Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Pimmen

Justera våg på optiken

Recommended Posts

Pimmen

God dag, jag ska inom en snar framtid montera mitt första kikarsikte, jag har bestämt mig för att jag vill montera både klackar och ringar osv själv.

Momentnyckel och allt är under kontroll, men det jag inte hittar som många på Youtube och annat använder är ju olika små vattenpass osv för att få kikaren rakt i förhållande till bössan.

Hur har ni löst dom bitarna?

Järven

Bössor brukar ofta vara "platta på magen".

Lägg den på köksbordet med lagom många böcker under underbeslaget så att kikarsiktets horisontella linje (om det är ett kors) ligger i höjd med takåsen på grannens hus.

Nu brukar man rätt enkelt se om man ligger i närheten av att vara i våg.

Har man ett litet vattpass så ser man först till att bössan är i våg genom att lägga det på en på bössan plan yta, sedan lägger man passet på hatten till höjdjusteringen för att se att den med ligger i våg.

En annan variant är om du anlägger bössan mot axeln och upplever att riktmedlet är i våg mot grannens takås utan att du måste joxa med anlägget så är det rätt för dig om du ska ha den till normal jakt och inte bänkskytteliknande övningar.

• Like 1

W.T.

Kikarsiktet är ofta platt i botten av justerhuset. Den ytan ska vara i vår med lådan, och beroende på vilken bössa det är så är det lätt eller svårt.

Om det är en tikka t3 så brukar det funka att anta att överdelen på lådan är rak och riktig.

Om du har en sån platt yta så tar du exempelvis linjaldelen på ett skjutmått i metall för långsidorna är helt parallella på linjalen.

Sen sticker du in den under kikarsiktet och lägger den längs med botten på justerhuset på kikaren.

Sen vrider du kikarsiktet så att du ser att båda långsidorna på linjalen ligger emot underdel sikte och överdel låda på bössan. Gör dom det när du spänt oxå så blir det rakt och bra :)