Publicerat Januari 22, 200719 yr Tja! I detta land finns en bestämmelse om att jag är en farlig människa om jag har 7 jaktvapen, men 6 är däremot helt OK. Jag behöver en kombi, en kortkort grovsing, en hagelbock, en hagelautomat, en långhållsrigg, och en liten finkalibrig myspang. Det fick inte plats någon .22LR. Hmm... Funderar på om man inte skulle kunna göra något för att leka .22LR. Jag HAR en kulgjutartång och visst, jag skulle väl kunna göra något av rent bly, eller 50% hjulvikter, med en gas check och en reducerad laddning på några grain RedDot. Men jag grunnar ändå... Finns det några mantlade kulor i kaliber .22 som ger kontrollerad expansion i kanske 400 m/s? Någon som har funderat? Testat? Försökt?
Publicerat Januari 23, 200719 yr 3.2g sako 105 och 106, 330-500ms, mycket snabbt krut, ljudlös med dämpare, men se upp med sot på hylsorna det är en varning på lågt tryck och det har hänt sprängningar av vapen :- Sen är det bara att gå en kurs i ljudlös ur tagning ;D
Publicerat Februari 23, 200719 yr Jag såg ett reportage i någon amerikansk tidning där dom petat ner en cal .24 rundkula i hylsan men jag minns inte om det bara var tändhatten bakom eller om det var något krut också. Tydligen så gick det att träffa saker med detta också men man fick ladda en och en då det inte matade från magasin som det skulle.
Publicerat Februari 23, 200719 yr http://www.leverguns.com/articles/paco/small_charges.htm Kolla här! Hittade en av artiklarna om lätta laddningar. Allt från 22h till 45-70.
Publicerat Februari 23, 200719 yr Lite off topic. Bara för att visa att en hornet slår en 222 i användbarhet i alla lägen. ;D http://www.leverguns.com/articles/paco/22hornet.htm
Publicerat Februari 25, 200719 yr http://www.leverguns.com/articles/paco/small_charges.htmKolla här! Hittade en av artiklarna om lätta laddningar. Allt från 22h till 45-70. Du sa att det är för snabbt med Red Dot, i denna text står det ju att det går ;D Tack så mycket Nils
Publicerat Februari 25, 200719 yr Som jag skrev: 2-2,5 gr under en blykula. INGET mantlat med det krutet då går det åt h-vete.
Publicerat Februari 25, 200719 yr Läser Du mera noggrant så gäller laddatat för 222 rem mag och med Blykula. Var försiktig med red dot. Det är hett det krutet, lite långsammare än vihtavouri 310 som är rena nitroglycerinet. Gå hellre på Vihtavouri 340 om du ska leka med hemstöpta kulor. Minns jag inte fel så ligger mängden krut runt 4 grs i en 222 rem. Men mitt minne sviker ibland. Använd filler så du inte råkar ut för någon SEE.
Publicerat Februari 26, 200719 yr Du ska INTE använda filler tillsammans med RedDot enligt alla rekomendationer jag lyckats komma över till det krutet. Kan bero på att det är ett otroligt fluffigt krut kanske, men det är dom rekomendationer jag fått. Sedan kan du köra alla vanligt förekommande kultyper att det skulle gälla bara blykulor förstår jag inte vart det kommer ifrån. Själv har jag brännt runt 2000 skott med RedDot och 45grains mantlade kulor plus några hundra luftgevärs 22cal blykulor, så visst kan man ha kul med 222'an Lite reducerade 222 laddningar http://www.accuratereloading.com/222rem.html
Publicerat Februari 26, 200719 yr var får ni t tag på redot? staffans vapen har inte och verkar inte få tag på heller... gärna lite info om hur ni som kör med andra krut och filler använder vilka kulor osv.. är helt novis när det gäller reduserade laddningar..
Publicerat Februari 26, 200719 yr Desto värre. Om krutet inte antänds som det ska kan det bli en secondary explosion effect. Det vill säga krutet blir som en aerosol i hylsan och detonerar istället för att brinna. Red dot är avsett för pistol och hagel inte för gevärsladdningar annat än som reducerade sådana och då företrädesvis med blykula. Reducerade laddningar kan vara precis lika farliga som överladdningar och kan i extremfall spränga pangen i småbitar dom också.
Publicerat Februari 26, 200719 yr Visst är det så att reducerade laddningar kan var minst lika farliga som överladdningar. Därför ska man alltid utgå från redan kända och beprövade laddningar och sedan vara väldigt observant på tecken om högt tryck och dyligt. Och det är ett krut för i första hand hagel, men som Krut för just reducerade laddningar är just RedDot både välkänt och beprövat. Och en av anledningerna till att det är populärt är just det att man inte behöver använda filler utan det fungerar utmärkt ändå. Sedan att det skulle fungera annorlunda med blykula förstår jag fortfarande inte vart det kommer ifrån? Det mesta av det jag läst om RedDot krutet och reducerade laddningar behandlar mantlade kulor i allt från 22Hornet och uppåt. Själv använder jag laddningar till 222'an och 308 med RedDot och är mer än nöjd hur det fungerar, men jag har alltid utgått från laddningar som varit beprövade. Sök på forum på andra sidan pölen och ni kommer att hitta spaltmeter om just reducerade laddningar med RedDot och GreenDot och BlueDot med för den delen. Så inte är det precis oprovad mark man stapplar omkring på.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Lite skrämselpropaganda. http://www.reloadammo.com/liteload.htm När man läser sånt här så blir då jag försiktig. Inte bara här står det om SEE effekten. Finns även andra ställen. En mantlad kula är mycket tyngre att driva genom ett lopp och ger följdaktligen högre tryck. Tillsammans med ett så snabbrinnande krut som red dot kan följderna bli fatala. Var och en är ansvarig för sina laddningar och inte utan anledning. Experimentera men läs allt ni kommer över och var kritiska till allt. Bulls eye red dot vihtavouri 310 och norma R1 är inget att leka med där ska man vara fullständigt säker på vad man håller på med.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Författare Tja, jag har laddat en del långsamma laddningar med red dot och VV310 också, mantlat och omantlat, och jag kan inte påminna mig att jag har gjort illa mig... ännu Men jag har å andra sidan bara laddat efter publicerade data och med kronograf, och börjat underifrån. Jag tror inte att det finns anledning till panik vad långsamma laddningar anbelangar, även om det naturligtvis finns anledning att vara försiktig. Vad jag grunnade på var just om det fanns någon .224-kula som är så blöt att den expanderar i mycket låga hastigheter, och då inte någon varmintkula som snarare är spröd än mjuk... Ingen input, någon?
Publicerat Februari 27, 200719 yr Författare Rekommenderar http://www.guns.connect.fi/gow/arcane1.html föär den som vill ägna sig åt de mer halsbrytande handladdningskonsterna ;D
Publicerat Februari 27, 200719 yr Hornetkulorna är ju gjorda för den saken. Annars blir det kultången och en hålspets jigg så att man kan borra hålet i blykulan .
Publicerat Mars 19, 201313 yr Rekommenderar http://www.guns.connect.fi/gow/arcane1.html föär den som vill ägna sig åt de mer halsbrytande handladdningskonsterna ;D En fantastisk artikel
Publicerat Mars 20, 201313 yr Författare Årets trådlyft! Men helt klart en fantastisk artikel och jag lever ännu Idag har jag .300 Whisper i stället för att pyssla med fillers och annat junk i .308Win.