Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
cocktail

Spanska sidolås

Recommended Posts

cocktail

Sålde mitt engelska boxlås ne för några år sen och lovade mig själv att nästa sxs skulle vara ett sidolås med ejektor och trevligt kolvträ. Har rätt bra koll på vapen i allmänhet men spansk tillverkning har jag medvetet hållit mig ifrån, nu trivs jag bäst med att förkovra mig i saker jag inte vet så mycket om och i väntan på att ”spaning best” dimper ner i brevlådan frågar jag i förhoppning att kunskap finns här.

Aya no1, no2 siktar man ju på här, kunskapen hos säljare verkar inte riktigt bra för att uttrycka det milt. Ser man skillnad på no2 och 117 lätt t.ex..?

ugartaecha, är nån bättre än nån annan? De jag hittat är väldigt billiga men ser trevliga ut.... finns det pärlor?

Victor Sarasqueta Överlag bra? Hittat några som ser trevliga ur om än lite tråkig träbit... kvalitet mot aya?

har fortfarande inte bestämt mig om det blir en spanjor, kan lika bra bli en b25:)

pmt
16 minutes ago cocktail sa:

Sålde mitt engelska boxlås ne för några år sen och lovade mig själv att nästa sxs skulle vara ett sidolås med ejektor och trevligt kolvträ. Har rätt bra koll på vapen i allmänhet men spansk tillverkning har jag medvetet hållit mig ifrån, nu trivs jag bäst med att förkovra mig i saker jag inte vet så mycket om och i väntan på att ”spaning best” dimper ner i brevlådan frågar jag i förhoppning att kunskap finns här.

Liten varning för Spanish Best. Den gäller för vad man kan hitta på den amerikanska marknaden. Den svenska marknaden var något annat, något heeeeeeeelt annat dessvärre.

Så du kan INTE ta hans sanningar som sanningar för vad vi ser i Sverige....

18 minutes ago cocktail sa:

Aya no1, no2 siktar man ju på här, kunskapen hos säljare verkar inte riktigt bra för att uttrycka det milt. Ser man skillnad på no2 och 117 lätt t.ex..?

Jag tycker man borde göra det. Men det är ju jag det. Sedan har du "Guldmann" som rör till det.....

19 minutes ago cocktail sa:

ugartaecha, är nån bättre än nån annan? De jag hittat är väldigt billiga men ser trevliga ut.... finns det pärlor?

Personligen den spanjor jag imponeras mest av, även gällande svensksålda vapen.

20 minutes ago cocktail sa:

Victor Sarasqueta Överlag bra? Hittat några som ser trevliga ur om än lite tråkig träbit... kvalitet mot aya?

Som regel minst lika bra som Guldmann importerade AyA, kanske bättre stockade. 

/T

KJE81

Om du har serienummer på bössan du är intresserad av så brukar Aya vara väldigt snabba på att svara på vad det är för modell 👍

pmt
2 minutes ago KJE81 sa:

Om du har serienummer på bössan du är intresserad av så brukar Aya vara väldigt snabba på att svara på vad det är för modell 👍

Aya är rätt lätta och sätta modellen på hur som, även Guldmann. 

/T

KJE81
1 hour ago pmt sa:

Aya är rätt lätta och sätta modellen på hur som, även Guldmann. 

/T

Jag tycker att det är klart lättare med Guldmann, där står väl modellen på vapnet? I alla fall på dom jag sett, medan det på min nuvarande no 2 står det ingenting om modellbeteckning. Det är förstås en annan sak om man har koll på skillnaderna i modellerna när det gäller gravyr och annat, men det har i alla fall inte jag☺

pmt
7 hours ago KJE81 sa:

Jag tycker att det är klart lättare med Guldmann, där står väl modellen på vapnet? I alla fall på dom jag sett, medan det på min nuvarande no 2 står det ingenting om modellbeteckning. Det är förstås en annan sak om man har koll på skillnaderna i modellerna när det gäller gravyr och annat, men det har i alla fall inte jag☺

Problemet med Guldmann är att de ligger en halv grade ner gentemot vanlig AyA för samma period. 

Ovan på det kommer sedan den vanliga glidningen som AyA har över tid. 

/T

cocktail

Tack för svar! Tyvärr hade den ena ayan pistolgrepp, tror det var en 117. En Goldman ambassador såg grymt trevlig ut men priset var för högt för en spanjor i mitt tycke.

Nu är jag mest intresserad av en Viktor sarasqueta som ser intressant ut, tyvärr är kolvträt otroligt tråkig... andra alternativet är en ugarteacha i nyskick, är dock lite tveksam då priset är otroligt lågt, å andra sidan har försäljaren ett gäng b25:or för struntsummor också och till dessa priser kan jag ta en av varje:).

Ska se om försäljarna är villiga att skicka hem bössorna på prov så får jag jämföra dom sida vid sida, pun intended....:)

KJE81
8 hours ago cocktail sa:

Tack för svar! Tyvärr hade den ena ayan pistolgrepp, tror det var en 117. En Goldman ambassador såg grymt trevlig ut men priset var för högt för en spanjor i mitt tycke.

Nu är jag mest intresserad av en Viktor sarasqueta som ser intressant ut, tyvärr är kolvträt otroligt tråkig... andra alternativet är en ugarteacha i nyskick, är dock lite tveksam då priset är otroligt lågt, å andra sidan har försäljaren ett gäng b25:or för struntsummor också och till dessa priser kan jag ta en av varje:).

Ska se om försäljarna är villiga att skicka hem bössorna på prov så får jag jämföra dom sida vid sida, pun intended....:)

Ofta går det att pruta rätt ordentligt hos vapenhandlare, tio-tjugo procent t ex👍

cocktail

En liten uppdatering, har några alternativ på gång.

ugartechea ligger bra till för tillfället och så fick jag nys på en kettner med det smäckiga tillnamnet elegance sidelock. Spanska provstämplar är ett spännande nytt område för mig, det finns 2 jag inte får klart för mig - PP och HZ..

Hz kunde vara tillverkaren habala zermanos men borde då vara i en oval

kan tillägga att jag inte kommer köpa denna men det är intressant😋

E6AA5500-310F-41C2-A1CA-3E00355A8127.jpeg

1DBCD0DE-B017-4ED7-8E65-0323A14812E2.jpeg

1E1A88F6-8A6D-4C87-9743-403FD3A60A23.jpeg

pmt
2 hours ago cocktail sa:

ugartechea ligger bra till för tillfället och så fick jag nys på en kettner med det smäckiga tillnamnet elegance sidelock. Spanska provstämplar är ett spännande nytt område för mig, det finns 2 jag inte får klart för mig - PP och HZ..

Hz kunde vara tillverkaren habala zermanos men borde då vara i en oval

Det finns provstämplar, produktionsstämplar, trademarks och rent klotter....

Det behöver mao INTE vara en provstämpel.

/T

• Like 1

NJJ
På 2020-03-10 at 21:20 cocktail sa:

å andra sidan har försäljaren ett gäng b25:or för struntsummor också och till dessa priser kan jag ta en av varje:).

Var finns den säljaren?

• Like 1

cocktail
På 2020-08-13 at 19:35 NJJ sa:

Var finns den säljaren?

i finland, han har ingen b25 kvar dock