Publicerat April 27, 20206 yr Jag är ägare till en hva 1651. Dess tänkta användningsområde är främst som grisvältare. Men jag är sugen på en pard 007 till den. Men specen på det siktet är satt till max 3000 Joule. En 358NM har normalt det dubbla. Jag inser att förutom risken för skador på optiken så kan det lätt bli skador på skyttens nylle och självaktning av gliringarna man tvingas utstå efter en sådan skada. Jag undrar därför hur stor verkan en mynningsbroms kan ha på rekylenergin. Min är redan gängad 14/1 och jag har sett bromsar med samma gänga. Frågan är om det fungerar och i så fall märke på bromsen och var man köper.
Publicerat April 27, 20206 yr Tja rätt formad broms lär sänka rekylen påtagligt dock med andra nackdelar myningsflamma och att du väcker halva socken och att proppar i kombination med kåpor för att rädda hörseln Jag skulle satsa på en i stil med dom som sitter på militära antimatrial gevär
Publicerat April 28, 20206 yr Frågan är om du kan dämpa ned bössan med rekyldämpare/ljuddumpare så att Parden överlever.
Publicerat April 28, 20206 yr Ett annat halvtaskigt alternativ är Nitesite som mig veterligen inte har någon övre rekylgräns för sitt system. Kräver lite tillvänjning men jag har skjutit ett antal grisar i totalmörker nu och det funkar bättre än man kan tro ?♂️