Publicerat April 15, 20206 yr Hej. Jag försöker navigera i klassdjungeln som nybliven klass 2-licensinnehavare, så jag ber om överseende med vissa frågor och funderingar som...luktar aningen okunnigt så att säga. Jag har förstått det som att t.ex. .222 verkar en vanlig klass 2-kaliber men ser också att 30-30 förekommer som klass 2. Samtidigt läser jag i gamla trådar här att 30-30 kan laddas upp till klass 1 och jag ser att det finns en del klass 1 ammunition i 30-30 att köpa. De marker jag kommer att ha tillgång till har mest rådjur och vilt som jagas med hagel, därmed är jag ganska nöjd med klass 2 så länge. Frågan jag ställer mig nu är: vilken ammunition till 30-30 klass 2 är vettigast att spana efter? Mvh.
Publicerat April 15, 20206 yr Skulle säga den som skjuter bäst. Nu laddar jag själv men hornady Remington är nog dom som är lättast att få tag i.
Publicerat April 15, 20206 yr Författare Tack för svar. Ladda själv är inget alternativ för mig på ett bra tag, så all input om utbudet av klass 2 i 30-30 är välkommet. Om det väl blir en 30-30 så blir det testskjutning av föreslagna märken och modeller! I nuläget är det koll av utbud och priser som intresserar mest.
Publicerat April 15, 20206 yr De flesta typer av ammunition till 30-30 är en ganska traditionell flatnos med blyspets, sisådär 150-170 grains kulvikt och det är dessa som är klass 2. Hornady FTX är den som tar dig över tröskeln till klass 1 och enbart den. Nu är utbudet normalt inte jättestort hos de flesta handlare utan vanligtvis är det en sort, kanske två... så köp det du hittar och testa, skjuter det bra så kör på det. Sen var det en annan sak. Jag sökte på en 30-30 i fjol. Skrev klass 2 på ansökan, men handläggaren ringde upp mig och sa att det faktiskt skulle bli klass 1, då ammunition som uppfyllde kraven fanns att köpa över disk. Nu vet jag inte om jag läser för mycket mellan raderna, men jag får det till att du bara har behörighet för klass 2 och då kan det bli bekymmer. Bara så du är förberedd på det. /Patrik
Publicerat April 16, 20206 yr Författare Tack för lite allmän info om 30-30 ammo! Jag har faktiskt redan tagit kontakt med handläggare hos Polisen och ställt frågan om klasstillhörigheten. Ännu inget svar dock.
Publicerat Maj 26, 20206 yr Köpeammon till 30-30wcf är enligt mig snordyr ? och alldeles för lättskjuten då bygeln går av bara farten! ? En lee-loader är snabbt intjänad ..... ? https://www.brownells.se/LOADERS-RIFLE-Lee-Rifle-Loader-30-30-LEE-PRECISION-30-30-Winchester-100053038 mvh Y