Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur kan man få bort sprayfärg från älghorn?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag behöver tips på hur man ska göra för att avlägsna sprayfärg från ett älghorn. Älghornet var tidigare en vanligt behandlad trofé i sin naturliga färg. Sedan har någon sprayat färg över hela. Om man nu vill ha tillbaka älghornet till sitt ursprungsutseende, hur gör man, har ni några tips? Alla tips och råd mottages med tacksamhet!

Publicerat

Jag tror det kan bli svårt. Du behöver något som löser upp färgen, oavsett lösningsmedel så finns en risk att det även tar den naturliga bruna barken på hornet, då blir det gråvitt. 

Gå till en färgaffär och fråga om råd, vanlig aceton löser färgen men det är nog väl starkt, samma sak med lut. 

Publicerat

Det är väl någon djurrättsaktivist som har varit framme och tycker synd om älgen och att dess trofé ska få bli väggprydnad.. 

Publicerat
1 hour ago, lsjonsson said:

Det är väl någon djurrättsaktivist som har varit framme och tycker synd om älgen och att dess trofé ska få bli väggprydnad.. 

Nä de e faktiskt rätt vanligt å "inne" i städerna mest. Blivit en typ av design att måla själva hornen, oftast vita å sen smycka själva kraniet med diverse pärlor å paljetter... Så nån djurrättsaktivist behöver det absolut inte vara å jag tror inte så är fallet heller.... 

Till ts vill jag också ge rådet att prata med någon konservator eller nån känd trofémontör. Kanske Jakt & Trofé i Boliden tex. Det finns ju faktiskt "hornfärg" å det är nog lättare att måla på sån utanpå befintlig färg än å hålla på med starka lösningsmedel som ändå kommer förstöra naturliga färgen på hornet under den påmålade... Bara en tanke..  

Publicerat

Om du får bort färgen från hornen så går det bra att färga dom till  ganska naturlig färg igen.

Har testat färga fällhorn som blivit vita och det har blivit rätt så bra.

Publicerat
10 hours ago HuggyBear sa:

Nä de e faktiskt rätt vanligt å "inne" i städerna mest. Blivit en typ av design att måla själva hornen, oftast vita å sen smycka själva kraniet med diverse pärlor å paljetter... Så nån djurrättsaktivist behöver det absolut inte vara å jag tror inte så är fallet heller.... 

Till ts vill jag också ge rådet att prata med någon konservator eller nån känd trofémontör. Kanske Jakt & Trofé i Boliden tex. Det finns ju faktiskt "hornfärg" å det är nog lättare att måla på sån utanpå befintlig färg än å hålla på med starka lösningsmedel som ändå kommer förstöra naturliga färgen på hornet under den påmålade... Bara en tanke..  

Hm! Se där ja! Det var mer än vad jag visste.

Det skulle ju gå att blästra hornet men då kommer det aldrig att se ut lika dant som det gjorde när älgen sköts.