Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dom 2 första vilten fälda för vår unga wachtelhund under samma jakt

Featured Replies

Publicerat

Idag så var vi på jakt i arboga som hundförare med våran unga wachtelhund Donna.Vi släppte Donna i den första såten och det tog inte många sekunder innan hon tog upp.Hon drev en hind förbi en skytt på 5 meter men lite för nära med studsare"bara hår i siktet".aja sen så tog hon upp igen och efter 5 minuter så kom det en hind på 15 meter från mig men jag hade tyvär hagel.hon drev sedan vidare på samma djur i 5 minuter till.sen så tog hon upp en hind till och vi sköt efter 5 minuters drev.Donna kom efter i spåren och hittade hjorten liggandes 50 meter därifrån.Efter lite blodslickande och lite småbitande på hjorten så gick vi vidare.hon fick upp 3 st kronhjortar som hon drev 75 m från skytt men dom hade inte kronhjort på licensen. hon drev dom i 15 min.Vi bytte såt och släppte henne i en stor tättning på ett hygge.det var tätt som in i helve..Hon tog upp och drev i 5 minuter innan vi hörde 2 skott sen blev det tyst.Skytten hade skjutit på ett kid först ett skott.Den hade lagt sig ner men hade huvet uppe så han sköt ett skott till.Sen så kom Donna framtill kidet och den for upp på benen och sprang in i en grantätning 20 meter fram med Donna tätt efter.Skytten hörde kidet skrika och skyndade sig till platsen.När han kom fram så levde kidet fortfarande och Donna stog över kidet med 2 ben på vardera sida om rådjuret och med ett stadigt grepp med munen om kidet.Skytten gick fram och kunde avfånga kidet med kniv.Han meddelade också att det inte var några som helst problem med att ta bort hunden inget morrande eller liknande.(allt enligt skytt).Vi började att gå emot bilen med det nypassade kidet.Men Donna ville inte sluta jaga inte.Hon gick in i skogen på väg tillbaka fick hon upp en get som hon drev runt i 30-40 minuter.2 skyttar såg den men dock på fel sida markgränsen.2 stolta hussar kan inget annat än vara helnöjda med jobbet från Donna.Speciellt kul att hon visade lite dådkraft.Kan tilllägga att det var snö ända upp till magen på Donna och hon bar ständigt på 1-2 kilo extravikt(snö).

post-1308-1169401740_thumb.jpg

post-77-1169401740_thumb.jpg

Publicerat

Fy fasen så kul! Stort grattis! Var det annonsen på jägareförbundet ni åkte på? 

Jäklar så duktig hunde verkar!  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  Grattis igen!

//Roggman66

Publicerat

GRATTIS!! ;D

Alltid lika kul när unghunden börjar jaga!

Tur att ni inte jagar i norrland där vi har snö 92% av året för då skulle hon bli tyngdlyftare  hah

/jon

Publicerat
  • Författare
Fy fasen så kul! Stort grattis! Var det annonsen på jägareförbundet ni åkte på? 

Jäklar så duktig hunde verkar!  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  Grattis igen!

//Roggman66

nej det var en kille fom lagt in en annons ifrån norrköping som ringde oss vi ville kolla först hur det såg ut till helgen med besök mm.sen så ringde vi då va den tyvärr upptagen platsen som hundförare alltså.men en annan kille ringde, jättetrevlig kille
Publicerat

Grattis! Jättekul att det går så bra för hunden. :D

Publicerat

Stort grattis!!!

Visst händer det saker i skogen med Wachtlar!

Pass upp så ni inte skjuter för henne när hon driver så länge som 40 minuter (om du inte vill ha det så förståss). Jag föredrar drev på 10 minuter men det är klart individuellt. Enstaka gånger gör inget men om det blir en vana har jag fått för mig att hundarna håller i längre.

Publicerat
  • Författare
Stort grattis!!!

Pass upp så ni inte skjuter för henne när hon driver så länge som 40 minuter (om du inte vill ha det så förståss). Jag föredrar drev på 10 minuter men det är klart individuellt. Enstaka gånger gör inget men om det blir en vana har jag fått för mig att hundarna håller i längre.

Det var första gången som hon drev så länge.Hon brukar ligga på ca 8-15 minuter annars vilket jag anser perfekt för vår mark.Tror att hon blev uppspelt av kidet hon fick tag på
Publicerat
Det var första gången som hon drev så länge.Hon brukar ligga på ca 8-15 minuter annars vilket jag anser perfekt för vår mark.Tror att hon blev uppspelt av kidet hon fick tag på

Det blev väl emilbrodin också !! :D :D

Låter som ett lovande ämne, var rädd om henne!

Publicerat
  • Författare
Stort grattis!!!

måste rätta mig.under jakten som vi sköt hjorten och kidet för henne så hade hon drev på mellan 8-15 minuter + 35 minuters drevet.på jakterna innan så har hon mestandels haft drev på ca 5 minuter
Publicerat
35 minuters drevet

Som sagt innan var lite försiktig med henne, hörde talas om en Wachteltik som kan köra upp till fyra timmar!

Annars är det bara att gratulera till en lovande hund.

Ps. Hur gammal är hon?

Publicerat

Kul :)

En riktig maskin på G där. Hur gammal är hunden?

Stort grattis

MVH

Publicerat
  • Författare

hunden är 1år och 3månader.Hon heter björnfotens Donna,kommer ifrån deras d-kull

Publicerat
  • Författare

Vi står inför ett svårt val...ska vi jaga med Donna i helgen i hopp om att hon lugnat ner sig.eller ska vi hoppa över en hel vecka.Vi vill ju inte att Hon ska hålla i drev i 40 minuter.Någon som har erfarenhet som kan ge tips vi. vill ju inte ha en jaktidiot som driveri 40 minuter.

Hur ska vi gå till väga för att hon inte ska driva i 40 minuter

är tacksam för alla tips

Publicerat

Du kanske kan öva att kalla in hunden nu när det är skjutet för henne? Efter drevtiden du vill ha kan du ju börja kalla in henne ellet på nåt sätt stoppa henne.

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

låter som en ide värt ett försök.du tror inte att det spelar någon direkt roll om vi jagar i helgen nu lr om ännu en vecka alltså.Jag hade en fundering kring detta borde inte det bara göra hunden mer jaktsugen och ännu mer intensiv om jag väntar en vecka?

Publicerat

Personligen tror jag inte det! Däremot skulle jag nu om inte tidigare övat och övat inkallning. Nu kan du ju öva att avbryta drev vilket är guld värt. Lycka till

Publicerat

Stort grattis!

Publicerat

Sen tycker jag inte att lite längre drevtider är något stort problem om det håller sig inom såten, däremot om hunden fortsätter förföljandet kilometer efter kilometer om det går rakt ut då har man problem.

Men som sagt innan i tråden att kunna kalla in från fullt drev är ju alltid bra att kunna, men svårt att fixa!

Publicerat
  • Författare
Sen tycker jag inte att lite längre drevtider är något stort problem om det håller sig inom såten, däremot om hunden fortsätter förföljandet kilometer efter kilometer om det går rakt ut då har man problem.

Men som sagt innan i tråden att kunna kalla in från fullt drev är ju alltid bra att kunna, men svårt att fixa!

ja "40 minutersdrevet" buktade ganska bra vi hörde i princip skallet hela tiden förutom dom 5 sista minuterna så det gick inte allt för långt bort.Sen så tog vi beslutet att inte jaga med henne i helgen pga att hon haltat lite under veckan.Inget allvarligt men man vill ju inte riskera någonting hon är ju ändå så ung.
  • 1 year later...
Publicerat

lite sen med grattiset!.. men bättre sent en aldrig!.. :angry:

Mvh Mamre!.

Publicerat
  • Författare
lite sen med grattiset!.. men bättre sent en aldrig!.. :rolleyes:

Mvh Mamre!.

Hehe tackar:D

Publicerat

läste den hära storryn samma dag som den skrevs mn då skrev jag inte nått!

så Grattis till dej och hunden se till satt hon inte driver så länge :rolleyes::unsure: