Publicerat Maj 2, 20206 yr Ute och sköt med bössan jag har efter svärfar idag, en Tikka m77k kombi (12/70 .222 rem) som har ett aimpoint 5000 på sig. Provsköt kulan lite. Inte så vidare skoj att skjuta på tavla med det siktet...Hela vapnet känns som en jägares bössa...inte en skyttes precis. Såklart kanon att bära med sig om rådjuret hoppar upp 25 m bort när man är ute och går i skogen men för mig som gillar att skjuta på tavla mest så är det inte så kul. Men visst, man kan ju ha det på ryggen när man är ute och plockar svamp!
Publicerat Maj 2, 20206 yr Det är när rådjuret stannar upp och blänger på dig 50 meter bort med full bredsida du vill ha kombi. Sprätter det upp på 25 funkar hagel ?
Publicerat Maj 2, 20206 yr Författare Känns bara så osäkert att skjuta med en enda kula på ett rådjur på 50m...förmodligen harigt och absolut ovant (aldrig skjutit ett rådjur) men känner att jag vill ha några kulor till i beredskap bara en mantelrörelse bort...
Publicerat Maj 3, 20206 yr I öppen terräng så kanske man får iväg skott 2 på ett rå som studsar runt som studsboll