Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beretta automater och Sako Sweden?

Featured Replies

Publicerat

Ska ha tag på en A400 Unico Explorer vänster åt Madeleine.. Beställde via nasare som ringde igår och meddelade att..

Jaktia köpt upp rättigheterna till Beretta A400 Unico Explorer för kommande året vilket innebär att bara jaktia får sälja modellen och ingen annan nasare!?

Fattar inte.. Hur skumt är inte detta?

Någon med insikter i ämnet som kan sprida ljus över detta?

Publicerat
35 minutes ago Hipshot sa:

Ska ha tag på en A400 Unico Explorer vänster åt Madeleine.. Beställde via nasare som ringde igår och meddelade att..

Jaktia köpt upp rättn till Beretta A400 Unico Explorer för kommande året vilket innebär att bara jaktia får sälja modellen och ingen annan nasare!?

Förvisso ingen A400 men har hustrun klämt på en Fabarm XLR5 i vänster ?  Modellerna med trä är rätt snygga.

Lättpekade och bra pistolgrepp för den som inte har dasslock till händer.

/ P

Publicerat
  • Författare

Har för mej att jag sett dessa, håller med dej, såg trevliga ut.. Men nej, hon har inte hanterat dem. Vänsterbössor vettu.. inget handlarna har hemma.. Berettan är den enda hon är säker på, jag tror nog att Fabarm kan vara vettigt.. ska fan kolla!

Publicerat

Benelli M2 vänster? Annars Sunes på Åland kan kanske fixa fram en. Buffé och lite öl på köpet?

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Har för mej att jag sett dessa, håller med dej, såg trevliga ut.. Men nej, hon har inte hanterat dem. Vänsterbössor vettu.. inget handlarna har hemma.. Berettan är den enda hon är säker på, jag tror nog att Fabarm kan vara vettigt.. ska fan kolla!

Bara det att den inte enbart är passar  för Amerikanska hästfejs gör den väldigt trevlig, men är det enertia träsket hon vill ner i går den bort då det är gasladdat. Är det du som ska betala lär din plånka säga Fabarm ?

/

Publicerat
  • Författare
3 hours ago hs_merkel sa:

Benelli M2 vänster? Annars Sunes på Åland kan kanske fixa fram en. Buffé och lite öl på köpet?

Nej hon vill alltså ha gasopererat oklart varför. Grejen är att hon hade en Beretta 30* för hundra år sen som hon trivdes med och hon vill tillbaka till det systemet. Hon har haft en Benelli innan men de varit inte kompisar. 

Sune.. jag har googlat där men hittar inte ett skit. När vi var på Åland sist så frågade vi efter butiken, oklart om de slagit igen eller flyttat.. eller bytt namn? Åland känns hetare dock än sverige om det nu är Beretta hon ska ha..

2 hours ago culot sa:

Bara det att den inte enbart är passar  för Amerikanska hästfejs gör den väldigt trevlig, men är det enertia träsket hon vill ner i går den bort då det är gasladdat. Är det du som ska betala lär din plånka säga Fabarm ?

/

Det är just gas hon vill ha.. och jag noterade att Fabarm har sina fördelar :whistling:

Publicerat

Finns på Nyllboken. Nygatan 11 Mariehamn men ni var väll så drukna så ni irra väll runt i Vasa eller något?

+358400595979

?

Publicerat
  • Författare

Nog irrade vi runt allt men vart vi var vet jag fan inte.. Tänkte det borde finnas på Internet.. får googla lite mer.

sunesjakt.com känns inte helt kurant...

Publicerat
16 minutes ago Hipshot sa:

Nog irrade vi runt allt men vart vi var vet jag fan inte.. Tänkte det borde finnas på Internet.. får googla lite mer.

sunesjakt.com känns inte helt kurant...

Adressen är rätt. Men dem verkar typ bara köra Facebook numera?

Publicerat
9 hours ago Hipshot sa:

Jag var på väg och skriva " gör dig nu inte dummare än du är...." men inser att du nog lever i en marknadsekonomisk bubbla..... Eller kanske förr en "ickemarknadsekonomisk bubbla".

En kedja både kan och får gå till en leverantör, eller tillverkare för den delen,  och säga "jag vill köpa X och räknar på en volym av Y men jag vill ha exklusivitet". Det är liksom inget mysko i det.

Förmodligen finns det någon annan exklusivitet på andra hållet dvs köparen/kedjan som vill ha exklusivitet får förbinda sig att inte ta in "konkurrerande produkter i samma prisklass".

Kedjan får exklusivitet och kan lägga upp reklamkampanjer etc utifrån att behöva driva köpare till konkurrerande kedjor som kanske skulle lägga sig en hundralapp lägre i pris eftersom de inte betalar för marknadsföringen. Generalagenten får enklare logistik och mer förutsägbara volymer. 

En win-win-loose situation då kedjan och generalagenten vinner (mindre administration och högre priser) medan köparna/kunder förlorar eftersom konkurrensen minskar (högre priser och tunnare utbud).

Den här trenden har vi sett ett tag - i många butiker som sålde Norma kulammunition såldes bara S&B i kalibrar som Norma INTE laddade, eller möjligen som lågprisalternativ till jaktmatchen. Att man skulle hitta ett komplett utbud av båda fanns aldrig på mätaren i dessa butiker. Och varför skulle man? Det hade ju bara gynnat köparen dvs kunden.

Morgondagens jaktaffärer kommer att vara betydligt mer lika ICA Maxi än Kjells vapen. Kasunerna må vara välfyllda som i fornstora dar, men med en jävla massa samma saker.... Där mest önskade säljet står rätt placerat blickfånget precis som på ICA. Om ni vill se mönstret så kolla vad som står längst ner på hyllorna i ICA butik - där står varorna man egentligen inte vill sälja men man måste ha för att annars drar lite för många kunder till intilliggande COOP. Sådana varor kallas ibland för saker som pliktvaror, dragvaror eller valfrihetsvaror. Skit man måste ha men som man helst INTE vill att kunden ska välja. De ligger i princip aldrig på pall till lågpris. Du ser i princip aldrig en stor prislapp på dem som blickfång heller. För man vill att kunden ska välja ICAs egna varor - va bra, va bra!

En konsekvens av detta är att man med tiden kommer att bli allt mer njugga i inbyte - inbytesvärdet sjunker dramatiskt om modellen utgår ur kedjans sortiment. Övrigt begagnat kommer man förmodligen inte att vilja röra alls dvs man kommer att lägga sig markant under blockets priser i inbytet för att driva nyköparen dit med sitt inbyte och slippa dra i det själv.

Följden lär bli betydligt tråkigare utbud i kasunerna - både vad avser nytt och beggat.

Du kan typ titta in i en godtyckligt vald XXL-butik för att se hur framtiden ter sig......

Kompetensen på handlarna lär på sikt sjunka till samma nivå med - det är det mest tragiska.....

/T

Publicerat
  • Författare

Ok!

Publicerat

Sune har, med ålderns rätt, börjat ta det lite lugnare och jobbar numera 3 dagar i veckan. Mejlade honom på sunes@aland.net i tisdags då han borde haft stängt. Fick svar på exakt 10 minuter.

Hemsidan har nog aldrig varit hans starkaste sida, men prova mejla eller greppa en telefon.

Publicerat
På 2020-02-05 at 18:12 pmt sa:

Jag var på väg och skriva " gör dig nu inte dummare än du är...." men inser att du nog lever i en marknadsekonomisk bubbla..... Eller kanske förr en "ickemarknadsekonomisk bubbla".

En kedja både kan och får gå till en leverantör, eller tillverkare för den delen,  och säga "jag vill köpa X och räknar på en volym av Y men jag vill ha exklusivitet". Det är liksom inget mysko i det.

Förmodligen finns det någon annan exklusivitet på andra hållet dvs köparen/kedjan som vill ha exklusivitet får förbinda sig att inte ta in "konkurrerande produkter i samma prisklass".

Kedjan får exklusivitet och kan lägga upp reklamkampanjer etc utifrån att behöva driva köpare till konkurrerande kedjor som kanske skulle lägga sig en hundralapp lägre i pris eftersom de inte betalar för marknadsföringen. Generalagenten får enklare logistik och mer förutsägbara volymer. 

En win-win-loose situation då kedjan och generalagenten vinner (mindre administration och högre priser) medan köparna/kunder förlorar eftersom konkurrensen minskar (högre priser och tunnare utbud).

Den här trenden har vi sett ett tag - i många butiker som sålde Norma kulammunition såldes bara S&B i kalibrar som Norma INTE laddade, eller möjligen som lågprisalternativ till jaktmatchen. Att man skulle hitta ett komplett utbud av båda fanns aldrig på mätaren i dessa butiker. Och varför skulle man? Det hade ju bara gynnat köparen dvs kunden.

Morgondagens jaktaffärer kommer att vara betydligt mer lika ICA Maxi än Kjells vapen. Kasunerna må vara välfyllda som i fornstora dar, men med en jävla massa samma saker.... Där mest önskade säljet står rätt placerat blickfånget precis som på ICA. Om ni vill se mönstret så kolla vad som står längst ner på hyllorna i ICA butik - där står varorna man egentligen inte vill sälja men man måste ha för att annars drar lite för många kunder till intilliggande COOP. Sådana varor kallas ibland för saker som pliktvaror, dragvaror eller valfrihetsvaror. Skit man måste ha men som man helst INTE vill att kunden ska välja. De ligger i princip aldrig på pall till lågpris. Du ser i princip aldrig en stor prislapp på dem som blickfång heller. För man vill att kunden ska välja ICAs egna varor - va bra, va bra!

En konsekvens av detta är att man med tiden kommer att bli allt mer njugga i inbyte - inbytesvärdet sjunker dramatiskt om modellen utgår ur kedjans sortiment. Övrigt begagnat kommer man förmodligen inte att vilja röra alls dvs man kommer att lägga sig markant under blockets priser i inbytet för att driva nyköparen dit med sitt inbyte och slippa dra i det själv.

Följden lär bli betydligt tråkigare utbud i kasunerna - både vad avser nytt och beggat.

Du kan typ titta in i en godtyckligt vald XXL-butik för att se hur framtiden ter sig......

Kompetensen på handlarna lär på sikt sjunka till samma nivå med - det är det mest tragiska.....

/T

Jag håller helt med om beskrivningen, men frågan är om det egentligen är så hemskt jämfört med hur det ser ut idag? I princip alla jaktbutiker har bara standardsortiment av de mest kända varorna så vill man ha något udda så blir det ändå en specialbeställning. XXL-butikerna kanske inte är upplevelsemässigt upplyftande, men de förtjänar åtminstone lite beröm för att de tagit in kollektioner från en del andra mindre vanliga klädmärken. Beretta erbjuder t ex en viss förmedlad passform till skillnad från de svenska märkena som känns sydda som ett överdrag till ett kylskåp.

Publicerat
2 hours ago edge sa:

Jag håller helt med om beskrivningen, men frågan är om det egentligen är så hemskt jämfört med hur det ser ut idag?

Det är så till stor del redan i dag, det har blivit betydligt sämre de senaste 15 åren. Och processen lär öka i fart nu.....

/T

Publicerat
  • Författare

Verkar ha fått tag på en bössa nu i alla fall. Var såvitt jag vet inte någon jaktiabutik men de kunde leverera iaf.

• 2 weeks later...
Publicerat
På 2020-02-05 at 18:12 pmt sa:

/T

Vill man jobbar med försäljning av jakt och vapen i en fysisk butik kommer man inte att ha så många alternativ i framtiden. Jag har faktiskt på sistone stött på en del riktigt kunniga säljare på XXL, vilket inte inträffade för något år sedan. Jag var in i en av de kvarvarande högprofilerade jaktbutikerna häromdagen och utbudet var i princip helt mainstream. De sade också att de nu skulle fokusera på att bara sälja vapen från L&O (Blaser, Mauser, Sauer etc.) och Beretta-koncernen för att kunna nå bättre volym och få tillräckligt bra inköpspriser. Förutom eventuell bättre hantering av serviceärenden så är det inte mycket mer de kan erbjuda än XXL och liknande firmor. De blir dessutom extremt känsliga för marknadssvängningar då de binder upp sig mot vissa märken. De hade t e x hoppats på att priserna på Blaser skulle gå ned nu när Blaser själva tog över agenturen, men var lite oroliga när det blivit precis tvärtom. XXL slutar för övrigt med Blaser då de anser att de prisar sig ur marknaden.