Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
WestinJimmy

Bygge av foderställning.

Recommended Posts

WestinJimmy

Tja. Jag tänkte snickra ihop en foderställning lite snabbt ikväll. Har tänkt som tre ben och en "hylla" att ha tunnan i (50 liters) istället för en hängande. Jag har 45*90 reglar hemma som jag tänkt använda men dessvärre är dessa inte impregnerade utan obehandlade. Tror ni det funkar att måla eller olja virket för bättre hållbarhet? 

Mvh Jimmy Westin 

Galne
37 minutes ago WestinJimmy sa:

Tja. Jag tänkte snickra ihop en foderställning lite snabbt ikväll. Har tänkt som tre ben och en "hylla" att ha tunnan i (50 liters) istället för en hängande. Jag har 45*90 reglar hemma som jag tänkt använda men dessvärre är dessa inte impregnerade utan obehandlade. Tror ni det funkar att måla eller olja virket för bättre hållbarhet? 

Mvh Jimmy Westin 

Det håller säkert 5-10 år, om denne obehandlade. Kan bli mjuka vid markkontakten, men kortar man en 5cm Så bör den stå länge till!

WestinJimmy
7 minutes ago Galne sa:

Det håller säkert 5-10 år, om denne obehandlade. Kan bli mjuka vid markkontakten, men kortar man en 5cm Så bör den stå länge till!

Okej, så du tror att det går att köra helt obehandlat utan målning eller olja på dem 😃

Roleinwe

Rekommenderar i alla fall olja en halvmeter upp från marken det förlänger livet på virket.

Leif

WestinJimmy
44 minutes ago Roleinwe sa:

Rekommenderar i alla fall olja en halvmeter upp från marken det förlänger livet på virket.

Leif

Okej, då ska jag göra så. Ställningen ska stå på en grusad vändplan 🙂

killer_mouse

Ställ dom i oljebad slår allt fjolleri med pensel torka av efter badet 

• Like 1
  • Thanks 1

WestinJimmy
8 minutes ago killer_mouse sa:

Ställ dom i oljebad slår allt fjolleri med pensel torka av efter badet 

Okej 🙂

redtop

Jag satte några tjärpappbitar under benen på min. Säkert inte fel. 
Har du inte tjärpapp så ta nån plastbit, en gammal glassbytta eller så.

M-Ola

Köp en dunk trätjära, en liter balsamterpentin och en liter linolja. Blanda lika delar med dessa och häll i en liten hink som du låter benens nederdelar stå ett dygn i. Sen kan du pensla på resterna av blandningen på övrigt virke. Kommer hålla länge och dessutom lukta gott.

killer_mouse
4 hours ago redtop sa:

Jag satte några tjärpappbitar under benen på min. Säkert inte fel. 
Har du inte tjärpapp så ta nån plastbit, en gammal glassbytta eller så.

Ställer du upp dom på en stenplatta så dom kommer av marken så är det bara bra med en extra skydd mot väta tänk på att det kan även skapa vattenfickor om syllpappen är för stor 

WestinJimmy
14 hours ago killer_mouse sa:

Ställer du upp dom på en stenplatta så dom kommer av marken så är det bara bra med en extra skydd mot väta tänk på att det kan även skapa vattenfickor om syllpappen är för stor 

Okej, då ställer jag botten av benen i en hink med 1liter tjära, 1liter terpentin och 1liter linolja i 24h samt penslar på resterande av blandningen på resten av ställningen. Sedan ställer jag ställningen på betongplattor som väger 44kg styck. Då borde det alltså hålla i några år? 

• Haha 1

Roleinwe

Grisar älskar att skrubba sig mot tjära du får nog gräva ned och gjuta in benen i betong 😂

Leif

M-Ola

Tjärlukten från den blandningen försvinner fort. Jag skulle skippa betongplattorna och slå ner några impregnerade stolpar vid bena och skruva ihop dessa. Glöm sen inte att tjära upp ett träd eller stubbe vid sidan av så grisarna får en skrubb-plats. Ibland går tjärskrubb före majs.

• Like 1