Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8x57JS VS 9.3x62?

Featured Replies

Publicerat

Jag vet att det finns hur många trådar som helst på olika forum om just frågan om kalibrar men jag orkar inte gå igenom dem så jag ställer frågan istället :D. Jag kommer att jaga vildsvin och älg både drevjakt och åteljakt med bössan. Jag har i dagsläget en Tikka M658 6,5x55 med ljuddämpare som jag använder till dessa jakter som jag tycker funkar kanon, men tänkte komplettera med en lite grövre kaliber. Jag har en Husqvarna 8x57JS i skåpet också som jag tänkte byta kolv på (Houge), samt gänga och sätta på ljuddämpare, då gänga den i samma gänga som Tikkan (M14x1) så jag kan använda samma dämpare. systemet på Husqvarnan är i nyskick (m98, flaggsäkring) och det finns inte ett märke på blåneringen. Frågan är om jag skulle köpt en 9.3a också, men är lite tveksam, är det en så mycket bättre kaliber till det ändamålet jag tänkt? Många höjer ju 9.3an till skyarna. Jag handladdar inte så det är bara köpe ammo som gäller. 

Publicerat

Det är 2 stycken 9,3X62 på grannkanalen till salu för en femhundring pr styck- som av någon outgrundlig anledning ännu inte är sålda

Publicerat

Köp gärna en 9,3a också, för att det är kul med grejer och du gör dig erfarenheter. Men älgen känner ingen skillnad ?

Om det ska vara någon mening alls med dem så kittar du dem för olika jaktsituationer. 

En kort lätt bössa med liten lågförstorande optik för rörlig drevjakt. 

En stabilare bössa med ljusstark kikare för kvällsvak. 

Halvsjuan till klass 2.

Börja ladda så blir det än bättre ?

Publicerat
  • Författare
58 minutes ago Dansken sa:

Det är 2 stycken 9,3X62 på grannkanalen till salu för en femhundring pr styck- som av någon outgrundlig anledning ännu inte är sålda

Vilken kanal? 

Publicerat

Robosft tror jag Dansken menar men det är 2 st 8X57 som är till salu ( om jag inte har missat en annan tråd)

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago 228 sa:

Robosft tror jag Dansken menar men det är 2 st 8X57 som är till salu ( om jag inte har missat en annan tråd)

Ja precis den tråden hittade jag nu :)

Publicerat

Jag förordar 9,3mm till drevjakt för min del, men du har redan en 8x57is och det är en utmärkt kaliber. Byt gärna om du vill, men du behöver inte byta.

Publicerat

Om du har en 8x57 i bra skick så ser jag ingen som helst anledning att inte använda den, det  är väl en utmärkt kaliber ?

Jag skull dessutom vilja slå ett slag för att du väljer Hoguen med aluminiumskelett för att få det lite stadigare, jag har den på min 9.3x62 och det blev en helt annan bössa att skjuta med mot krokig trästock. 

Publicerat

Ha kvar 857an och gör dom justeringar du skrev om byt även säkringen om det är original, jag har ägt en sådan själv det en mycket bra kaliber. 

• 4 weeks later...
Publicerat

Klart grabben ska ha en 9,3x62 om det finns plats i garderoben! Nuff Said!