Publicerat April 13, 20206 yr Hej, Fick köpa loss en cg63a från ett dödsbo. fick med en kasse med skott, lite oklart vad allt är. undrar om det finns nån mästare som kan ge mig svar? Misstänker att silverspetsarna är silvertorped men är osäker. tacksam för svar! AS
Publicerat April 13, 20206 yr Författare 3 minutes ago Edsvalla sa: Är det inte gammal armeammunition? Mycket möjligt! Just now BigJim sa: De vita är väl spårljus? Kan stämma! är det någon större skillnad på de övre silvriga och de runda på höger sida?
Publicerat April 13, 20206 yr Kolla hylsbotten om det är kronoammunition. Jag misstänker m/41 på de spetsiga, och m/94 på de trubbiga. De vita är spårljus och de bör du nog inte skjuta på en skjutbana, banfogdarna brukar få spel om man gör det på pappälgen. /T
Publicerat April 13, 20206 yr Författare 3 minutes ago pmt sa: Kolla hylsbotten om det är kronoammunition. Jag misstänker m/41 på de spetsiga, och m/94 på de trubbiga. De vita är spårljus och de bör du nog inte skjuta på en skjutbana, banfogdarna brukar få spel om man gör det på pappälgen. /T Tack för ditt svar! Stod ett tydligt K på spårljusen iallafall. M/41 stämmer enligt en låda som fanns med. På de silvriga Står det 5 | 26 |6, 7 | 027 | 8 etc etc. en av dessa var även märkt med ett K. är det något märkvärdigt med de silvriga? nån vidare skillnad på dem och de trubbiga överlag?
Publicerat April 13, 20206 yr 44 minutes ago ASnorr sa: Tack för ditt svar! Stod ett tydligt K på spårljusen iallafall. M/41 stämmer enligt en låda som fanns med. På de silvriga Står det 5 | 26 |6, 7 | 027 | 8 etc etc. en av dessa var även märkt med ett K. är det något märkvärdigt med de silvriga? nån vidare skillnad på dem och de trubbiga överlag? Kronoammunition mao. M/41 finns silvriga och bara tombak, de silvriga är nickelplätterade. Skillnaden mellan m/41 och m/94 ligger mest i kulvikten, m/41 är 9g medan m/94 är ca 10g. Så det skiljer lite i fart och kulbana. /T
Publicerat April 13, 20206 yr m/94 trubbnos vet jag folk som drar ur kulorna och laddar dom i nya hylsor med nytt krut till toppfågeljakt. Patronerna är gamla, och det brukar vara många klick.
Publicerat April 13, 20206 yr I min ungdom tävlade jag med en CG63 som min far (då major) fick "låna" av försvaret (KA5 Härnösand). De hade några sådana lånevapen med speciell bricka på kolven för identifikation. På varje tävling i distriktet var en vapentekniker från Sollefteå med och hjälpte alla med problem, vi med bricka dock gratis. Han tolkade pipor , kollade slagstift, trycke etc. Nog kände man sig lite speciell då..?. Apropå ammunitionen hade min far bra kontakt med hemvärnschefen, som skickade en folkabuss med flaket full av trälådor med försvarets "prickskytteammunition", som kom klubben tillgodo. Inga problem med mängdträning , men var kanske en nackdel också. Vore intressant med en testskjutning av denna ammo idag, då även de mest rutinerade skyttarna använde den på tävling. Idag kan man inte förstå hur bra man hade det och undrar varför man inte sparade en "låda"..?
Publicerat April 13, 20206 yr 2 hours ago Dansken sa: m/94 trubbnos vet jag folk som drar ur kulorna och laddar dom i nya hylsor med nytt krut till toppfågeljakt. Patronerna är gamla, och det brukar vara många klick. Gamla med hysteriskt hårda hattar som ovanpå allt ofta sitter lite för djupt. Att de numera klickar i mer moderna vapen är mao rätt normalt. /T