Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
juniper

Lämplig ammunition till HVA 310AS

Recommended Posts

juniper

Hej på er!

Jag hade ju turen att bli färdig med examen och få hem mina pangar i lågsäsong så jag kan träna skytte och förbereda skåpet inför kommande högsäsong. Eftersom jag är ny har jag inte hunnit rikta in mig på någon speciell jakt än, ej heller kommit med i jaktlag o s v. Därför tänkte jag förbereda mig ammunitionsmässigt för all möjlig typ av jakt då jag för stunden bara hakar på när någon säger "Ska du med och jaga ********?" Vad gäller kulvapnen känner jag mig ganska trygg med den ammunitionen jag har. Men till hagelpangen är det en ren djungel för en nybörjare som inte hunnit bli allt för påläst. Det är som rubriken antyder en HVA 310AS, 12/70, kvarts/halv.

Det känns som att jag borde komma ganska långt med US3-4 och US5-6 bly om man kollar på den här listan: https://jagareforbundet.se/globalassets/documents/jaktskytte/kort_information_ammunition.pdf

Tanken är då 3-4 till rådjur, räv, gås och 5-6 till övrigt. Låter det som en lämplig taktik eller är jag ute och cyklar?

Vilka fabrikat och vilka sorter bör man kolla efter om man vill ha mest pang för pengarna?

Jag funderar lite på dessa:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1927.11962/gyttorp-gyttorp-fagel-30-1270-30g-us-6-25stask

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1925.14004/rws-rottweil-waidmanns-plast-1270-36g-us-4-10stask

Eftersom jag bor på slätten mellan vänern och vättern känns det ju lättast att handla i de butikerna som ligger närmast (Astro och Kjell).

pmt

Jag kör 6or rakt över.... 3or ser jag extremt liten nytta med, det går på rå men blir för glest på nästa allt annat. Och sexorna går bra på rå..... 

Om du vill ha ett mer detaljerat svar bygger resonemanget att viltets vitala målyta måste ha tillräckligt med hagel. Då får man densiteten i träffbilden, lägg till choken så får du antalet hagel i patronen, välj storlek och du får laddvikten. 

http://www.shotguns.se/html/cartridge.html

/T

MarkusR

Pmt är som vanligt en encyklopedi i hagelnörderi men det går helt klart att hålla det enkelt. 😉 6or konsekvent är en ganska ovanlig lösning tror jag, de allra flesta känner sig tryggare med lite större hagel på rådjur, det kan ge lite marginal för felbedömning av avståndet när varje hagel har lite mer massa och bättre genomträngning. Det finns en gammal myt om att man behöver US1 pga vinterpälsen på rådjur, det är dumheter. (Förtjänsten med US 1 är möjligtvis färre hagel att  putsa bort vid styckning) Däremot behöver du inte mer massa i form av tung laddvikt. 32 gram i en tolva räcker till allt i Sverige. Om du sedan vill ha 5or eller 6or till allt mindre är rådisar är väl en smaksak. Men du klarar dig helt klart med två sorter för jakt i skåpet. 

Franchi

Jag är heller inte någon fantast av tyngre laddningar än 32 gram. Däremot tycker jag att i stort sett alla leverantörer börjar med allt tyngre och tyngre laddningar. Finns inte så många kvar som har fina 30-32 gram 6:or kvar i sitt sortiment numera. Här uppe i Norrland finns det inte så mycket att välja  på.

Ha de.

• Like 1

KJE81
9 hours ago Franchi sa:

Jag är heller inte någon fantast av tyngre laddningar än 32 gram. Däremot tycker jag att i stort sett alla leverantörer börjar med allt tyngre och tyngre laddningar. Finns inte så många kvar som har fina 30-32 gram 6:or kvar i sitt sortiment numera. Här uppe i Norrland finns det inte så mycket att välja  på.

Ha de.

Gamebore Regal finns i 28 gram på Fritid och Vildmarksliv i Piteå, som en extra bonus är det papphylsor👍😀

• Like 1

pmt
11 hours ago MarkusR sa:

Pmt är som vanligt en encyklopedi i hagelnörderi men det går helt klart att hålla det enkelt. 😉 6or konsekvent är en ganska ovanlig lösning tror jag, de allra flesta känner sig tryggare med lite större hagel på rådjur, det kan ge lite marginal för felbedömning av avståndet när varje hagel har lite mer massa och bättre genomträngning.

Enklare än en puppa rakt över kan det knappast bli.... 

Grejen är väl mest att missar du avståndsbedömningen får du fel framförhållning med. Så då blir det bom och mot bommar hjälper grövre hagel mycket begränsat..... 

T

Franchi

De har jag kolla på plus de andra som F&V säljer. Hull har ju en del trevliga puppor som är omöjliga att få tag i här uppe om nu inte sätter sig i bilen och åker cirkus 130 mil till Susegården, enkel väg.

Ha de.

Christian N

Mycket trevlig puppa, 30 6:or oklart om US eller UK o jag bryr mig inte, visst lite dyr att banka massa med men....

skulle jag bara köpa en puppa vore det gamebore extreme pigeon, den bästa 34 gram köpe puppan. 

nu är jag allt för nyfiken av mig för att inte prova nya puppor men 28-30 gram 6:or och 32-34 gram 4-5:or är mainstay sen åker det i sjuor ibland och en o annan 3:a ibland, tycker våta fältharar på sen hösten är ganska utmanade i fråga om penetration. 

vad jag gör är att jag försöker hålla koll på vo o lägga mig inom ett rimligt spann, lättare med framförhållning då. /C

AD525C10-A402-4830-8D21-92E92BB32F52.jpeg

• Like 1

MarkusR
31 minutes ago pmt sa:

Enklare än en puppa rakt över kan det knappast bli.... 

Grejen är väl mest att missar du avståndsbedömningen får du fel framförhållning med. Så då blir det bom och mot bommar hjälper grövre hagel mycket begränsat..... 

T

Så är det naturligtvis, men i så fall sitter väl haglen i arslet på rådjuret dessvärre, förutsatt att man skjuter när det går så fort. 

Christian N

Bommar inte alla framför? /C

pmt
1 hour ago MarkusR sa:

Så är det naturligtvis, men i så fall sitter väl haglen i arslet på rådjuret dessvärre, förutsatt att man skjuter när det går så fort. 

Kan det ju göra, men då räcker inte ens US1.... Därför gillar jag att hålla på mulen, då blir bommen betydligt oftare mindre problematisk. 

/T

charlie
5 hours ago Franchi sa:

De har jag kolla på plus de andra som F&V säljer. Hull har ju en del trevliga puppor som är omöjliga att få tag i här uppe om nu inte sätter sig i bilen och åker cirkus 130 mil till Susegården, enkel väg.

Ha de.

Var nånstans håller herrn till? Har ibland vägarna uppåt och bara virus-cirkusen lugnar definitivt vägarna förbi Susegården 😉

M

Franchi
1 minute ago charlie sa:

Var nånstans håller herrn till? Har ibland vägarna uppåt och bara virus-cirkusen lugnar definitivt vägarna förbi Susegården 😉

M

Han håller till i Piteå. En bra bit från Susegården, tyvärr.

Ha de.

MarkusR
11 hours ago pmt sa:

Kan det ju göra, men då räcker inte ens US1.... Därför gillar jag att hålla på mulen, då blir bommen betydligt oftare mindre problematisk. 

/T

Detta kan diskuteras i timmar, vilket jag inte är intresserad av. Men min poäng är att jag inte vill råda nybörjare att göra det du gör. Även om du kan ha rätt i sak, så har jägare olika förutsättningar, att råda en rookie till huvudskott på rådjur med US6 skulle JAG aldrig göra, även om det funkar kungligt för dig. 

• Like 1

pmt
4 minutes ago MarkusR sa:

Detta kan diskuteras i timmar, vilket jag inte är intresserad av. Men min poäng är att jag inte vill råda nybörjare att göra det du gör. Även om du kan ha rätt i sak, så har jägare olika förutsättningar, att råda en rookie till huvudskott på rådjur med US6 skulle JAG aldrig göra, även om det funkar kungligt för dig. 

Absolut har du helt rätt. 

Min poäng är dock att vid hagel jakt om man nu inte har stenkoll så blir det mer fällt om man håller sig till en eller två patroner typ en 32g US5 (gärna en lite bättre och dyrare puppa som ger fary även om det blir snorkallt), en 32 g US6)(gärna billig till kråkorna och sånt) och en stålpuppa US3 eller 4 och ser till att skjuta in sig på dem. Då blir det avgjort mer fällt vilt och som rookie pressar du ytterst sällan marginalerna i skotten. 

Det är alldeles för många som byter patron och choke hela, hela tiden med resultatet att de inte vet vad de har i bössan när räven kommer..... 

Man kan göra det till en jävla vetenskap, tro mig jag vet. Och vetenskapen stämmer i högsta grad när du tänjer på gränserna. Men ponera att du inser dina begränsningar och håller dig inom 25-30 m - handen på hjärtat, då funkar verkligen vilken halvbra femma eller sexa till allt du får göra med hagelbössan. 

Sexan om vald med urskiljning och kontroll ut till 50-60 meter på det mesta du får jaga med hagel utom möjligen rået då. Efter det kan femman börja göra skillnad..... 

• Like 2

juniper

Tack alla för bra input i tråden! Man lär sig mycket på det här forumet!

11 hours ago pmt sa:

Absolut har du helt rätt. 

Min poäng är dock att vid hagel jakt om man nu inte har stenkoll så blir det mer fällt om man håller sig till en eller två patroner typ en 32g US5 (gärna en lite bättre och dyrare puppa som ger fary även om det blir snorkallt), en 32 g US6)(gärna billig till kråkorna och sånt) och en stålpuppa US3 eller 4 och ser till att skjuta in sig på dem. Då blir det avgjort mer fällt vilt och som rookie pressar du ytterst sällan marginalerna i skotten. 

Det är alldeles för många som byter patron och choke hela, hela tiden med resultatet att de inte vet vad de har i bössan när räven kommer..... 

Man kan göra det till en jävla vetenskap, tro mig jag vet. Och vetenskapen stämmer i högsta grad när du tänjer på gränserna. Men ponera att du inser dina begränsningar och håller dig inom 25-30 m - handen på hjärtat, då funkar verkligen vilken halvbra femma eller sexa till allt du får göra med hagelbössan. 

Sexan om vald med urskiljning och kontroll ut till 50-60 meter på det mesta du får jaga med hagel utom möjligen rået då. Efter det kan femman börja göra skillnad..... 

I början av sin karriär är man ju gärna lite snål. Duger Gyttorp Fågel 30 som en 6a till de flesta fjäderfän och harar?

Du säger en lite bättre 5a med bra fart även vid kyla. Det låter som en god idé, så kan man ha den till räv, gås och rå? Har du några tips om fabrikat/modell där? Det är trots allt bara ett halvår sen jag insåg att det finns mer än övningshagel och Gyttorp Röda på marknaden. 

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1926.14003/rws-rottweil-waidmanns-plast-1270-36g-us-5-10stask

Den där är märkt med "High Velocity" och kostar 11kr smällen. Är det en "bättre och dyrare" som kan fungera?

pmt
54 minutes ago juniper sa:

Har du några tips om fabrikat/modell där?

Nån som presterar bra i din bössa..... Även hagelpatroner presterar olika utifrån i vilken pipa de skjuts.

En del puppor funkar i nästan allt, en del funkar knappt i något. 

Med tanke på vilken bössa du har skulle jag i första hand testa fiberförladdat. Typ Gamebore Regal. Finns liknande modeller från andra till verkar med. 

/T

Namibia

Just Gyttorp Fågel 30 gram 6:or köpte jag på mig ett antal av för några få år sedan. Stämplade med lite olika namn beroende på vem som sålde dem. De enda Gyttorp som jag funnit fungera lika väl som de gjorde på den gamla goda tiden. Fungerar perfekt till det du efterfrågar ovan. Skjutna i Benelli och Miroku av modernare snitt. Tycker att du definitivt ska testa ett paket, var ju vettigt pris. I den gamla 310 AS som jag brukade förr var Gyttorps gamla hederliga filtförladdade patroner bäst. Du nämner att du bor inom räckhåll för Kjells Vapen i Götene, de lär som Jaguarbutik ha ett bra sortiment av Gamebore även filtförladdad. Liksom pmt mitt förstahandsval att testa. Välj med fördel 32-grammare om de har, räcker gott.

juniper
På 2020-04-09 at 10:15 pmt sa:

Nån som presterar bra i din bössa..... Även hagelpatroner presterar olika utifrån i vilken pipa de skjuts.

En del puppor funkar i nästan allt, en del funkar knappt i något. 

Med tanke på vilken bössa du har skulle jag i första hand testa fiberförladdat. Typ Gamebore Regal. Finns liknande modeller från andra till verkar med. 

/T

23 hours ago Namibia sa:

Just Gyttorp Fågel 30 gram 6:or köpte jag på mig ett antal av för några få år sedan. Stämplade med lite olika namn beroende på vem som sålde dem. De enda Gyttorp som jag funnit fungera lika väl som de gjorde på den gamla goda tiden. Fungerar perfekt till det du efterfrågar ovan. Skjutna i Benelli och Miroku av modernare snitt. Tycker att du definitivt ska testa ett paket, var ju vettigt pris. I den gamla 310 AS som jag brukade förr var Gyttorps gamla hederliga filtförladdade patroner bäst. Du nämner att du bor inom räckhåll för Kjells Vapen i Götene, de lär som Jaguarbutik ha ett bra sortiment av Gamebore även filtförladdad. Liksom pmt mitt förstahandsval att testa. Välj med fördel 32-grammare om de har, räcker gott.

Tack så hjärtligt för tipsen! Det blev en tripp till Kjells igår och inköp av filtförladdade RIO 5or och 6or :) Ska bara få tummen ur och testa dem på en pappskiva när jag väl firat dotterns födelsedag och rättat till gårdagens vattenskada i köket......................

MagnusN

Rio är bra. 5or är den gyllene mellanmjölken till allt.