Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Renovering av fram stock

Featured Replies

Publicerat

Jag har under vintern fixat till min kolv men nu är det framstocken som behöver fixas till innan hösten.

Jag har skruvat bort skruvarna som höll fast metallen i trät.
Men metallbiten går inte få bort den sitter som gjuten antagligen av gammal stockolja.
Innan jag börjar bruka våld så tänkte jag fråga om nån har ett förslag hur jag kan få bort den?

20200428_134715.jpg

20200428_134707.jpg

Publicerat

Har inte två skruvar som sitter i ledytan mot lådan? Det är det iaf på min sabatti...

Publicerat
  • Författare

Inte vad jag kan se.
Dom enda skruvar jag kan se är dom jag redan skruvat ur.

Detta är en Beretta om det spelar någon roll.

Publicerat

Om det ör gammal linolja som håller den så borde den kunna släppa om du värmer upp stålbiten lite innifrån med hjäp av en varmluftspistol.

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Om det ör gammal linolja som håller den så borde den kunna släppa om du värmer upp stålbiten lite innifrån med hjäp av en varmluftspistol.

Absolut lämplig metod, och för jösse namn var försiktig när du knackar loss förstycket från träet.

/T

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag har nu lyckats få bort metallen genom att lägga allt i T-röd för jag hade ingen värme pistol.
Efter mycket skrubbande med T-röd och en tandborste är det mesta av stockoljan borta.

Jag har även haft den liggandes i aceton i flera dygn men som ni ser på bilden försvinner inte det svarta ändå.
Någon mer som har haft svårigheter få bort vapen olja från trät?

20200515_144020.jpg

Publicerat

Det svarta som är kvar beror nog inte på olja utan att pipan ligger emot där och när man skjutit ett antal skott i snabb följd blir den varm och bränner träet där det är kontakt. / L

Publicerat
14 hours ago Givdul sa:

Det svarta som är kvar beror nog inte på olja utan att pipan ligger emot där och när man skjutit ett antal skott i snabb följd blir den varm och bränner träet där det är kontakt. / L

Antingen det, att du haft en rostfläck där eller att fukten gått i träet och det är första steget mot röta. Olja tror jag inte det är.

/T

Publicerat
På 2020-05-16 at 08:41 Givdul sa:

Trä har även en förmåga att bli svart av järn fast det inte bränts, syns till exempel tydligt vart man har ställt en blöt icke skållhet gjutjärnsgryta på en träskärbräda på tork efter diskning.

Det blir ofta svarta märken.

Publicerat

Blöt konservburk på en skärbräda blir med svarta ringar om den får stå ett tag!