Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny hagelpang

Featured Replies

Publicerat

Tjena! Har idag en beretta s56e som jag använder till ca 90% av min jakt där det mest blir småviltsjakt med min spaniel. Denna hösten har den krånglat en hel del som har gjort att jag tappat lite förtroende för den.. så idag var jag inne hos den lokale vapenhandlaren och hittade en ny beretta silver pigeon med ställbar kolvkam för 20tkr.

Nu till frågan- satsa på silverduvan eller fixa till gamla berettan som jag vet att jag skjuter bra med. Eller man ska lyssna på dom vanliga råden härifrån och köpa valfri Browning istället ?

Publicerat

Vad gör 56:an / vad gör 56:an inte?
Dom flesta jag har haft tag i funkar klanderfritt efter noggrann rengöring och smörjning (i 50 år till)

Publicerat
  • Författare

Ja just nu smäller överpipan inte, en bladfjäder som gett upp?

Publicerat

Fattar inte.. du har en pang som funkar.. varför laga det som inte är trasigt? Och detta från en Browningfantast ? 

Ahh.. nu såg jag, den strular.. Då är det annorlunda, fixa den om du trivs med den annars skaffar du ny.

Publicerat

Tveklöst lämna den du har på service. 

Publicerat

Stämmer in med övriga, trivs du med bössan så lämna in den på en service/renovering. 

Ska man tro en del så är dom lite äldre bössorna mer välgjorda än dom nya (i samma prissegment).

Publicerat

En grej.. har du ejektor på gamla bössan?? Isf hade jag kanske övervägt att  byta av det skälet, får du en stöt med spanieln så känns det ibland stressigt att ladda om fort om det är fler rappisar/fasaner som trycker framför.. 

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago Hipshot sa:

En grej.. har du ejektor på gamla bössan?? Isf hade jag kanske övervägt att  byta av det skälet, får du en stöt med spanieln så känns det ibland stressigt att ladda om fort om det är fler rappisar/fasaner som trycker framför.. 

Ja där är ejektor. Och det är inte den typen av spaniel som precis stannar kvar? han driver mer fasanerna med skall haha?

men det blir nog ett byte ändå eftersom jag jagar en del i Danmark kan det va skönt med lite större valmöjligheter när det kommer till stålhagel. Sen vill jag ha utbytbara choker vilket där inte är på 56an. 

Publicerat

Ok då kan det helt klart vara klokt även om den du har inte är dålig på ngt sett efter lite service.

Publicerat
1 hour ago Vildand sa:

Tjena! Har idag en beretta s56e som jag använder till ca 90% av min jakt där det mest blir småviltsjakt med min spaniel. Denna hösten har den krånglat en hel del som har gjort att jag tappat lite förtroende för den.. så idag var jag inne hos den lokale vapenhandlaren och hittade en ny beretta silver pigeon med ställbar kolvkam för 20tkr.

Nu till frågan- satsa på silverduvan eller fixa till gamla berettan som jag vet att jag skjuter bra med. Eller man ska lyssna på dom vanliga råden härifrån och köpa valfri Browning istället ?

Givet ovan - serva din gamla trotjänare, den är oredntligt gjord och kommer med lite kärlek att hålla resten av ditt jägarliv.

47 minutes ago Vildand sa:

men det blir nog ett byte ändå eftersom jag jagar en del i Danmark kan det va skönt med lite större valmöjligheter när det kommer till stålhagel. Sen vill jag ha utbytbara choker vilket där inte är på 56an. 

Nu för du in en helt annan parameter.

Stålhagel är en lite annan sak. Du kan iofs brotcha upp din 56a till 1/4 - 1/4 men det är i alla fall mest en halvmesyr. En ny 686 (som inom parentes är lika upphetsande som att se linoljefärg torka) en betydligt mer flexibel lösning då den kommer med 3" patronlägen. De lösa chokerna är långt mer en bonus med begränsat värde.

Men i dina kläder hade jag servat behållit den gamla 56an oavsett - nått med den kvaliteten och finishen hade kostat minst 50 loppor i dag.

Sagt av ngn som har John Moses som husgud.

/T

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago pmt sa:

Givet ovan - serva din gamla trotjänare, den är oredntligt gjord och kommer med lite kärlek att hålla resten av ditt jägarliv.

Nu för du in en helt annan parameter.

Stålhagel är en lite annan sak. Du kan iofs brotcha upp din 56a till 1/4 - 1/4 men det är i alla fall mest en halvmesyr. En ny 686 (som inom parentes är lika upphetsande som att se linoljefärg torka) en betydligt mer flexibel lösning då den kommer med 3" patronlägen. De lösa chokerna är långt mer en bonus med begränsat värde.

Men i dina kläder hade jag servat behållit den gamla 56an oavsett - nått med den kvaliteten och finishen hade kostat minst 50 loppor i dag.

Sagt av ngn som har John Moses som husgud.

/T

Är mycket väl medveten att silverduvan inte är världens roligaste bössa precis men användningsområdet är större än på 56an..

Som skåning är det i Klippan man ska satsa på att lämna in den gamle bössan för översyn?

Publicerat
5 minutes ago Vildand sa:

Som skåning är det i Klippan man ska satsa på att lämna in den gamle bössan för översyn?

En fjäder i en 56a kan nog de flesta smeder byta......

/T

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago pmt sa:

En fjäder i en 56a kan nog de flesta smeder byta......

/T

Bevisligen inte.. lämnade in den för ett år sedan men kan ju ha varit fel på fjädern i sig

Publicerat

Är du säker på att fjädern är av? Hör du den klicka när du trycker av? Eller hör du delarna rasla därinne ( om du inte har haft isär bössan och SETT fjädern är av?

Tills vi vet något mera törs jag osedd sätta lite pengar på att det är smuts som gör att hanen inte slår stiftet ända fram.

Det brukar det vara ?

Publicerat

Det Dansken säger, lite fint mellan raderna, är.. plocka av kolven och gör rent..idiot :whistling::D:wub:

Publicerat

Jag skulle inte byta en 56:a mot en SP om SP:n kostar 20 tkr. Det är vad förmodligen vad jag skulle säga till dig som handlare om du ville köpa SP istället ? sen e jag förmodligen isf en usel handlare med iaf en ärlig sådan. Beretta är snuskigt högt prisade på begagnatmarknaden vilket gör att priserna hela tiden drivs uppåt. 

Vad gäller stålhagel skulle jag inte byta om det inte är så att du uteslutande dunkar tunga laddningar på klappjakt av bra kvalitét med >150 plugg/dag

Så jag säger som ovanstående, gör rent eller lämna in för rengöring. Om fjädern visar sig va kass, byt. 

Speciellt om du upplever att du skjuter bra med den ?

M

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Hipshot sa:

Det Dansken säger, lite fint mellan raderna, är.. plocka av kolven och gör rent..idiot 

Typ så?