Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Tikkahill

Slakteri i Friggebod

Recommended Posts

Tikkahill

Hej

Jag funderar på att bygga en liten slaktbod och skulle gärna vilja få lite goda råd från er forummedlemmar. Förmodligen så är de vilt som kommer vara aktuella för boden framför allt vildsvin och kanske rådjur.
Storleken ska vara inom reglerna för en friggebod , alltså 15m2 och 3M från mark till taknock.

Är det någon som gjort detta tidigare och fått till något vettigt? Även intressant med kloka råd på hur jag inte bör göra och detta tas tacksamt emot! 😀

Lägg gärna in bilder på era byggen/lösningar eller fiffiga lösningar ni hittat på nätet .

Tack på förhand 

redtop

Jag tänker att takhöjden blir en begränsning, men får man ha en skorsten på en friggebod som sticker upp över 3m?
I sänt fall kan man ju göra en "fejk skorsten" som är ett schakt så man kan få upp infästningspunkten för ett spel/hissanordning en bit till.

gono

Kolla reglerna för Attefallshus hos Boverket. Där är tillåten nockhöjd 4,0 m. Om man har endast en bryttrissa i nocken och vajerspelet på exv väggen så förbättras lyfthöjden.

Roleinwe

Har man energi  går det att gräva ned en 2-3 meter 😁 så blir det bra takhöjd

Tikkahill

Goda idéer 😀

Tror nog jag kommer göra en platta som ev kan bli  lite nersänkt, dock så är det berg någonstans mellan 20cm- 80 cm tror jag. Men lite höjd vinner jag mot att göra ett träbjälklag ovan mark!

Är det någon som har lite idéer över utformning invändigt ? 

killer_mouse

Beror på hur många djur du tänkt häva upp säg typ 1-2 så kan du växla av en försänkning med avlopp och få höjd där 

Sen kan du bygga med en limträbalk i taket ist för traditionell takstolar så tjänar du en bit höjd där med  något dyrare 

Simon V

Annars har du kanske möjlighet att göra en komplementbyggnad enligt attefallsreglerna? Då tjänar du en meter till i takhöjd.