Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stålhagel i 3/4 choke

Featured Replies

Publicerat

Jag hade planerat att åka till skjutbanan med min nya Ata SP och skjuta lerduvor, men upptäckte att dom enda chokerna jag har är märkta II och III(mobil choke systemet, 1/2 och 3/4 tror jag). Hagelpatronerna jag köpte är US7, Stålhagel 24g. Vågar jag använda dessa innan jag fått tag i nya chokar? Tillverkaren specificerar att man inte ska skjuta stålhagel med mer än 1/2 choke, men det kanske gäller kraftigare laddningar?

Publicerat
2 hours ago Byggaren sa:

Jag hade planerat att åka till skjutbanan med min nya Ata SP och skjuta lerduvor, men upptäckte att dom enda chokerna jag har är märkta II och III(mobil choke systemet, 1/2 och 3/4 tror jag). Hagelpatronerna jag köpte är US7, Stålhagel 24g. Vågar jag använda dessa innan jag fått tag i nya chokar? Tillverkaren specificerar att man inte ska skjuta stålhagel med mer än 1/2 choke, men det kanske gäller kraftigare laddningar?

Du kan skjuta en 24gr övningspatron med 3/4 choke utan egentliga problem. Risken finns att det överchokar, haglen sprutar å du får kassa träffbilder 

M

Publicerat

Jag hade inte tvekat om det var min bössa, men råder inte andra att göra det öppet på nätet. ;) 

Men jag hade som sagt kännt mig jättesäker om det var min bössa.☺️

Publicerat

Va och sköt idag med en Browning som har fasta chokes 1/4-3/4. Sköt med eley 24g 7or och har nog aldrig sen så fina träffar!!

Publicerat

Tillverkarens spec gäller jaktladdningar, det enda du riskerar med 24grammare är som nämnt spretiga träffbilder. 

Publicerat

Kör.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren! ?

Publicerat

En äkta 3/4  = 0,75mm strypning ger underbara träffbilder med 24:7 och du kan roa dig med att släppa ut duvorna hur långt som helst och din täckning räcker , ännu roligare är 28:6 och långhåll .  Jaktstål är nåt helt annat . övningstål tar choke mycket bra. 

Publicerat
4 hours ago MarkusR sa:

Tillverkarens spec gäller jaktladdningar, det enda du riskerar med 24grammare är som nämnt spretiga träffbilder. 

Nope !  3/4 skjuter sinnsesjukt bra med övningstål 24:7  

Publicerat

En bra 3/4 är helt fantastisk till mycket. /C

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Givet att patron, pipa å choke sjunger tillsammans ? 

Publicerat
2 hours ago culot sa:

Givet du har en vettig choke....

/T

Publicerat

Jag respektera vad ni båda säger, dock har jag  endast haft en svår choke och det 

i en 16 sweet pipa som är smäcker vacker och lätt som en fjäder och 7/10 borrad.

Nu kan jag pga av kalibern 16 inte prova annat än den enda saluförda övningstål i 16 som finns i landet Gamebore 26:7  16/67  men den skjuter fan så bra, däremot bly så är den känsligare och inte alls att det bara är att peta i vad som så skjuter det tätt. 

Däremot så har jag en 16 kal 8/10 pipa som skjuter bra med allt bly som stoppas i den

Min 425 med backborelopp jag hade förut sköt  bra med allt övningstål  och 3/4.

Min senast inköpta Auto 5 Light Twelve som är försedd med choker så har jag skaffat utöver en 4/10 - 5/10   Även en 6,4/10  ( IM )  för just lerduveskyttet.

/P

Publicerat

Jag roade mig en gång att sätta upp en pappställning på Trapbanan som utöver 

" EU-trap " även har O-trap kapacitet, och jag satte den på kastlängdpinnen för EU-trap.

Jag riggade även lite lerduvor i olika vinklar på den ställningen, och allt besköts med med utöver 5/10   Även 7,5/10   Som på Briley språk heter LF och det var den som IRL och på papp och uppsatta duvor gav de mest övertygande träffarna för EU -Trap kastlängd , speciellt för mig som är långsammare än tex far och son Håkansson som är klubbens vritiuoser på disciplinen. 

Pinnen står mig veterligen på 55meter från plattan och duvan torde väl vara minst 45meter på toppen innan den börjar dala ??  O-trap så sitter pinnen på 72m ? ? 

Publicerat

Det är väl där jag skjuter in mig lite (om vitsigheten tillåts...). Du relaterar till FNs pipor, som ju förmodligen har världens bästa fasta choker - möjligen klarar några enstaka britter av samma nivå - men inte alla dagar i veckan..... 

Leta upp en gamma HVA eller en tysk från tidigt 50-tal och gör samma test. Det blir inte alls lika bra, om jag ska vara en smula modest. 

Det finns en anledning att vissa potentater som testar ammunition gör det med en B25 och bara med en B25. Inga andra pipor presterar till närmelse lika jämt. 

Du kan ju även leta upp en zoli från 80-talet, eller en Classic från samma tid. Det är inte heller alls lika kul som en med en FN-pipa. 

Så jag säger absolut inte att du har fel bäste broder C, men att du måhända drar en aning för positiva generella konstateranden eftersom du är bortskämd med för bra pipor...... 

/T