Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
qvarnhill

Huvudlös älgförvaltning

Recommended Posts

qvarnhill

I vårat ÄFO, 95000 Ha vill ÄFO:t öka avskjutningen trots att INGET ÄSO lyckades fylla sina planer till punkt och pricka... Sämst tror jag det dominerande ÄSO:t med mest storbolagsmark var, de kom knappt upp i 70% måluppfyllnad. Vi hade en spillningsinventering förra våren som gav vid handen 4,5 älgar per tusen hektar och en älgobs från årets jakt med tillräckligt och tillförlitligt antal mantimmar som säger 0,025 älgar per mantimme men likväl vill man öka avskjutningen!?

Avskjutningsmålet för ÄSO:t är 3,3 älgar per tusen hektar meeen då man upprättar en plan så ska det ju vara en plan man tror på, därför lämnade jag in en minimiplan för mitt ÄFO... 1,1 älg per tusen hektar! Nu kommer ÄFG sannolikt att underkänna min plan eller tvinga mig att upprätta en plan jag inte tror på, alltså öka avskjutningen för att komma närmare älgförvaltningsgruppens plan som i mina ögon bara har ett enda syfte, att utrota älgarna helt! Min idé om förvaltning är inte utrotning, det är att se till att vi har en jaktbar älgstam nu och i framtiden.

Om, säger verkligen OM jag ändå skulle öka på i min plan för att blidka storskogsmissbruket så slutar det med att jag får skit från länsstyrelsen i stället då jag inte ser till att hålla den upprättade och godkända planen, +/- 10%... Moment 22, typ!

Så, vips har storskogsbolagen genom sin majoritet i älgförvaltningsgrupperna skaffat sig makt över även de mindre markägarnas skog... Tack för det ni dumjävlar som drev igenom den nya älgjaktsförordningen!

MKJ

Det där skedde för mig i fjol (i ditt grannäso med 90% privat mark) Jag och resten av styrelsen klev då av direkt, först lägga ner en massa jobb och sen får tillbaka en plan ingen jäkel tror på, resultat 40% avskjutning mot planmål 19-20. Bolagens egna Knutby-Länna fick rätt många oskjutna i år också.

19Henke94

Älgstammen är minimal på flera håll i landet så när skogsbolagen inte lyssnar på någon annan, så kanske vi ska sluta lyssna på dem? 

Rapportera och betala fäll avgiften för hela tilldelningen, men skjut bara hälften. Visst då måste man ju vara överens ute i jaktlagen. Men så hade iallafall jag gjort. Förstår att detta blir svårt och att det inte funkar i större lag. Men om några få lag börjar så kanske fler hänger på och varje sparad älg är ju viktig.

Visst är det inte rätt väg att gå egentligen, men handlar det om att rädda kvar älgstammen så hade iallafall inte jag legat sömlös på nätterna över en vit lögn. 

Men visst är det tråkigt och sådana här metoder skall inte behövas, Men något måste vi jägare göra för snart kan det vara försent. 
Dock kanske är olagligt att betala in för många fällavgifter? Om så är fallet så tar jag tillbaka detta, vill inte uppmana till lagbrott.