Publicerat April 5, 20206 yr Vad säger den samlade expertisen. Finns det nån nysådd gröda som drar mer intresse från grisarna än någon annan? Har ett antal fält på mina jaktmarker som snart ska sås (!) och funderar på om jag ska fokusera på nått specifikt beroende på vad som ska ner i jorden... Och nästa fråga. Fått för mig att grisarnas intresse avtar efter ett antal dagar efter nysådd. Kan det stämma?
Publicerat April 5, 20206 yr 39 minutes ago BigJim sa: Vad säger den samlade expertisen. Finns det nån nysådd gröda som drar mer intresse från grisarna än någon annan? Har ett antal fält på mina jaktmarker som snart ska sås (!) och funderar på om jag ska fokusera på nått specifikt beroende på vad som ska ner i jorden... Och nästa fråga. Fått för mig att grisarnas intresse avtar efter ett antal dagar efter nysådd. Kan det stämma? Ärtor och majs säger jag, har sett ärtåkrar som efter en grupp grisar ser ut som det var nyplöjt istället för nysått. När sedan ärtorna grott och kommit upp med grönt så verkar det som om det blir beskt.
Publicerat April 5, 20206 yr Författare Ok. Sett samma sak vad gäller åkerböna. 4-5 dar, sen är det ointressant.. Undra hur det är med de "vanliga" spannmålen?
Publicerat April 6, 20206 yr Under själva sådden spelar det ingen roll här vad som puttas ner, det skall upp igen obönhörligen. När det däremot är mjölkmoget är det havre och vete som drar bäst, förra året sköt jag dock min första gris i korn så blir de tillräckligt störda och undantryckta så äter dom allt. När det kommer upp så det blir 8-10cm då blir det ointressant här med.
Publicerat April 6, 20206 yr Bönorna klarar sig normalt bättre, men de kommer prova ändå. Nysådda fält ser ofta värre ut än dom blir, de bökar runt i raderna och flyttar om utsädet från såbädden till torr jord. Det kan ge ojämn groning och uppkomst men när (om) regnet kommer brukar det ordna till sig. Lite för mycket jobb för dålig belöning på vanlig spannmål, de brukar testa men sen dra vidare i jakt på ärtor. Majs sår man rätt djupt, tillika är utsädet betat som regel vilket gör det mindre smakligt. Ser sällan problem i samband med sådd majs, det kommer som bekant senare.