Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
josc72

Varför fastnar tre och två men inte de andra?

Recommended Posts

josc72

Har byggt om och använder nu magasin i tjäderdräparen. Har dock fastnat i ett kul men lite irriterande fenomen. Mina 6 XC-patroner matar bra oavsett om det är i tio- eller femskottsmagasinet, men nummer tre och två från slutet går för brant upp i lådan och kilar fast. Inte nummer fyra och inte nummer ett. Måste ha med fjäder och läpparna i magasinet er att göra. Har brutit och öppnat och stängt men lyckas inte klura ut vad det är. Frustrerande!!

20200519_120936.jpg

20200519_120814.jpg

Patrik L

AICS-magasin?

Jag har inget konkret att komma med annat än att jag hade liknande bekymmer med ett MDT polymermagasin när det fylldes med 260Remington. Körde man med 308:or så funkade det problemfritt. Skitskumt, men jag antar att dom smalare kulorna/halsarna gjorde att patronerna kunde vinklas mer på vägen upp och möjlighet gavs till att kärva.

Det enda tips jag kan komma med just nu är att testa magasin av annat fabrikat och se om det funkar. Antar att det är ett 308-magasin?

/Patrik

pmt

På en mauser brukar just det fenomenet bero på patronföraren.

Är magasinet fullt pressar de underliggande patronerna rakt mot läpparna. Är magasinet nästan tomt är fjädern som svagast och patronen ligger rätt mot läpparna. Men mitt emellan trycks patronerna lite för hårt och aningen snett mot läpparna vilket renderar låg eller hög kula mot rampen med matningsfel som följd.

Låg kula - föraren ligger för lågt fram, hög kula föraren ligger för högt fram.

/T

josc72
24 minutes ago pmt sa:

På en mauser brukar just det fenomenet bero på patronföraren.

Är magasinet fullt pressar de underliggande patronerna rakt mot läpparna. Är magasinet nästan tomt är fjädern som svagast och patronen ligger rätt mot läpparna. Men mitt emellan trycks patronerna lite för hårt och aningen snett mot läpparna vilket renderar låg eller hög kula mot rampen med matningsfel som följd.

Låg kula - föraren ligger för lågt fram, hög kula föraren ligger för högt fram.

/T

Då skall jag prova att bryta ner läpparna en aning och se om det blir bättre. Alternativet, tillsammans med lägre läppar, borde vara att ta ur lite till ur lådan så att magasinet pekar patronerna lite mer rakt mot patronläget. Spännande!

pmt
8 minutes ago josc72 sa:

Då skall jag prova att bryta ner läpparna en aning och se om det blir bättre. Alternativet, tillsammans med lägre läppar, borde vara att ta ur lite till ur lådan så att magasinet pekar patronerna lite mer rakt mot patronläget. Spännande!

nej, men du kan vinkla patronföraren lite mer ner i framkant....

/T

josc72

Ok, tack! Skall testa det.