Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt i Scotland

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

I sommar ska jag eventuellt över till Scotland och njuta av dessa natur. Och självklart är det tänkt att det ska bli endel jakt där också!

Så, har ni några erfarenheter därifrån eller andra matnyttiga tips så får ni gärna dela med er. En jag känner var där för 25 år sedan då det var mycket fin jakt på godsen där samt inga skarpa troféavgifter. Hur är det idag? Svårt att få tag i jakt och dyra troféavgifter?

Jag vet att man kan jag bock under sommaren däremot vet jag inte vilka andra vilt som är skjutbara då.

MVH Savin

Publicerat

Skottland idag är väl inte det billigaste jaktlandet man kan åka till. Är du intresserad kan jag ev ordna lite jakt . Beror lite på tidpunkten. Är det Juli mån är det nog bara bock som är lovligt. Hjortjakten börjar senare.. Du kan skicka ett pm om du vill.

Publicerat

Känner ett gäng som var där för ca.10 år sen,dom sköt vita harar i mängder,jakten gick till så att man äntrade ett berg,sedan gick drevfolket nedanför o motade. Vita ulltussar sprang i mängder uppför berget o motogs av bly..Kunde kanske ses som mer slakt än jakt.

Fågel delen hörde jag kunde bli kostsam speciellt om man sköt en sk.grouse (tror de hette så),så det gällde se upp med vad man sköt på i luften ;D

Publicerat
Känner ett gäng som var där för ca.10 år sen,dom sköt vita harar i mängder,jakten gick till så att man äntrade ett berg,sedan gick drevfolket nedanför o motade. Vita ulltussar sprang i mängder uppför berget o motogs av bly..Kunde kanske ses som mer slakt än jakt.

Fågel delen hörde jag kunde bli kostsam speciellt om man sköt en sk.grouse (tror de hette så),så det gällde se upp med vad man sköt på i luften ;D

Grouse är samma fågel som är på famous grouse-flaskan. Det är scotlands svar på ripa. Vi kallar den för moripa.

Publicerat
Grouse är samma fågel som är på famous grouse-flaskan. Det är scotlands svar på ripa. Vi kallar den för moripa.
Och det är dyrt
Publicerat

Amakulu: Jag tackar för erbjudandet! Återkommer med svar senare mot våren.

Jo, alltså nu är det så att mor och far ska åka dit och bjöd med mig samt syskonen. Det är anledningen till att jag undrar. För om jag ändå skall dit så är det nog värt att kolla upp möjligheterna att få skjuta en fin bock eller så. Ingen som vet någon hemsida eller dyl. där det finns ungefärliga priser osv?

Publicerat

var i skottland i maj och jaga kaniner, trevlig jakt mycket skott tillfälle, möjlighet till bock jakt fanns med men min ekonomi tillät inte detta då, på det stället jag var så betala du samma pris oavset storlek på trofen har för mig en bock gick på runt 3000:-  vad beträffar gousen så skjuter du dessa i par (hona/hane) och dom kostar från 700:- paret, en normal jakt nedläggs ett 20 tal par per skytt, med 6-10 skyttar, anledningen till priset är dels att det är i princip omöjligt att föda upp grouse, samt det mycket kostsamma viltvårdem som bedrivs speciellt för grousen.

Publicerat
var i skottland i maj och jaga kaniner, trevlig jakt mycket skott tillfälle, möjlighet till bock jakt fanns med men min ekonomi tillät inte detta då, på det stället jag var så betala du samma pris oavset storlek på trofen har för mig en bock gick på runt 3000:-  vad beträffar gousen så skjuter du dessa i par (hona/hane) och dom kostar från 700:- paret, en normal jakt nedläggs ett 20 tal par per skytt, med 6-10 skyttar, anledningen till priset är dels att det är i princip omöjligt att föda upp grouse, samt det mycket kostsamma viltvårdem som bedrivs speciellt för grousen.

aj aj aj...bara multiplusera 20 par ggr från 700 kr. Gäller att ha en fet plusska där ;D

Publicerat

700 låter som överpris med tanke på att man kan få en "grouse" på bolaget  i sverige för ca 260:- ;D ;D

Publicerat
700 låter som överpris med tanke på att man kan få en "grouse" på bolaget  i sverige för ca 260:- ;D ;D

smart.gif

Dagens bästa

Publicerat
smart.gif

Dagens bästa

Skitsvårt att få bolagets att flyga så bra som i Skottland. 700 är per par så det är inte så dyrt jämfört med bolaget ;D
Publicerat
Skitsvårt att få bolagets att flyga så bra som i Skottland. 700 är per par så det är inte så dyrt jämfört med bolaget ;D

Efter ett par av bolagets hamnar man lätt själv i flygläge,i alla fall i kålroten....Själv blir jag stark och kaxig..att flyga då..bahh,småpotatis ;D

Publicerat

egentligen är inte grousen så mycket dyrare än fasaner här hemma då priser på 250:- - 300:- per fågel inte är ovanligt

Publicerat

Inte alltid man har dubbla användningar av saker och ting.

Först tömmer man bolagets och sedan skjuter man trap på grouseflaskorna.

La Chasse med älgen på går att nyttja likadant. Löpande älgtomflaska............nytta och nöje förenade så att säga.

Vid nästa älgjägarmöte så........

Ursäkta utviket. En bekant var för 3 år sedan på hjortjakt i Scotland och han var jättenöjd med alla kringarrangemang + själva jakten. Han fick med sig en fin trofe. Tjock plånbok är en fördel, eller rättare sagt en förutsättning.

Publicerat

Dryga 15 000 kr brukar ett arrangemenag med 5dgr jakt inkl 2 hjortar kosta. Då ingår boende och resa mm, dock utan mat. Jag är sugen själv... på både hjortjakt och riktig whisky!

Publicerat

Har aldrig köpt mig ett arrangemang i Skottland men jagat hos en kollega några gånger. (råbock, kanin och duvor) Det är väldigt gott om hjort men kvalitén på hornuppsättningarna är klen generellt.

Dock anser jag att naturupplevelsen är svårslagen. Inramningen är underbar med berg och dal och för inte tala om det trevliga folket, boendet och traditionerna. Dessutom är det som regel enklare för en svensk att få ut något socialt av resan i ett engelsk språkigt land än i Polen eller ryssland. Sist jag var i Polen fick jag en guide som kunde 10 tyska glosor...blev lite segt till slut...Guten morgen/abend, kucken, wir laufen weiter, da druben, etc ::)

Skall också i väg i höst, försöker åka vartannat år på nåt kul. Antingen blir det en tredagars drevjakt i Polen eller 5 dagars på kron i Skottland. Väldigt skillda arrangemang. Skottland lockar lite för då tvingas man att jobba sig i form i sommar, kullarna suger kan jag lova. ;) Som att trampa norrlandsmyr en hel dag.

MVH

Publicerat

Nån som har koll på hur det är med att själv välja hjort att skjuta. En del arrangörer skriver ludigt om att det handlar om selektiv avskjutning (Diana) och andra att man väljer själv (med guidens godkännande??). Är ju en jäkla skillnad på vad man kan hänga på väggen om det handlar om att skjuta bort "dåliga" hjortar eller att få skjuta när de står på topp. Andra länder är det ju ärligare upplagt med att du betalar för vad du skjuter (i vikt).

Publicerat
Nån som har koll på hur det är med att själv välja hjort att skjuta. En del arrangörer skriver ludigt om att det handlar om selektiv avskjutning (Diana) och andra att man väljer själv (med guidens godkännande??). Är ju en jäkla skillnad på vad man kan hänga på väggen om det handlar om att skjuta bort "dåliga" hjortar eller att få skjuta när de står på topp. Andra länder är det ju ärligare upplagt med att du betalar för vad du skjuter (i vikt).
Selektionsjakt är oftast beteckningen på en avskjutning av undermåliga trofeér alternativt hondjur/kalv
Publicerat
Selektionsjakt är oftast beteckningen på en avskjutning av undermåliga trofeér alternativt hondjur/kalv
Du kunde ju ev. arrangera hjortjakt i skottland, vad gäller då?

Att skjuta hjortar med horn som är för fula för att andra skulle vilja skjuta dem är inget för mig. Blir ju som att gå hem från krogen med den gammla fula kärringen som ingen annan ville ha...  :P

Klar, om det var mycket billigt MEN Dianas priser ligger i nästan samma nivå som t ex Williams (som anger att man INTE pysslar med att jaga avskjutningshjortar).