Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt hagelgevär, val av patroner

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Har precis köpt mitt första hagelgevär, ett Ata Arms SP1, 12/76. Men jag förstår inte hur jag vet om den tåler stålhagel eller inte. Är den godkänd för stålhagel, och kan man köra "tunga" magnumpatroner med stål i US1? Det står inte något på tillverkarens hemsida, och inte hos jaktia heller. Ska man bara utgå från att alla hagelgevär idag är tillverkade för magnumpatroner och att dom är ståltestade?

Ata arms SP1

Ata arms Jaktia

Publicerat
  • Författare

Nu hittade jag manualen på nätet, men vad betyder Full och Improved modified? Är det "full choke och 3/4?

Vad är det för nyckel man behöver, är det samma på alla hagelgevär? Kan man använda Beretta choker på en Ata?

bild.png

Publicerat

Jag kan själv nästintill noll om hagel men svarar så du slipper diskutera med dig själv. ?

Forumets egen @pmt har en sajt om hagelgevär, där hittar du till exempel denna tabell med översättning för de olika chokerna (en bit ned på sidan): http://shotguns.se/html/choke.html

Vad gäller chokenyckel är jag inte helt säker... Den Teague jag har är helt konisk och fungerar förhoppningsvis med de flesta chokevarianterna, men det finns sådana med hack som motsvarar hacken i chokens mynning.

Publicerat
2 hours ago Byggaren sa:

Nu hittade jag manualen på nätet, men vad betyder Full och Improved modified? Är det "full choke och 3/4?

Ja

2 hours ago Byggaren sa:

Vad är det för nyckel man behöver, är det samma på alla hagelgevär? Kan man använda Beretta choker på en Ata?

Chokenyckeln ska du ha fått med när du köpte bössan, en T-formad plåtbit.

Nej, du kan inte skruva i berettachoker i ATA.

/T

Publicerat
2 hours ago Byggaren sa:

Hejsan!

Har precis köpt mitt första hagelgevär, ett Ata Arms SP1, 12/76. Men jag förstår inte hur jag vet om den tåler stålhagel eller inte. Är den godkänd för stålhagel, och kan man köra "tunga" magnumpatroner med stål i US1? Det står inte något på tillverkarens hemsida, och inte hos jaktia heller. Ska man bara utgå från att alla hagelgevär idag är tillverkade för magnumpatroner och att dom är ståltestade?

Ata arms SP1

Ata arms Jaktia

Tillverkaren hävdar att den håller för stål, men då Sverige inte är ett CIP-land är den formellt sett inte testad av ett oberoende provhus och därmed inte formellt "godkänd" för stålhagel. Det står typ "Steel tested" och inte "steel proof" på turkiska bössor, det senare vore nämligen olagligt i de flesta europeiska länder.... Om de nu inte ges ett lokalt prov. Men det är en annan femma.

Sedan om det är nån vett och sans i tunga stålladdningar i US1 är en annan femma.... Just så grova hagel i stål är extremt besvärliga för pipan och choken att hantera.

/T

Publicerat
  • Författare

Problemet är att bössan är begagnad, och att det inte följer med någon chokenyckel eller några extra choker. Anledningen till att jag misstänker att ATA har samma choker som Beretta är att hela bössan är en kopia på Beretta 686(även namnet SP). Förmodligen var det enklare för ATA att kopiera även det systemet än att skapa ett eget.

Hur som helst, så finns det inte några choke nycklar eller chokar att köpa till ATA. Så om jag vill byta chokar så måste jag förmodligen hitta andra chokar som passar.

Teal chokes i England säljer chokar som verkar passa, men som är av ett annat märke. Hade det varit något att prova med kanske?

Teal-chokes

I klippet nedan är det en kille med en Ata SP som använder choker som heter briley, som är märkte med "ber". Dessa passar, kan man drista sig till att misstänka att det betyder att ATA är kompatibelt med beretta i form av choker? Av längden att dömma så ser det ut som en Mobil Choke.

Youtube

Publicerat
  • Författare

Fransmannen med cigaretten i Videon sätter faktiskt i en Beretta choke i sin Ata SP, jag hittade choken han använde efter lite detektivarbete och det är denna Mobil choke för beretta. Då har Ata förmodligen kopierat även choke systemet från Beretta, istället för att uppfinna ett eget.

Skulle kunna förklara varför ATA inte har några choker eller nycklar att sälja till eftermarknaden, vilket dom förmodligen hade haft om dom tagit fram en egen standard.

bild.png

Publicerat

Grejen är väl mest att den ATA SP jag testat inte hade samma pipmått som Beretta har..... Att det går att skuva i är liksom en sak, men det säger rätt lite om hur det kommer att funka. Sticker chokens kant in i pipan kommer du att bli en smula förvånad när du skjuter kan jag säga.

Och graden av choke blir en smula svår att förutsäga.

Om du köper Teague eller Briley spelar kvitta, de är vida överlägsna orginalchokerna båda  två. Kolla bara så de är avsedda för en ATA.

/T

Publicerat
  • Författare

Nu fick jag svar från Ata Arms i Turkiet, deras kundtjänst berättar att Ata SP serien är kompatibel med "mobil choke" systemet, så alla beretta choker fungerar! ?

Publicerat

Tja, då är gott så. Problemet löst. 

Skjut och njut! 

/T