Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Släpigt trycke?

Featured Replies

Publicerat

Hallå kamrater.

Fick hem min "nya" bössa igår. En Anshutz 1515 22wmr av äldre modell. Skicket var överaskande bra med tanke på priset, 1900 spänn. Kikarsiktet var ett no-name av äldre modell. Skall ändå bytas. Fästena som satt på var weaver-stålfästen så det var en glad överaskning.

Allt frid och fröjd således förutom trycket. Lagom hårt med jag har aldrig varit med om ett sådant släp! Jäklar vad segt det var! Inte hårt men... långt om ni förstår?

Mina frågor är således:

Vad beror detta på? Av nyfikenhet vill jag gärna veta rent mekaniskt vad detta beror på.

Andra frågan är ju givetvis: Går detta att ordna, och vad kan det kosta att lämna in och få det fixat. Tänker inte ens prova själv.

Publicerat

Lyft ur bössan ur kolven och kika iaf!!! Jag hade en 1516 tror jag det var i 22WM tidigare och där var det en eller två skruvar man vred på, plättlätt att fixa! Krävdes dock lite försiktighet för jag minns att jag ställde trycket lite för lätt och det resulterade i att bössan spännde upp slagfjädern ungefär varannan gång man gjorde mantelrörelse. Var dock ingen fara, bara att skruva lite till på skruven så fixade det sig. Är rätt säker på att det är samma system på din bössa så kolla hur det ser ut iaf..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Okey det ska jag göra. Kan det fixas med justeringsskruvar så borde tom jag klara av det. Ska testa ikväll, återkommer i morgon med resultat.

Publicerat
  • Författare

Det var tyvärr inte så enkelt.

Kollade med en kompis som har en lite nya 1516 och där är det ju en skruv framför varbygeln som justerar hårdheten. Det se helt annorlunda ut i min mekanism. Känner att jag inte vill börja skruva i mekanismen om jag inte vet vad jag gör så jag ska höra med en tekniker om det överhuvudtaget är möjligt att trimma trycket eller om man måste byta.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Åkte in och fick trycket fixat på lunchen. Det var ju plättlätt :-[

Men det var ändå värt en tvåhundring för att få hjälp, kändes inget kul att skruva i trycket när jag inte visste vad jag skulle göra.

Nu är trycket helt jäkla perfekt, krispigt och lätt!

Nu skall det testat vad bössan, och jag, kan prestera för 80m träffbilder i helgen!