Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjurshunds påverkan på gris

Featured Replies

Publicerat

Hallå alla! Ny på forumet och det kanske finns ett ämne om detta men kunde inte hitta något.

Märker ni ifall vildsvinen reagerar på rådjurshundar? Alltså om dom sticker eller ligger dom tryggt kvar eftersom dom inte blir förföljda av hunden? 

Publicerat

Alla hundar stör vilt, mer och mindre.
Om dom blir störda nassarna, kan även bero på hur pass vana dom är att bli jagade med hund.

Publicerat
  • Författare

Sant, men det kan ändå kännas som att dom borde inte flytta sig särskilt långt. Hur länge väntar ni där ute med att släppa hund på gris efter en rådjursjakt på samma mark? 

Publicerat
24 minutes ago, AntonKarlsson3 said:

Sant, men det kan ändå kännas som att dom borde inte flytta sig särskilt långt. Hur länge väntar ni där ute med att släppa hund på gris efter en rådjursjakt på samma mark? 

Svarar utifrån mina erfarnenheter och marker.
Det beror på hur mkt det jagas i det övriga området. Om du släpper hund på mark A på måndag, och mark B etc jagar på torsdag/fredag, skulle jag kunna tänka mig att jaga gris redan samma helg på mark A..
Men det beror på hur stor mark man har, hur nära gräns man jagar... 

Det finns nog inget generellt svar på denna frågan..

Publicerat

Ju mer du är i marken desto färre grisar och kronhjortar får du se.

Prova och se men vill du ha bra med djur (förutom rådjur och dov) är det nog bra om det får går 3-4 veckor mellan att man släpper i samma såt igen.

/Markus

Publicerat
  • Författare

Ja det är lite det jag försöker få igenom på marken med. Och dom få gångerna vi jagar rådjur vill jag ha det till att vi kan släppa dagen efter en gris/älgjakt. Rådjuren brukar ju inte sticka så långt har jag märkt.

Publicerat
4 minutes ago, AntonKarlsson3 said:

Ja det är lite det jag försöker få igenom på marken med. Och dom få gångerna vi jagar rådjur vill jag ha det till att vi kan släppa dagen efter en gris/älgjakt. Rådjuren brukar ju inte sticka så långt har jag märkt.

Du får vända på det hela, jaga gris och älg först.. och några dagar senare rå.

Publicerat

Jag och kompisen jagar på en liten mark om 2150ha och vi brukar jaga med min Beagle på förmiddagen och hans laika/wachtel på eftermiddagen och mer än en gång har det blivit både rå och gris samma dag..

Det kan kanske vara ren tur men min upplevelse är att grisarna trycker i ris när de hör beaglen och att det blir hyffsat lättjobbat för laikkorsningen sen. Vi jagar max varannan lördag på det sättet och den marken.

Jag har till och med haft en hel dag i skogen med röjsågen och helt plötsligt under en fikarast så springer det upp en gris från en rishög 30m ifrån.

Publicerat
  • Författare

Det låter som om det är lite från mark till mark. Det viktigaste är nog ändå att inte jaga för ofta på samma mark, oavsett viltslag 

Publicerat
15 minutes ago, AntonKarlsson3 said:

Det låter som om det är lite från mark till mark. Det viktigaste är nog ändå att inte jaga för ofta på samma mark, oavsett viltslag 

Rådjuret är det som är minst störningskänsligt, de är tillbaka i samma backar dagen efter.