Hoppa till innehåll

Jakthund och vilt offseason?


Daltorpet

Recommended Posts

Vi har skaffat oss en beagle som blev ett år i mitten på februari och vi har haft en säsong/injagning som gått över förväntan. Hon är väldigt driven och jaktlusten är stor, flera rådjur och harar har fällts för henne. En riktig superstart!

Men jag har en fundering nu när jakten är slut för året och man stöter så klart på vilt på promenader och hon blir givetvis helt till sig och skäller/drar i kopplet. Så jag undrar hur ska jag agera? Låta henne skälla och dra eller fya? Ignorera? Jag vill inte förstöra jaktlusten eller så.

Det är min första riktiga jakthund och har inte jättestor erfarenhet.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Arctic sa:

Jag fyar inte mina hundar om de skäller på vilt. 
 

Tar det för lång tid innan de lugnar ner sig får de fot-kommando och vi går därifrån. 

Jo det är så jag vill kunna göra men hon blir helt förbytt när det dyker upp vilt och skulle aldrig lyssna på fotkomandot. Hon är jätteduktig på det annars och i vanliga fall och jag kan ge fotkomando i nästan vilken annan situation som helst tex möte med hundar, människor och tamdjur.

 

Nu förstår jag att problemet ligger hos mig och att jag inte uppfostrat rätt men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag har testat att ha hennes favoritgodis i samband med fotkomando men det ignoreras totalt.

 

Inkallningen när hon är lös fungerar klockrent även under jakt (om hon hållt på ett tag redan) men när kopplet är på lyssnar hon inte alls.

 

När dina hundar går fot med möte med vilt är det frivilligt av dem eller håller du kopplet så kort? När ni går därifrån får du dra med dem eller följer de med? Jag har testat att försöka göra mig intressantare och rolig men man blir som luft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dra inte bort hunden, stå stilla tills hon lugnat ner sig. Det kan ta ett tag första gångerna.

När hon lärt sig att ta det lite lugnare kan du börja ge kommandon, godis mm men var väldigt noga med att bara ge henne kommandot när du är säker på att hon verkligen kommer att lyda. Det hänger på dig att vara disciplinerad och konsekvent.

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan väl poängtera att det är viktigt att vara konsekvent i hund fostran, ger du ett kommando till hunden skall det åtlydas och fullföljas Annars blir du en repetitiv babbel apa som hunden tok skiter i. Säger man sitt är det alltså SITT som gäller!

Är då hunden så uppspelt att man inte kan få kontakt så kan det var dumt och ge kommandot innan hunden kommit ur värsta hypen, blir lättare och få kontakt då. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du en hund som jagar så lär du inte förstöra det detta genom att vara konsekvent med hyfs i kopplet - oavsett om det doftar vilt eller inte. Tar du inte tag i det nu så kommer hon att dra och bära sig åt resten av livet.

Du har redan fått lämpligt tillvägagångssätt ovan:

1 hour ago nuke sa:

Dra inte bort hunden, stå stilla tills hon lugnat ner sig. Det kan ta ett tag första gångerna.

När hon lärt sig att ta det lite lugnare kan du börja ge kommandon, godis mm men var väldigt noga med att bara ge henne kommandot när du är säker på att hon verkligen kommer att lyda. Det hänger på dig att vara disciplinerad och konsekvent.

/M

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunduppfostran kan vara ett känsligt ämne. Jag tycker att Anders Landin har vettiga åsikter. http://landins-hund-katt.se  
 

Alla hundar är individer. Om jag försökte vänta ut mina när de drar skulle jag få vänta länge. Andra hundar kan vara så intresserade av att vara till lags att det enda problem du har är att få dem att förstå vad du vill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Arctic sa:

Hunduppfostran kan vara ett känsligt ämne.

Japp, ibland är det skitsvårt att göra det enkla. Metoden jag föreslår är inte lätt och kräver en hel del av föraren, ofta mer än vissa klarar av.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-26 at 08:01 nuke sa:

Dra inte bort hunden, stå stilla tills hon lugnat ner sig. Det kan ta ett tag första gångerna.

När hon lärt sig att ta det lite lugnare kan du börja ge kommandon, godis mm men var väldigt noga med att bara ge henne kommandot när du är säker på att hon verkligen kommer att lyda. Det hänger på dig att vara disciplinerad och konsekvent.

/M

 

På 2020-02-26 at 08:31 Galne sa:

Man kan väl poängtera att det är viktigt att vara konsekvent i hund fostran, ger du ett kommando till hunden skall det åtlydas och fullföljas Annars blir du en repetitiv babbel apa som hunden tok skiter i. Säger man sitt är det alltså SITT som gäller!

Är då hunden så uppspelt att man inte kan få kontakt så kan det var dumt och ge kommandot innan hunden kommit ur värsta hypen, blir lättare och få kontakt då. 

Tackar för tips det ska absolut testas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ställ dig frågan om hur lydig hund du behöver ha. Jagar du med en beagle så brukar det inte behövas extrem disciplin. Det låter som om du har en fungerande hund. 
 

Det kanske räcker att stå still tills hunden slutar dra i kopplet. Då har du löst problemet utan några större besvär. 
 

Jag har stående fågelhundar. Ska det fungera bra så ska du kunna stoppa hunden vid uppflog eller om det t.ex. dyker upp en hare eller kanin framför nosen. Det med en hund som inte har koppel på sig. Grunden för det är ett fungerande ”nej” kommando. Anders Landin har en hel del tips om hur det kan läras in. 
 

I övrigt delar jag råden ovan. Ge bara kommandon när du tror att det fungerar. Om kommandot i alla fall inte fungerar bör du ha en uttänkt strategi för hur du hanterar det. Den strategin kan vara att ignorera det, även om det sällan leder till en lydig hund. 
 

Mina hundar är inte speciellt lydiga och de har ett antal olater som jag valt att inte försöka rätta till. Jag har sett det arbete och de korrigeringar som krävs för riktigt lydiga hundar (typ SM i lydnad). Jag har istället valt att välja mina strider.  ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Arctic sa:

Ställ dig frågan om hur lydig hund du behöver ha. Jagar du med en beagle så brukar det inte behövas extrem disciplin. Det låter som om du har en fungerande hund.

Men han skall också leva med hunden alla dagar då det inte jagas. Koppelförighet är ju ändå en rätt basal nivå.  Även för en drivande hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Basal och basal...

Alla hundar är individer. En av mina kan jag inte få att sluta dra i kopplet. Fot fungerar hyfsat, enda problemet är att han vill börja glida fram efter ett tag. Efter fungerar riktigt bra där han tydligt kan se var gränsen går. Inkallning på oönskade har och rådjursdrev ligger i alla fall på över 90%. Men sluta dra i kopplet går inte. 
 

Den andra hunden kan låta bli att dra i kopplet — men ligger på under 70% på inkallning vid stark störning, i.e. hare eller rådjur just framför nosen. Att gå fot från ett rådjusspår fungerar i princip 100%, men då är han nära mig. 
 

Att som TS ha en hund som blir lite uppspelt vid viltspår behöver inte nödvändigtvis vara ett stort problem. Jag har efter rätt många år med hundar valt att prioritera det jag tycker är viktigt och ignorera vissa beteende. T.ex. avlämning vid apportering är något jag inte fokuserar på. Så länge fågeln hittas och jag slipper simma är jag nöjd. En tävlingsinriktad labradorägare skulle nog gråta vid åsynen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago nuke sa:

Min hund är speciell, den gamla vanliga ursäkten.

/Markus

Hade jag trott att det hjälpt hade jag erbjudit dig att försöka...

Tron på enkla lösningar är ofta tilltalande. Den senaste i bekantskapskretsen som praktiserade stillastående väntan vid drag i kopplet slutade med en hund som tuggade på familjen och fick avlivas. 

Jag vidhåller att hundar är individer och du får välja vilken ambitionsnivå du har. Korrigeringar och tillsägelser måste avpassas för individen. Det brukar vara intressant att besöka ett jaktprov och se den nivå av lydnad som bevisligen välmeriterade hundar har. Det verkar vara svårt även för de bästa i verkligheten — att hävda perfektionen på sina egna hundar är däremot enkelt. 

Mina hundar fungerar för det jag använder dem till. Det räcker för mig. De områden som är viktiga för mig fungerar på det stora hela. Jag skulle vilja hävda att den som hävdar att deras hund alltid lyder ljuger. Jag måste säga att jag är rätt skeptisk till den totala stillheten och tystnaden som ett gäng jakthundar skulle ha när vilt som de ska jaga spankulerar omkring hundgården...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-29 at 23:32 Arctic sa:

Jag måste säga att jag är rätt skeptisk till den totala stillheten och tystnaden som ett gäng jakthundar skulle ha när vilt som de ska jaga spankulerar omkring hundgården...

Om söta fröken vore still och tyst när vilt knallar omkring i trädgården, så skulle hon näppeligen behöva en tillsägelse men eftersom hon inte är tyst så blir hon tillsagd att vara tyst. Precis som tidigare fauvear, jämthundar och finsk spetsar så idkas ingen jakt i hundgården liksom och med tiden så inser de flesta hundar det. Sen om andra förhåller sig skeptiska till det eller inte är för mig totalt oväsentligt faktiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...