Publicerat April 17, 20206 yr Kan någon hjälpa mig med stämplarna. Jag tror detta vapen är tillverkat 1942. Vad betyder stämplarna och kan jag skjuta vanlig ammunition med den här bössan? Tacksam för svar av någon kunnig på forat.
Publicerat April 17, 20206 yr I korthet: ja, det kan du. Stämplarna tolkar du här: http://www.shotguns.se/html/belgium.html Tvivlar lite på 1942, det gjordes rätt lite civila vapen under tysk ockupation.... Och ännu färre gick till Sverige. Generellt ställde branschen om till 70 mm efter kriget, inte under. /T
Publicerat April 17, 20206 yr Författare Ok! Fick infon av en bekant som trodde en av stämplarna på pipan betydde att den gjorts för militärt bruk. Men litar mer på din expertis.Så när tror du den kan vara tillverkad? Tack för hjälpen. Vet du vilken borrning det är på den? Mycket frågor här. Tack igen. Redigerad April 17, 20206 yr med Bakom Fel
Publicerat April 17, 20206 yr 1 hour ago Bakom sa: Ok! Fick infon av en bekant som trodde en av stämplarna på pipan betydde att den gjorts för militärt bruk. Men litar mer på din expertis.Så när tror du den kan vara tillverkad? Tack för hjälpen. Kolla inspektörsstämpeln.... Det brukar ge ett intervall, resten får man ta utifrån vad som står på bössan. 1 hour ago Bakom sa: Vet du vilken borrning det är på den? Nej, men du har det cylindriska måttet på piplanet så ett skjutmått ger ett hyfsat svar på den frågan. /T