Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄNTLIGEN! Norma Oryx .243

Featured Replies

Publicerat

Hur länge har vi väntat?

Idag kom äntligen askarna.

Fabriksladdade Oryx.

Hoppas nu att de går bra i bössan.

Publicerat

Tjena Beretta,

Vardän detta jubel ??? Vad tänkte du använda den till? Ser nog Oryx som nånting som skall användas på hårdskjutet vilt och ser inte finessen med en bondad kula i .243 om man inte skulle åka till Skottland och jaga Hjort med den, men i Sverige, Tjäder, rådjur, Bäver och gås...hmmm.

Kommersiellt trick av Norma anser jag personligen men utveckla gärna dina tankar, jag kan ha missat nåt fundamentalt här ;)

MVH

Publicerat

MKJ  vet inte om jag håller med dig nu, att använda en bondad kula på icke hårdskjutet vilt är väl bara en fördel? mindre köttförstöring tex? är väl aldrig fel att använda en bra kula va?

Publicerat

Även jag funderar vari meningen ligger med en sån kula till så pass klent vilt? Hur ofta får man möjlighet att mäta restvikt tex på kulor som man plockar ur rådjur? Dock, oftast så brukar väl Oryx skjuta ganska tätt så funkar den bra i kalibern så är ju det skoj. Sen är den nog klockren till hjort och annat som man jagar utomlands med kalibern..

Mvh!

Publicerat

Det är nog ingen nyhet att jag inte gillar Oryx öht då jag har haft problem många gånger i 308W av icke expanderande projektiler vilket även lett till onödiga eftersök. Tillhör den lilla minoritet i samhället som vågar säga att Normas Oryx inte håller vad den lovar alla gånger. Verkar som att det inte går att använda nåt annat än Oryx idag för många jägare ???

På fågel är det en dyr helmantel och till lättskjutet vilt som rådjur etc förstår jag inte vad den kan tillföra utöver det sortiment som redan finns och det var där jag undrade hur Beretta tänkt använda den.

MVH

Publicerat
  • Författare

Mest glad över Oryx är jag väl för att Normas tidigare kula i .243 som hette "Blyspets" inte gjorde vad jag önskade.

Förhoppningen var att Oryx skulle lägga rådjuren på platsen.

Men ni vet säkert bättre, hör gärna av er ifall ni testat.

Publicerat
Förhoppningen var att Oryx skulle lägga rådjuren på platsen

Det tror jag nog att den gör. Har väl skjutit ca 15 bockar med Oryx i sexåhalv och den har ej gjort mig besviken.

Publicerat

??? ??? ??? ???

Menar du normas 6,5 grams blyspets??

Under de åren som jag sköt som mest rådjur, runt 25-30 per säsong, så sköt jag bra många med Normas blyspets. Böt och testade div andra kulor men hamnade rätt kvickt tillbaka till Norma för just knall och fall verkan. Har inte skjutit med någon kula öht som ens är nära Normas  blyspets när det gäller att lägga djuren på plats. Tex Nosler BT är kass, de for ofta iväg en bit med dem. Lapua Mega är väl den som verkar vara i närheten av Norma när det gäller att lägga dem på plats men jag tror Norma var bättre. Om jag orkar så ska jag gräva igenom skottlistan och syna saken lite närmre...

Mvh!

Publicerat
Det tror jag nog att den gör. Har väl skjutit ca 15 bockar med Oryx i sexåhalv och den har ej gjort mig besviken.

Tja

Frågan från mig var väl då kanske om inte en alaska eller mega gjort jobbet på bockarna lika bra? Rådjur är lättskjutna som regel och kulor över 6 gram håller oftast ihop oavsett om det tar i bogblad eller inte på ett så litet djur som ett rådjur. Min erfarenhet efter ganska många kulskjutna rådjur genom åren.

MVH

Publicerat

Jo det är väl kanske så. Laddade upp några Mega och köttförstöringen är ringa även på den. Men jag har råkat ut 2 ggr på megan att kulan havererat i rådjurskroppen, sen om det beror på att jag bara haft enorm otur som just fått 2 st dåliga kulor vet jag inte.

Hade faktiskt inte hört något dåligt om Oryx innan jag började läsa på forumet. Har flera jaktkamrater som använder den och som är nöjda. Att jag använder den beror bla på att den skjuter snuskigt tätt i både min 6,5 o 338, något jag värdesätter när hållen blir långa vilket dom tenderar att bli ibland ;)

Publicerat

Precis, just detta att den förefaller skjuta väldigt bra i många bössor gör den intressant. Det spelar ju ingen större roll vad man har för kula tycker jag i .243:an, de lägger sig iaf för eller senare. Kan man då välja en som skjuter bra så varför inte?

Nu lär det ju, för MKJ:s del, krävas att Oryxen skjuter väldigt tätt för Megan är riktigt trevlig att skjuta med tycker jag.

Mvh!