Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Alaska E60

Featured Replies

Publicerat

Hej Jag har nyss tagit jakt licensen. Funderar på att köpa en hagelbock på xxl,en Alaska E60 (hagelbock)någon som vet nått om vapnet?

Publicerat

Hej och välkommen till jaktsidan.

Nix, vet bara att det är EGE arms som distribuerar den men inte vem som gör dom. Kommer säkert goda råd när sidans mycket kunniga läst tråden. Inte funderat på en bra begagnad bock från ett känt fabrikat, Beretta, Browning mm? Budgeten för denna bössa ny, kan du säkert få en begagnad hyfsad bock av bra kvalitet för med lite tur. 

Publicerat

Godtyckliga turkiska leverantörer, EGE arms (Ertugrul Saydamoglu & Berat Ozan Ozsahin) är en agent eller leverantör som är mellanhand i Turkiet från diverse leverantörer som ännu inte nått egen exportnivå till den internationella marknaden.

Så det kan ärligt talat vara vem fan som helst som gör de där, och det finns obehagligt många turkiska tillverkare.... JAg roade mig med att kolla vilka som registrerade för ett tag sedan, listan närmade sig 100 olika firmor. Nu är det förmodligen lite fler än så.
Jag är rätt övertygad om att det inte samma tillverkare tvärs över deras sortiment. Det är inte ens säkert att det är samma över tid ens på samma "modell". De specar, skickar ut en offert och den som nappar till lägst pris för göra den batchen. Nästa gång samma spec och nån annan nappar lägst. Det är lite med turkarna som med italienarna - de har tagit "Brescia Special" till sitt hjärta till 100% så nästan alla kör i grund och botten samma konstruktion på bockarna. Typ ATA sticker ut lite....

Jag hade varit rätt petig innan jag tagit emot en kan jag säga.... Läs direkt hysteriskt petig.

/T

Publicerat
3 hours ago Nybörjaren sa:

Hej Jag har nyss tagit jakt licensen. Funderar på att köpa en hagelbock på xxl,en Alaska E60 (hagelbock)någon som vet nått om vapnet?

Jag har tittat lite på XXL:s billigare bockar och de är inte något jag skulle satsa på i början av karriären. Det finns säkert exemplar som är ihopkomna så att de håller men de jag tittat på lämnar en hel del övrigt att önska. Passningen trä/metall är direkt dålig och passningen metall/metall är inte heller bra. De jag tittat på kommer säkerligen bli glappa relativt kvickt vid lite mer intensivt skytte då de i princip var ett glapp i sidled redan från start. 

Jag kommer ge samma tråkiga råd till dig som till alla andra i början av karriären. Satsa på en begagnad Browning, Beretta, Miroku, Winchester eller liknande för ungefär samma peng begagnad så får du mycket mer vapen. Dessa har också ok kolvmått som passar de allra flesta i början av skyttet. Vill du satsa på nytt så har du Browning/Miroku i topp, B Rizzini samt även ATA med en liten brasklapp. Även Sauer Apollon är ett vettigt alternativ om du hittar den på Torsbos "driver". 

Skriv var du bor så kommer du säkerligen få hjälp av kunnigt folk på forumet. Hålls du i närheten av Växjö kan du haffa mig på Växjö JSK. Nu jobbar jag ju oxå i branschen, ska tilläggas, men grundregeln är om jag har med mig bössan är jag gratis i mån av tid annars får man boka ?

Alla är vi nya i början men jag vet själv att om jag lagt ihop de pengar jag lagt på idiotiska bössköp så hade det blivit ett kvalitetsvapen som första pang ?

/M

Publicerat
18 minutes ago pmt sa:

Jag hade varit rätt petig innan jag tagit emot en kan jag säga.... Läs direkt hysteriskt petig.

/T

Inte är väl du petig ? 

Publicerat

Välkommen hit, jag flyttade tråden till en mer relevant area. 

När det gäller hagelpangen får du bättre grejer för samma peng i begagnathyllan 100 gånger av 100, men det kräver ett minimum av koll så det är bra om du har någon med dig om du inte har det själv. 

Men det har redan skrivits i tråden av de med mer koll än mig ?

Publicerat
5 minutes ago charlie sa:

Inte är väl du petig ? 

Nä, inte om du frågar mig i alla fall.... Skulle säga att jag är rätt förlåtande till och med.

/T

Publicerat
  • Författare

Ok ,tack för snabba svar. Får kolla på Walter Borgs auktionen i vår.

Publicerat

Blocket är oxå ett bra ställe å snoka på ?

Publicerat
6 hours ago charlie sa:

Blocket är oxå ett bra ställe å snoka på ?

Där hittade jag en B25a A1 Game gun 28" för 3995:- i bra skick, liten kolvspricka i förstockens framkant - men kassaskåpstät.

Lite kolvrenovering och en rensning så är den kapabel för att tjäna en jägare en livstid till.

/T