Publicerat Mars 27, 20206 yr Nu är det dags att uppdatera klädsgarderoben med ett nytt jaktställ. Det finns ju en uppsjö av märken så hur vet man vilket som är värt att köpa? Duger Engelssons Eurohunt för 1900:- eller ska man gå upp till Pinewood/ Swedteam? Härkila för 10 000:- känns överprisat, är det verkligen så mycket bättre kvalitet? Ska gå som hundförare med min första egna hund om det är till någon hjälp för att välja rätt kläder
Publicerat Mars 27, 20206 yr Har lite Englessons och en del Pinewood, av dem skulle jag sats på Pinewood om jag skulle köpa nytt. Men brukar leta efter det som känns och ser trevligt ut, gärna någon gammal modell som är nedsatt i pris. Inte så värst mode medveten..
Publicerat Mars 27, 20206 yr De här dyra märkena.. visst, säkert bra grejer, men knappeligen så bra att det motiverar tredubbelt pris. Kolla Widforss, tror de säljer ut en del till rätt fina rabatter. Annars Itab/Engelson.. tycker man kommer långt där. Själv rätt svag för Pinewoods grejer..
Publicerat Mars 27, 20206 yr Jag gillar Kuiu men med den här dollarn och de jävla virusen är det ju omöjligt att handla.
Publicerat Mars 27, 20206 yr Jag har en eurohunt blaze jacka som hundförarjacka. Andas dåligt. Men har hållt bra! Tre säsonger! Vilket är grymt bra vid tanke hur den används.Har bara underställ under och är de kallt så kör jag en fleace tröja med. Byxor läderbyxor från sweadteam. Och underställ. Tycker dessa är bäst. Har haft härkila, engelsson 2 par och Chevalier Vid regn underställjacka fleecetröja och skaljacka. Och Neopren handskar. Stövlar året runt.
Publicerat Mars 27, 20206 yr Köp inget "ställ"... Lite som att köpa ett vapenpaket med hälften av grejorna som man egentligen inte vill ha. Och de flesta ställ är också extremt fula.? Separera grejorna och köp lite då och då. Hundförare? Det är ju ett brett spektrum av verksamhet. Stövare blir det kanske mest att sitta på ryggsäcken, eller kravla omkring i granplanteringar med en ställande grishund. Jag skulle aldrig ge mig in där med 10 kkr på kroppen. Goretex/membran? Själv kan jag inte använda det på överkroppen vid rörligt jakt. Kolla friluftsmarknaden och kanske även arbetskläder.. Ofta prisvärda, robusta grejor
Publicerat Mars 27, 20206 yr Författare 2 hours ago BigJim sa: Köp inget "ställ"... Lite som att köpa ett vapenpaket med hälften av grejorna som man egentligen inte vill ha. Och de flesta ställ är också extremt fula.? Separera grejorna och köp lite då och då. Hundförare? Det är ju ett brett spektrum av verksamhet. Stövare blir det kanske mest att sitta på ryggsäcken, eller kravla omkring i granplanteringar med en ställande grishund. Jag skulle aldrig ge mig in där med 10 kkr på kroppen. Goretex/membran? Själv kan jag inte använda det på överkroppen vid rörligt jakt. Kolla friluftsmarknaden och kanske även arbetskläder.. Ofta prisvärda, robusta grejor Kommer jaga mest rådjur så drevjakt på småvilt
Publicerat Mars 27, 20206 yr Chevalier var bra för ett ett antal år sedan, men det känns som de har tappat i kvalitet. Det mest uppenbara är att de är extremt ojämna i storlekar och passform. En säljare i butik som jag pratade med med påstod att det började gå utför när de tidigare ägarna sålde företaget, men det låter jag vara osagt. Vissa av tillverkarna har haft svårare att ställa om till produktion i Kina och Härkila sägs vara en av dem (Jag har dock inga plagg från dem). Känslan är att Chevalier är en annan. Beretta tycker jag känns mer välskräddade, åtminstone om man föredrar en slank passform. Jag har en membranjacka från Itab och kvalitet och passform är mycket bra för priset. Andningsförmågan är dock begränsad. Robusta, tysta kläder utan membran är nog det bästa för rörlig jakt.
Publicerat Mars 28, 20206 yr Har några härkila byxor och dom har hållit bra mycket längre än billigare märken sen att dom passar mig bra gör att dom används mer. Har en haglöfs byxa i ett kraftigt tyg som jag använde större delen av förra hösten men gylfen gick sönder i den, det är nog en av byxorna som varit mest prisvärda 500kr och använda i stort dagligen. Om jag hittar ett par till såna kommer jag köpa direkt.
Publicerat Mars 28, 20206 yr Jag har friluftskläder typ Lundhags/Fjällräven utan membran när jag går. När jag sitter har jag membrankläder av jaktmärken. Ett tips är att börja prenumerera på nyhetsbrev från Outnorth, Addnature och Outdoorexperten. Det är många bra reor som avlöser varandra. Dessutom har iaf outnort just nu att du får 20 % när du börjar prenumerera. Håller även med Hipshot att Widforss är riktigt bra. Funkar med nyhetsbrev där oxå. Köper aldrig heller jaktställ utan mixar det som passar min kropp.
Publicerat Mars 28, 20206 yr Jag kör med Biltemas ställ, väldigt lätt och bekvämt att röra sig i. Vet att ett flertal hundförare gör detsamma, men då införstått med att det blir till att köpa nytt efter varje säsong. De sliter å andra sidan ut det mesta rätt fort.
Publicerat Mars 28, 20206 yr Jag tycker arbetsbyxor är bra. De finns i skogsgrönt och är robusta och jag gillar inte att vara utan hängfickorna. Sen så behöver man inte betala för nåt dyrt märke som slits lika fort eller fortare. Man kan få klippa bort lite hammarhällor och sy igen om det är öppnat för att stoppa in hängfickorna.
Publicerat Mars 28, 20206 yr Efter 2 olika från engelsons gick jag över till dessa: https://www.pnjakt.se/art/pinewood-forest-camou-byxa.php Inte ångrat mig en sekund. Jättesköna å praktiska...
Publicerat Mars 28, 20206 yr Biltemas jaktbyxor var guld, men vet inte om dom finns kvar. Jag har allt mellan vanliga friluftskläder, och avdankade militärkläder.. För mig, var det viktigaste att ha flera ombyten än att satsa allt på ett kort. Ull gillar jag.
Publicerat Mars 28, 20206 yr Ja, ylletröja med hög krage och dragkedja ner till bröstet samt vindtät jacka. Lagom pris, bekvämt och fungerar bra även på stan.
Publicerat Mars 28, 20206 yr Kör med en utgång model swedteam blaze, Engelsson skyddsbyxor ytterst. Bambu underställ och hylte sålde ut woolpower. Så totalt. swedteam jacka. 750:- (utförsäljning) Protector byxor köpte av en kompis för 500:- Bambu underställ 150:- (ullared) Woolpower underställ 750:- Oftast muckboots stövlar! Men började med ett jahti jaktställ som hängde med i många år, skänkte iväg det förra året när grannens hus brann ner. Så det används fortfarande efter 15 år ? köp lite och då, mixa och blanda och bytt ut om det behövs! Kolla under sommar halvåret brukar vara reor på de flesta utgående modeller mm. //Danielj
Publicerat Mars 28, 20206 yr Jag har faktiskt inte köpt ett jaktplagg på 10 år, frun förser mig på jul, farsdag och födelsedag. Visst får hon hintar om vad jag behöver men styr inte modeller eller märken enbart syften. Hon tycker det är väldigt praktiskt. Jag sliter mina kläder, gjorde nära 70 hundsläppsdagar under 19-20 säsongen och kanske 25 till utan hund. Har lite olika outfits, jagar jag primärt älg i norrland eller grävling tidigt på säsong så har jag ett par Härkila goretex, har haft dessa i säkert 10 år och kan nog ha dem ganska många till, mycket bra byxor. Lätt skaljacka från Swedteam över underställ och en hundförarväst, också från Swedteam. Vid varmt väder, endast ett vettigt underställ under västen. Jagar jag gris med hund (vilket jag oftast gör) har jag skyddsbyxor numera. Har nött ut ett par Swedteam och kör nu Chevaliers dito. Känns bekvämare men tvivlar på att de kommer hålla lika länge som de förra . Har då en jacka från Pfanner som jag är mycket nöjd efter 3 säsonger över bra underställ, de flesta från Craft. Som förstärkningsplagg vid behov har jag tunna västar, också från Craft. Purschar jag har jag ett par gamla väl inkörda mollskinnare från Pinewood som är tysta och supersköna + en camouflagejacka från Swedteam. På fötterna är det alltid kängor, avskyr stövlar på rörlig jakt. Har två par Lundhags och ett par Meindl beroende på jakt. Lägger en bra slant på bra stumpor också i olika tjocklekar varje år. Sitter jag statiskt på vinter, tex med grabbarna i en vakkoja kör jag skoteroverall och muckboots. Inget är varmare än overall. I mitt jobb och även privat går jag ofta i casual jaktkläder av de vanligare svenska märkena. Tycker nog just nu att Swedteam är mest bang for the buck generellt, men är ingen märkessnobb. Bra kläder får dock kosta lite, jag har också svårt att se hur en uppsättning jaktkläder skulle kunna funka för mig. Sen kan sägas, när jag väl byter plagg så är ju inte de förra 100% kronslut även om det bästa alltid är taget, de utgör reservombyte vid behov och finns med i bilen. Har faktiskt aldrig bytt jaktkläder för att jag vill ha nya av fåfänga.
Publicerat Mars 29, 20206 yr Nog är det väl så att de dyrare märkena, som Härkila, har lite mer kvalitetskänsla. Passformen känns också mer "modern". Som med mycket annat får man väl dock mest för pengarna i mellansegmentet och där tycker jag Swedteam ofta har riktigt funktionella plagg med bra fickor osv. Känns gedigna och håller bra enligt min erfarenhet. Annars är Bergans en favorit, speciellt om man är ute efter lite smidigare kläder.