägg och provborra under listen så ser du rätt bra uppbyggnaden av golvet 

Snabbt sätt att hitta inkommande el vvs är att gå runt huset och leta efter ett litet 4kantigt gjutjärn lock kan stå "VA" på det och sen typ dra en rak linje till in till typ varmvattenberedaren stämmer inte alltid en ger en hum om hur det går i marken 

Publicerat
  • Författare

Jag är helt säker på att golvet ligger direkt på bottenplattan, jag har borrat på ett par ställen tidigare med lyckat resultat(träffade inte några rör). En byggare jag pratade med berättade att när man gjuter en bottenplatta så lägger man armeringen i botten och nejjar fast dricksvatten- och värmeledningsrör(till element) i armeringen. Sedan lägger man på 10cm betong ovan på.

Så länge man inte har slarvat och lagt rören dåligt, så ska dom finnas på ett djup av 7-9cm. Det är alltså säkert om man borrar 50mm djupa hål för betongexpander.

Publicerat

yep, så gör man... oftast. Ingen minns en fegis, och har du ingen golvvärme och skall borra såpass grunt bör det inte vara några problem. Håller dock med talaren ovan om betongskruv. Expander kan vara lite riskfyllt beroende på hur bra kvalitet det är i betongen med tanke på det grunda djupet, och botten på skåpet blir jämnare när det bara sticker upp en skruvskalle istället för gängstång+ mutter. mina 2 kronor...