Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
aasenheim

Mannlicher classic

Recommended Posts

aasenheim

En Mannlicher Classic, begagnad men av ganska modern snitt. Vad har ni att säga om en sån? Jag tycker den är grymt snygg. Främst är jag intresseras av precision, finish och hur mekanismen är. 

pmt

Snygg ska man kanske inte diskutera - jag håller det för att vara modellens största nackdel: den absurt tomtetyska designen...  Kaisergriff, bayrare med kindstöd - oäck vad ful! Toppa med den bisarra designen på slutstycksmuttern... Nä, en classic kan bara älskas av ett folk som gjort hockeyfrillan till en nationalklenod.

Finish och kvalitet är kanske inte vad Mannlicher en gång var, men det är ett kvalitetsvapen som i dag hade kostat helst hysteriska summor. De jag har testat har skjutit långt bättre än jag, så länge pipan är frisk är det bra skit.

Det är en av de säkraste mekanismerna som gjorts sett till säkerheten. Bra balans, bra skjutegenskaper, hög kvalitet. Men ful...

/T

• Thanks 1

aasenheim

Ha ha , ja smaken är ju som baken! Just nu är jag inne på klassisk bayersk, men inte hockeyfrilla! Bra att veta i vart fall att kvaliten är bra!

Alternativen i nuläget är nog en winchester m70 som jag fått för mig brukar skjuta bra. Helt annan design dock men min smak är ganska spretig.. funderar också lite på en heym sr20 eller brno550 ebony edition. Då är vi i Bayern igen!

robban.jagaren

Om du ska kika på Heym SR20, skaffa dig då en med magasintangenten nere i varbygeln likt CG/Husqvarna 1900.

Innomount har modellanpassade klackar till Heym SR20 också.

Riktigt trevliga bössor.

MKJ

Har jagat med SR 20 i 30 år, kan bara skriva under på att det är bra grejor. Vi har fortfarande 3 stycken i familjeskåpet faktiskt, två N och en M.