Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sellier&Bellot

Featured Replies

Publicerat

Har en fundering angående Sellier & Bellot övnings ammo, har hört en del dåligt om deras ammunition. Att den är hårt laddad och opålitlig. De recensioner jag läst har dock varit ett par år gammla så tänkte höra här om det är någon som har erfarenhet av S&B övnings ammo?

Är den bra eller är det fortfarande skräp? Och ska man köra på Sako Range istället eller Norma??

Har precis tagit jägarexamen så har ej så bra koll på vilken ammunition som är bra eller dålig.?

//Erik

Publicerat

Mkt olika bud är det. Vi har sålt mkt på älgbanan. Funkat för de flesta. Jag har själv skjutit totalt ett par tusen s&b i olika kalibrar utan problem. En medlem som är känd för att göra vapenrengöring möjligtvis ngn gång årligen har fått problem med trögt att öppna slutstycke. Om det funkar så mkt bättre med norma är oklart.

Publicerat
1 hour ago ErikH sa:

Har en fundering angående Sellier & Bellot övnings ammo, har hört en del dåligt om deras ammunition. Att den är hårt laddad och opålitlig. De recensioner jag läst har dock varit ett par år gammla så tänkte höra här om det är någon som har erfarenhet av S&B övnings ammo?

Är den bra eller är det fortfarande skräp? Och ska man köra på Sako Range istället eller Norma??

Har precis tagit jägarexamen så har ej så bra koll på vilken ammunition som är bra eller dålig.?

//Erik

Det korta svaret är att det beror helt på vem som har importerat ammunitionen...

Kan vara allt från ren skit till helt ok beroende på hur den är specifierad från inköparen.

Är du osäker så kör på säkra kort. Norma, Sako etc. Billigt är det oftast av en anledning.

Publicerat
  • Författare

Får tacka för svaren? får bli att köra med Sako tror jag, det är väll så att man får det man betalar för?

Publicerat

Har du XXL i närheten har de Fiochi övning till bra pris i 6,5/308/30-06 oftast om det är någon av de kalibrarna du har. 

Publicerat

Som ÖVNINGSamunition funkar den alldeles utmärkt. Den smäller varje gång och kulan hamnar där du siktar. Till tävling eller precisionskytte på mm- nivå kanske man ska välja något annat.

Publicerat

Har skjutit några hundra 30-06 i min hva 1640 och funkar helt ok till bio och pappälg. Tycker att det blir mer flamma och knall mot norma men inget trögt att öppna slutstycke el så

Publicerat

Har testat Norma, sako och s&b i min 9,3x62 och s&b skjuter bäst av dom tre.

Sen att den samskjuter mycket bättre med min jakt ammunition gör inte saken sämre, skjutit lite fågel och ett 10 tal räv med dom i vinter med. 

Har köpt 1gångs skjutna norma hylsor att ladda om så behöver inte köpa Norma för hylsornas skull.

Publicerat

Var på älgbanan idag för att försöka få ihop en bronspeng, det gick sådär. Till mitt försvar får sägas att jag inte skjutit på nästan två år, delvis beroende på en lång utlandsvistelse. I vart fall om helst; Jag använder mig också av S&B (i kaliber 6,5*55) och vid ett par tillfällen nöp slutstycket så det krävdes mer än vad som är brukligt för att få upp patronläget.

Om det beror på undermålig vapenvård (hade inte gjort rent bössan innan dagens skjutövning, då jag hade avlossat ~ 150 bulor sedan senaste vapenvårdsinsats) eller inte, det låter jag vara osvuret, men jag gjorde i vart fall en vapenvårdande insats efter dagens övning.

Om det kärvade efter avlossat skott (tidigare idag), beroendes på kvaliteten på patronerna, så kan man konstatera (utifrån vad som framkommit tidigare i tråden) att kvalitén är måhända en smula ojämn, men f ö skjuter (åtminstone) min bössa helt ok med S&B. Oaktat vilket, osvuret är bäst. Åker tillbaka på Tisdag för att skjuta igen, får se om dagens vapenvård gör någon skillnad i sammanhanget.

Publicerat
24 minutes ago MrT. sa:

Jag använder mig också av S&B (i kaliber 6,5*55) och vid ett par tillfällen nöp slutstycket så det krävdes mer än vad som är brukligt för att få upp patronläget.

Jag och fler med mig hade samma upplevelse med dessa som jag har hört att S&B laddar, ungefär vart fjärdeskott gick slutstycket trögt att öppna.

Jag sätter min slant på att du behöver välja ett annat fabrikat eller modell på amo.

Buy podium 6.5x55 365.00 jakt fritid vapen i ullared online ...

Publicerat
13 hours ago Järven sa:

Jag sätter min slant på att du behöver välja ett annat fabrikat eller modell på amo.

Buy podium 6.5x55 365.00 jakt fritid vapen i ullared online ...

Det är inte uteslutet att jag får anledning att prova något annat, men det får bli efter att jag pangat upp de dryga 700 patronerna jag har kvar av nämnda fabrikat. De på bild, är det något du kan rekommendera utifrån egen erfarenhet, och i så fall, var har du köpt dom och vad kostar dom !?

Publicerat
29 minutes ago MrT. sa:

De på bild, är det något du kan rekommendera utifrån egen erfarenhet, och i så fall, var har du köpt dom och vad kostar dom !?

Nej för tusan, det var dom på bilden jag hade jävulskap med.

Vad jag har hört så är det just S&B som laddat dom med.

Publicerat
3 minutes ago Järven sa:

Nej för tusan, det var dom på bilden jag hade jävulskap med.

Vad jag har hört så är det just S&B som laddat dom med.

Aha, då är jag med på noterna. Var inne på Torsbo och tittade. Såg att dom hade Hornady i 6,5x55 i FMJ för nästan samma peng som S&B (om man köper 1000), men i 100 grains utförande. Två frågor dyker osökt upp; Har vikten någon avgörande betydelse i sammanhanget (tror att S&B FMJ ligger på 125 el. 150 grains) och är Hornady bättre än S&B i detta specifika sammanhang !?

Publicerat

Iom att Sverige inte kräver CIP överensstämmelse för ammo är vi ground Zero för allt som inte klarar tryck/kvalite/funktions krav samt att vissa kalibrar helt enkelt görs till en sämre standard än andra.

cyniskt, absolut, affärsmässigt motiverat, förmodligen. /C

Publicerat
2 hours ago Christian N sa:

affärsmässigt motiverat, förmodligen.

Skulle det inte finnas ett ekonomist incitament skulle säkert CIPA standarden följts, även om det inte är påbjudet. Med det sagt, är sannolikt din slutsats alldeles korrekt.

Publicerat
På 2020-06-05 at 10:42 Christian N sa:

Iom att Sverige inte kräver CIP överensstämmelse för ammo är vi ground Zero för allt som inte klarar tryck/kvalite/funktions krav samt att vissa kalibrar helt enkelt görs till en sämre standard än andra.

cyniskt, absolut, affärsmässigt motiverat, förmodligen. /C

Nog inte så mycket trycket som är boven i dramat, däremot på tok för tunna hylsor i skitmässing... De har blivit testade ett antal gånger vad jag vet och då har de med råge legat inom gränserna map tryck i de testade kalibrarna.

Du får vad du betalar för helt enkelt.

/T

Publicerat
13 minutes ago pmt sa:

Du får vad du betalar för helt enkelt.

Inget nytt under solen m a ord. Och samma resonemang även gäller Hornadys motsvarighet, antar jag. De fanns ju också i 6,5*55 FMJ till ett snarlikt pris, (på Torsbo).