Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stocken ligger an mot pipan. Hva 648 m98

Featured Replies

Publicerat

Hej. Min pipa ligger mot stocken på mon husqvarna 8x57js m/98. Ska det vara så på dem modellerna? 

Publicerat
11 minutes ago WestinJimmy sa:

Hej. Min pipa ligger mot stocken på mon husqvarna 8x57js m/98. Ska det vara så på dem modellerna? 

Det är helt normalt på gamla bössor. Det kan man åtgärda med bäddning och slipa ur stocken en aning. Eller så skiter man i det och jagar ändå ? jag har en 9,3x62a som var i skogen hela hösten i regnet, den sätter ändå första skottet på rätt ställe även om hela förstocken ligger mot pipan. 

Publicerat

Slipa då!

Publicerat

Det funkade inte på min hva146a. Den spred ut träffbilden på en dryg halvmeter. Med en simpel plastbäddning med hjälp av gladpack mot mekanismen så var den ok igen..

Publicerat
  • Författare
4 hours ago PerT sa:

Det funkade inte på min hva146a. Den spred ut träffbilden på en dryg halvmeter. Med en simpel plastbäddning med hjälp av gladpack mot mekanismen så var den ok igen..

Hur bäddade du den? 

Publicerat
17 hours ago PerT sa:

Hur går en bäddning till med gladpack?

Bäddmassan mellan kolven och gladpacken på mekanismen?

Publicerat
58 minutes ago karelsk blandning sa:

Hur går en bäddning till med gladpack?

Bäddmassan mellan kolven och gladpacken på mekanismen?

Gamla träkolvar torkar ihop. Inte så lyckat att bara karva ur. På m98 kan man dra mekanismen sne så man minskar momentet på trycket och då kan bössan bli farlig.

Ja jag har bytt ut vaxet under lådan mot gladpack, tejpar pipan till rätt utrymme under mot kolven, skrapar ren kolven där mekanismen/bäddningen ska fästa. Helbäddar, tar sen ur skruvar och mekanism efter ca 45 minuters härdning. Rensar skruvhål/gänga ifall ngt av massan/metallepoxy lyckats ta sig ned i gängorna. Väntar ca 8-10 timmar och monterar sen ihop och skjuter in.

Gjort det på sex av mina gml bössor under ngr år och fått göra om en. Gladpacket hade skrynklat sig för mkt. Prövade första gången på 9.3x57an dagen innan älgjakten och hade inte tid att skaffa vax men hade vanlig araldit och gladpack hemma. Precisionen duger mer än väl på en jaktbössa. Sen vet jag att på en fältskyttebössa kanske man ställer högre krav men för mig som blir glad över en treklöver är det med råge helt tillräckligt.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag slipat ut lite i stocken. Kan det vara farligt nu när pipan ligger fri? 

Publicerat
21 minutes ago WestinJimmy sa:

Nu har jag slipat ut lite i stocken. Kan det vara farligt nu när pipan ligger fri? 

Vad menar du med farligt? 

Det enda man riskerar är dålig precision.

Med en gammal trästock är det alltid en risk trät är torkat och komprimerat under rekylklacken. Då drar du bara ner pipan mot förstocken igen nästan oavsett hur mycket du slipar ur pipkanalen. En bäddning är det som ska till då. 

Publicerat

Dubbel

Publicerat
På 2020-05-10 at 22:21 MarkusR sa:

Vad menar du med farligt? 

Det enda man riskerar är dålig precision.

Med en gammal trästock är det alltid en risk trät är torkat och komprimerat under rekylklacken. Då drar du bara ner pipan mot förstocken igen nästan oavsett hur mycket du slipar ur pipkanalen. En bäddning är det som ska till då. 

Nja för mig blev så att jag drog åt den lossade bakre skruven till lådan på m98/hva 146. Då hade stocken torkat ihop olika så att när man osäkrade fick jag vådaskott när jag skulle provskjuta. Väldigt otäckt. Bra med bra vapenhantering! Slagstiftet/muttern i slutstycket stod inte kvar på trycket, när lådan dragits ned i stocken. Lådan böjde sig liten aning ifrån slutstycket. Det problemet försvann med plastbäddning.