Publicerat April 28, 20206 yr Jag har under vintern fixat till min kolv men nu är det framstocken som behöver fixas till innan hösten. Jag har skruvat bort skruvarna som höll fast metallen i trät. Men metallbiten går inte få bort den sitter som gjuten antagligen av gammal stockolja. Innan jag börjar bruka våld så tänkte jag fråga om nån har ett förslag hur jag kan få bort den?
Publicerat April 28, 20206 yr Har inte två skruvar som sitter i ledytan mot lådan? Det är det iaf på min sabatti...
Publicerat April 28, 20206 yr Författare Inte vad jag kan se. Dom enda skruvar jag kan se är dom jag redan skruvat ur. Detta är en Beretta om det spelar någon roll.
Publicerat April 28, 20206 yr Om det ör gammal linolja som håller den så borde den kunna släppa om du värmer upp stålbiten lite innifrån med hjäp av en varmluftspistol.
Publicerat April 28, 20206 yr 1 hour ago Järven sa: Om det ör gammal linolja som håller den så borde den kunna släppa om du värmer upp stålbiten lite innifrån med hjäp av en varmluftspistol. Absolut lämplig metod, och för jösse namn var försiktig när du knackar loss förstycket från träet. /T
Publicerat Maj 15, 20205 yr Författare Jag har nu lyckats få bort metallen genom att lägga allt i T-röd för jag hade ingen värme pistol. Efter mycket skrubbande med T-röd och en tandborste är det mesta av stockoljan borta. Jag har även haft den liggandes i aceton i flera dygn men som ni ser på bilden försvinner inte det svarta ändå. Någon mer som har haft svårigheter få bort vapen olja från trät?
Publicerat Maj 16, 20205 yr Det svarta som är kvar beror nog inte på olja utan att pipan ligger emot där och när man skjutit ett antal skott i snabb följd blir den varm och bränner träet där det är kontakt. / L
Publicerat Maj 16, 20205 yr 14 hours ago Givdul sa: Det svarta som är kvar beror nog inte på olja utan att pipan ligger emot där och när man skjutit ett antal skott i snabb följd blir den varm och bränner träet där det är kontakt. / L Antingen det, att du haft en rostfläck där eller att fukten gått i träet och det är första steget mot röta. Olja tror jag inte det är. /T
Publicerat Maj 17, 20205 yr På 2020-05-16 at 08:41 Givdul sa: Det svarta som är kvar beror nog inte på olja utan att pipan ligger emot där och när man skjutit ett antal skott i snabb följd blir den varm och bränner träet där det är kontakt. / L Trä har även en förmåga att bli svart av järn fast det inte bränts, syns till exempel tydligt vart man har ställt en blöt icke skållhet gjutjärnsgryta på en träskärbräda på tork efter diskning. Det blir ofta svarta märken.
Publicerat Maj 17, 20205 yr Blöt konservburk på en skärbräda blir med svarta ringar om den får stå ett tag!