Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Per_B

Leupold VX Freedom

Recommended Posts

Per_B

Vad tror ni om Leupold VX Fredom kikarsikte? De är ju väldigt billiga, men ändå med Leupolds fulla garanti vad jag förstår. Är de något att ha tro?

Ursäkta om det blev lite dubbelpost på det här inlägget men kom på att det passade bättre här!

image.thumb.png.ac4fa6ab20b9ba680cad36bb9a1813c9.png

Per_B

Ser nu att det står att riktmedel är icke medförstorande i annonsen ovan. Efter att ha googlat lite så vet jag nu vad det betyder, tycker spontant utan att ha jämfört att det verkar ganska bra, i alla fall vid inskjutning på en tavla. Dvs om man ökar förstoring så täcker korset eller punkten eller vad man nu har i mitten på sitt riktmedel en mindre del av tavlan. Vid jakt så kanske det inte är lika bra? 

LGH

Icke medförstorande (second focal plane, förkortas ofta "SFP", riktmedlet i andra planet) är utmärkt till de flesta former av jakt och det överlägset vanligaste i moderna jaktsikten.

Ett medförstorande (first focal plane, FFP) riktmedel är mer ett måste i tävlingsskytte där du mäter avståndet med hjälp av riktmedlet i kikarsiktet - då är det tacksamt om måtten stämmer vid alla förstoringar.

Jag jagar (och skjuter) med båda typerna av riktmedel, båda fungerar utmärkt.

Jag har inga som helst erfarenheter av det siktet du länkar till.

• Thanks 1

MarkusR

Hmmm, jag svarade nyss i den andra tråden 🙄

• Thanks 1

DallasDave

Jag beställde faktiskt ett VX-Freedom 3-9X40 för 2499:- nyss.. (Kunde fan inte låta bli för det var så jävla billigt.) Har inte fått hem det ännu men med dem garantierna och hypen på och om freedom serien på Youtube och så vidare ska det bli jävla intressant och se hur dem står sig mot ett VX-2:a rent optiskt.

• Like 1

Per_B

Skall bli superintressant att höra hur du gillar det DallasDave!

DallasDave
4 minutes ago Per_B sa:

Skall bli superintressant att höra hur du gillar det DallasDave!

👍

Jag kör en liten recension sedan här på tråden.

Per_B

Personligen är jag ingen finsmakare vad gäller optik. Har aldrig använt något dyrt kikarsikte. Det jag möjligen är lite orolig för är hur rattarna / mekaniken känns.

DallasDave
18 hours ago Per_B sa:

Personligen är jag ingen finsmakare vad gäller optik. Har aldrig använt något dyrt kikarsikte. Det jag möjligen är lite orolig för är hur rattarna / mekaniken känns.

Ja men tror jag fasen inte kommet vara något problem. Jag har sökt av en del amerikanska forum och hittar igentligen inget ont om vx-freedom serien förutom att folk tycket den är ful och har dålig finich. Men jag hittar faktiskt inget om hur dålig den skulle hålla nollan eller likande. Det enda vissa klagar på är att klicken inte är distinkta nog. Men dem gör sitt jobb.

• Like 1

DallasDave

Jaha!

Idag kom grejerna hem...

Leupold QRW "1 inch" låga fästen. VX-Freedom 3-9X40 samt ett orginal alu flip lock.

Första intrycket jag får av siktet när jag öppnar kartongen och plockar upp det är.. 

Billigt och lätt... Men framför allt billig!

Jag börjar tvivla på mitt val helt enkelt bara av att hålla det.

Det är absolut inte samma finich som VX-2:or eller övriga leupold sikten för den delen. Utan den är väldigt enkel samt så ser man lite missat här och var i form av färg som inte riktigt täcker helt.

Reglaget för zoomen är ful som stryk men mycket mer vänligare att vrida på än tidigare. Skulle man ha vantar på sig så är inte det något problem på denna. Inte heller hård eller för lös.

Reglaget för höjd och vind känns som om detta är något dålig kina kopia! Dem är verkligen gjorda som "Nu är det nollat rör aldrig detta igen" reglage.

När jag tittar i den så blir jag faktiskt förvånad. Man glömmer bort det föregående och blir faktiskt imponerad istället.

Den motsvarar om inte bättre en VX-2:a i linser!

(Nu har jag inte någon 3-9 VX-2 till hands utan jag har jämfört mot min VX-2 2-7X33).

He he under tiden  jag "hård" synar riktmedlet märker jag av att på en utan stolparna så är det microskopiska skägg. Inte mycket och inte överallt men på en liten bit och inget man märker direkt men jag såg dem.

Det ser ut som om ni tänker er att riktmedlet har stämplats på plats på en glasbit och den har flyttats lite på sig så det blir lite utsmetat. Jag försökte ta kort på det men det är så litet så det syns alltså inte. Man måste hålla imot något ljus bakgrund och så vidare för att ens se det. 

Att tillägga så tog jag mitt vx-2 sikte och hård synade det riktmedlet och ta mig tusan! Det var samma fenomen på det siktet. Och jag har aldrig sett det innan heller.

Nu är det monterat i alla fall och jag inväntar bara en ljuddämpare så ska jag ut och prova det i fällt. 

MEN!! Jag måste understryka att det känns bra på bössan! Riktigt bra!

Nu är det inget blaser eller sako 85 för +30k sek jag hänger på detta sikte. Utan jag hänger på denna på en Weatherby Vanguard S2 Backcountry. Visst detta är lite av en lyxmodel med glasfiber stock m.m. Men den lider oxå av sina skönhets fel och grovt anpassade delar..

Så en VX-Freedom gör sig faktiskt riktigt bra på den.

Det kommer mer framöver efter inskjutning och efter mer labbande.

20200709_165339.jpg

20200709_165345.jpg

20200709_165356.jpg

• Like 1

Per_B

Tack Dallas Dave! Vilken bra recension!!  Tycker det ser riktigt bra ut på bössan! "Skägget" på linjen skulle inte jag upptäcka / bry mig om det minsta. Det som oroar mig lite är reglagen för höjd och vind som du skriver inte känns bra.. MEN går de att ställa in och håller sig där så visst, fine för det priset!

DallasDave
2 hours ago Per_B sa:

Tack Dallas Dave! Vilken bra recension!!  Tycker det ser riktigt bra ut på bössan! "Skägget" på linjen skulle inte jag upptäcka / bry mig om det minsta. Det som oroar mig lite är reglagen för höjd och vind som du skriver inte känns bra.. MEN går de att ställa in och håller sig där så visst, fine för det priset!

Ja håller med dig till 100%.

När jag plockar med siktet och klämmer på det så känns det och ser ut som en "kina" kopia av ett vx-1.

Det yttre som skiller åt är typ för att leupold inte ska stämma dem. (Om du förstår vad jag menar).

Det är inte alls dem reglage för vind och höjd man är van vid.

MEN!! Och det är med stort MEN!!

Till skillnad från Kina knock of sikte så vi alltså 30 års garanti på detta sikte.. Skulle det inte hålla nollan eller fixa det dem lovar så skicka in det bara. 

Jag tror faktiskt att i sin enkelhet så kommer siktet leverera. 

Jag har det monterat på en 30-06 och jag pangar en hel del. Det kommer märkas rätt fort om det inte hållet för vad dem lovar.

• Thanks 1

Per_B

Hoppas du följer upp och berättar om det gick bra att justera in det som du ville ha det (vind, höjd) och om det verkar hålla sig där. 

DallasDave
4 minutes ago Per_B sa:

Hoppas du följer upp och berättar om det gick bra att justera in det som du ville ha det (vind, höjd) och om det verkar hålla sig där. 

Ja men det kommer jag göra. 👍

(Man är ju nyfiken själv på om det håller)

• Thanks 1

DallasDave
Posted (edited)

Oj oj oj..

Jag kunde inte hålla mig, utan jag åkte in till skjutbanan och sköt in freedom siktet..

Jag ska träna lite på älg banan senare i veckan och kommer inte använda mig av ljuddämpare där i alla fall.

Nåväl.

När jag rattar på reglage så är dem under all kritik. Dem är svampiga och dåliga klick. Det varierar i motstånd om man rattar från end läge till end läge så att säga och då inte bara i slutet eller i början utan lite var stans. Inte nog med att man försöket vrida i klicken så är det jätte lätt att vrida av misstag 2 eller till och med 3 klick. (Detta är då när jag gjorde den stora in flytten i grov inställningen)

När den står i ett "klick" så går det även att röra reglaget fram och tillbaka i klicket lite. Om ni tänker er att skåran som utgör själva "klicket" är större än den lilla fjädern som ska vila i den. Frågan är då hur mycket man flyttar träff bilden då? Men för den vanliga jägaren som använder detta är det nog skit samma. Man skjuter liksom inte på så långa avstånd i alla fall. Nu sköt jag dock med världen sämsta ammo (XXL ppu) för att jag inte hade något annant.

Men trotts det kunde jag efter lite rattande ställa bössa på 100m mitt i och träffa där jag ville.

Dagen slutade med att bössa skjuter mycket bättre än vad jag gör. (även att jag står i skugga så tar värmen och det blir jobbigt att skjuta).

Så jag avslutar med att klippa två 1.5 liters petflaskor med vatten på 100m friståendes och det var inga problem alls så att säga.

Men jag hävdar ännu en gång att detta är ett sikte som man defenetivt inte rör fler gånger efter att man har ställt in det. Det är svårt att ställa in det och räkna rätt från 1/4 moa då jag känner att siktet flyttar sig mer i klicken än i 1/4 moa.

Edited by DallasDave
Lite stavfel
  • Like 1
  • Thanks 1

Per_B

Tack för utvärderingen DallasD!. Känner att jag blir lite tveksam får jag säga. Tror jag kanske skall prova ett Vortex Crossfire i stället. Säkert sämre optik men kanske rattarna är bättre?

• Like 1

DallasDave
Posted (edited)
5 hours ago Per_B sa:

Tack för utvärderingen DallasD!. Känner att jag blir lite tveksam får jag säga. Tror jag kanske skall prova ett Vortex Crossfire i stället. Säkert sämre optik men kanske rattarna är bättre?

Ja.. Jag kan inte säga annat än att jag håller med.. När jag tittar närmare på rattarna på vind och höjd och känner på dem får mig att fundera om inte leupold har gjort en riktig fuling här!

Jag får faktiskt för mig att det kan vara vx-1 gamla steglösa/klick lösa vred (sådan som är anpassade för mynt och inte har "klick").

Men istället för plattan med en skåra för myntet så har dem satt ett högre plast lock (alltså själva tornet) och i under den sitter någon form av platta med fjäder. 

Jag tror tveklöst att det fungerar och att det inte kommer flytta på sig.

Men om man rattar mycket är defenetivt inte detta sikte idealiskt för det.

Edited by DallasDave
Lite stavfel
  • Thanks 1

DallasDave

Har väll inte så mycket mer att skriva om mitt Freedom sikte.

Tänkte bara föra in en rolig twist på historien och det jag har skrivet innan.

Jag fick besök av en god vän och jakt kamrat som oxå är en optik nörd.

Han har börjat köpa dyr optik och han är kräsen.

Vi samtalar lite och kommer in på leupold siktet i fråga. Jag fnittrar lite och hämtar min bössa och vi går ut i trädgården. 

Han börjar och vifta runt med leupoldet först på olika avstånd och jag påpekar bristerna till honom.

Vi rattar lite på reglagen och han håller med om dess brister.

Jag sadlar om då på bössa till mitt Swarovski z8i 1-8 och låter honom vifta omkring med det och titta på olika avstånd.

(Nu håller båda siktena enbart på 3-8 förstoring så det ska uppfattas lika som möjligt).

Vi rattar även på reglagen och jag kan ju inte påpeka heller några brister utan allt är som det förväntas.

Swarovski siktet är ljusår bättre på alla sätt. Det är perfekt i reglagen. Bilden är knivskarp. Riktmedlet är helt otroligt.

Men ändå lika fan!!..

Trotts Leupold siktes brister så har även min vän väldigt svårt att välja swarovski siktet.

Jag tycker det talar för hur bra linserna ändå är, och trotts bristerna är det fan inget dåligt skit.

Detta är nog nu sista gången  jag skriver om detta ämne för i ärlighetens namn finns det nog inte mycket mer och rapportera. (om det inte händer något makabert förstås).

Tyckte bara att det var en rolig grej att ett budget sikte kan få (inte bara en utan två) optik nördar att skruva lite på sig.

• Thanks 1

Per_B

Tack DallasDave! Helt klart imponerande att kikarsiktet har så bra optik till det priset.