Publicerat Februari 6, 20206 yr Någon som har testat de lite billigare avståndsmätarna? Litet o lätt ska det va.. Har inget behov av extrafinesser, avståndsmätning upp till 500m . Förstår att vattentäthet, optik etc. inte är i topp, Men fungerar de som det sägs i reklamen? Vilken förstoring är lämplig? Skall mest användas vid fågeljakt, men även till vardags med allmän mätning.
Publicerat Februari 6, 20206 yr Har en Genzo av billigare modell. Solcellsdriven så inget bekymmer med batterier. Har kontrollmätt den upp till 230m och den mäter alldeles utmärkt, men optiken är inte mycket att hänga i julgranen. Ersätter på inget vis en handkikare.
Publicerat Februari 6, 20206 yr Detta är en populär post. Jag köpte Biltemas i samband med ett byggprojekt. I bra ljus och bra kontrast mäter den korrekt på de 400 m jag använde den. Om kontrasten är dålig eller vid konstiga motljusfenomen/reflexer diffar det lite grann +/- ~30 m kanske. För lite oseriös jakt hemmavid duger den gott. Spelar ingen 100% roll om stenmuren vid rådjurspyrschen på hemmamarken är 110 lr 130 m bort. Däremot höll den inte måttet under toppjakten. Solig dag och fågel mot himmel var inga problem, men en av dagarna var lite risigare med lågt sittande fågel då blev det lite mer varierande resultat mellan mätningarna. Som ovan e ju optiken inte speciellt imponerande M
Publicerat Februari 7, 20206 yr Jag har den som Kjell & Company säljer https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/avstandsmatare/luxorparts-laserkikare-med-avstandsbedomning-p12141 men jag tror inte att jag betalade mer än hälften. Optiskt är den som en leksakskikare. Men jag upplever att den är hyfsat exakt och att jag får samma avstånd om jag mäter upprepade gånger. Den duger till min användning som mest går ut på att bestämma att ”längre än så skjuter jag inte”.