Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snart sista toppjakts veckan...

Featured Replies

Publicerat

Jaha alla toppjaktsjägare...snart är det slut på det roliga. :'( Vart tänker ni tillbringa de sista dagarn? Själv åker jag upp till Mårdsel nästa lördagmorgon och jagar fram till måndag. Tisdag och onsdag blir det utanför Boden.

Publicerat

För mig har toppjakts karriären inte börjat ännu.

Tänkte ge den ett försök nästa år. Tar med Sakon .222

Publicerat

Jag tänker hinna med 2svängar till minst :)

Blir nog söder om Åsele

Publicerat

Får se om man hinner nått mer i år..  Det är nackdelen med behovsanställning  :-[

Publicerat

måndag tisdag blir det toppjakt. skulle ut igår, men vaknade först vid 12 snåret :-[, men men var ganska skönt ändå, det tar på krafterna att pendla 5 mil till jobbet och börja 05.00 eller 06.00.

Publicerat

Jag skulle också ha varit ut både igår och idag...men även jag försov mig...både igår å idag :-...känns igentligen som om min toppjakt är över för iår :-....ska börja att ladda upp lite speer TNT till .243:an och satsa på kråkorna och rävarna nu...

Publicerat

Här e en till som TÄNKT men de sket sig.

Uppe i ottan men ångrat mig o gått o lagt mig igen. Iof skönt!!!  ;D

ORKA inte osså vart ja lite sur att jag inte hann få tag i ett par pjäxor till nyskidorna.

Ska försöka ta ett par em. svängar i veckan o till helgen blir 2 heldagar.

Sen blir de ripjakt o hundträning som gäller fram till 22/3 då unghunden ska få gå sitt första prov :)

Publicerat
  • Författare
Får se om man hinner nått mer i år..  Det är nackdelen med behovsanställning 

Hur gick det med jakten, var du ut och jagade något? Jag har inte hört om sett något och om du varit till samma områden du var till i fjol?

Publicerat

F*N...har dåligt samvete nu....pga att jag inte har jagat nå toppfågel vare sig förra helgen eller den här helgen :-[ :-...känner att sanden lixsom rinner ur bägaren nu om jag ska lyckas att fälla min första orre i topp iår :-...har haft en i siktet hittils, vad hände då?...avståndet var 229,3m och jag visste teoretiskt hur kulan borde gå på det hållet, så jag kompenserade med att hålla i rygglinjen...BOM!...ett besök på skjutbanan visade att jag sköt precis över :'(...numer ska jag ALDRIG mer kompensera...nu ska jag hålla mitt i.

/Fredde

Publicerat

Ja man skulle vela åka en sista sväng och prova lyckan :-

Publicerat

Blir väl o fara ut 2-3 turer till under dom resterande dagarna, skönt o vara ute o skida lite iaf.

Publicerat

Man önskar ju att man hade råd att vara hemma om dagarna och jaga istället för att jobba :(

Publicerat

Jag var ut en sväng idag, hoppades på tjäder, men gav upp ganska tidigt då jag hade annat som skulle hinnas med under dagen.

På väg tillbaks till bilen började det "ploppa" upp orrar ur snön och man önskade att man hade haft hagelbössan istället för studsaren. De var säkert ett 40-tal orrar som låg begravda och en av dem fick följa med hem.

På tisdag blir det nya tag, vet ej var ännu. Och till helgen blir det nog tvådagars i Kronogård.

Publicerat

Jag åker upp till stugan imorgon och kommer att jaga 4-5 dagar eftersom jag har ledigvecka från jobbet  :)

Så jobba på era stackare och hoppas ni får en lika härlig vecka som jag  ;D  ;)

Publicerat
Jag åker upp till stugan imorgon och kommer att jaga 4-5 dagar eftersom jag har ledigvecka från jobbet  :)

Så jobba på era stackare och hoppas ni får en lika härlig vecka som jag  ;D  ;)

Vissa har det bra.... :P:D

Publicerat
  • Författare

Ja inte är jag så ledsen, jag ska ju jaga lördag, söndag, måndag, tisdag och onsdag. 8) 8) 8)

Publicerat

Själv har man lyckas få ihop 0 toppjakts dagar detta år  :(

Min tid har inte räckt till..

Fan.

Vad besviket det känns nu i efterhand  :-

Kanske man drar norrut i helgen.

Annars kommer jag nog inte att kunna sova gott denna vår.

Publicerat

Skönt att det snart är slut.. Har varit ute runt 50 dagar i vinter. Ganska trög toppjakt överlag tycker jag. Ganska många tomdagar och stora mer eller mindre tomma områden. Hyfsat på vissa platser, men man kan ju inte hänga runt för mycket på samma ställe utan får prova nytt hela tiden. Har testat många nya ställen i år och hittat några guldkorn. Kul! Skyttet har gått bra och träffprocenten högre än vanligt, förmodligen tack vare att jag dragit ner på långskotten.

Har dock frångått detta 4-5 gånger och skjutit långskott, kanske av gammal (o)vana? De skotten lyckades visserligen och den vanligaste formen av bom är nog fortfarande skottet som tar över då man underskattar avståndet. (Använder av olika skäl inte avståndsmätare)

Har på alla dessa dagar inte sett en enda större tuppflock än 7-8 individer vilket är ganska ovanligt. Däremot många och stora orrflockar på vissa ställen.

Publicerat
Skönt att det snart är slut.. Har varit ute runt 50 dagar i vinter.

Puh, runt 50 jaktdagar...

Först blev jag aningen avundsjuk det skall erkännas men sedan så känner jag nästan en lättnad över att jag inte har de möjligheterna. Har varit ute runt 15 dagar och känner mig fortfarande "hungrig". Toppjakten är nog den jaktform som jag personligen håller högst och ser fram emot under hela säsongen. Harjakt och älgjakt känner jag inte något sug för alls och har i princip slutat med, det blir mest smygjakt efter rådjur och fågel som jag håller på med.

Jag håller med dig vad gäller fågeltillgången, på mina marker har det inte varit lika mycket tjäder i år jämfört med de senaste åren men orre har jag däremot haft betydligt mer av. Det har inte varit något bottenår men heller inget toppenår.

Det ser ut att kunna bli hyffsat väder fram mot helgen så kanske kanske har man två jaktdagar kvar att se fram emot...  :D

Publicerat
Hur gick det med jakten, var du ut och jagade något? Jag har inte hört om sett något och om du varit till samma områden du var till i fjol?

Läs i toppjakt 2006/2007-tråden :)

Sammanfattningsvis så var jag på samma ställe och fick se 4 tjädertuppar på "slaktarmyren" och sköt en.. Trodde jag  :-.. Avslutade med att få skjuta en orrtupp iaf.. Men fågel fanns det, i massor