Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga med 16/X.XX kombi, hur (bra) funkar det?

Featured Replies

Publicerat

En äkta tysk buckbochflinte ska ju vara i kaliber 16. Har själv bara haft en långa döden ett kort tag i kaliber 16 men hann aldrig fälla något, dock väldigt behaglig att skjuta med, satt som en smäck, ingen rekyl. Frågan har uppstått nu när jag letar efter en ny kombi, i Tyskland finns en hel del verkar det som.

Någon som har lite input?

p

Publicerat

Du får leta lite mer efter ammunition då tillgången är sämre och du får ett smidigare vapen, men i övrigt är det ingen större skillnad med likvärdiga hagelladdningar.

Publicerat

Jag kan skriva under på att det är ammunitionstillgången som är det stora problemet, men SAKAB verkar ha bra ammunition i kaliber 16 US no 4 och 6 av Baschieri & Pellagri som, om jag förstått det rätt, ska vara riktigt bra ammunition :) Har dock inte hunnit prova min drilling i praktiskt jakt än, men väldigt mycket smidigare än en 12:a med en vikt på 2,9 kg utan kikare, så det känns ju lovande :)

Länk: https://www.sakabsweden.se/shop/product/bp-29-f2-classic-cal16?tm=&sm=ttps://sakabsweden.se/ammunition/hagelammunition/baschieri-pellagri/jaktammunition-bly

Publicerat

16 är helrätt, alltid ?

Übermüsig kaliber, jag har det i drilling och halvis. 

Det är inga större problem med ammo om du inte planerar att skjuta tusenvis av lerduvor, då blir det lite dyrare än en tolva. 

Publicerat

I min kombi gick S&B Junior riktigt fint, och bra pris var det också, en klar favorit.

Publicerat

Jag har en mysig Husqvarna 310BS i Kal 16. Har putsat lite på trångborrningen då den var vääldigt trång. 

Är väl främst om man söker blyfritt det börjar bli problem att hitta ammo. 

Publicerat

I södra Sverige är ammunition inget problem till kaliber 16.??

Publicerat

26g:7  Övningsammo finns  bla hos Torsbo och kostar 2,19/1000st  dvs lite billigare än de flådigare märkena i kal 12

Sen verkar jaktammon  inte heller vara nåt större problem, jag har inga problem all då jag laddar all jaktammo själv. 

Varför så nojjiga över att hitta 16 ammo ?   Genomsnitts jägaren skjuter väl knappt upp en 25 ask per år på jakt.

Sen är det så larvigt lätt att sno ihop juste ammo själv så att det skulle räcka en livstid så jag ser inte problemet ? 

Publicerat
16 minutes ago henke67 sa:

Jag har en mysig Husqvarna 310BS i Kal 16. Har putsat lite på trångborrningen då den var vääldigt trång. 

Är väl främst om man söker blyfritt det börjar bli problem att hitta ammo. 

inte lika lätt som att hitta steelmax men det går med lite planering.

Publicerat

Är nån på genomresa förbi Torsbo  kan jag vara med på ett större köp av Jaguar stål 16/67  26g :7  ifall nån inte behöver så mycket 

Behöver minimum 1000st  men kan ta 2-3000 

Jag bor i Stockholm , PM vid intresse

/ P

Publicerat
  • Författare

Tackar för input!