Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken drilling

Featured Replies

Publicerat

Hej! Jag förkommer er direkt och säger att denna tråd säkert har varit uppe förr.

Tänkte köpa en drilling i framtiden i inte allt för ovanlig och dyr kaliber.

Nu kryllar det ju inte av drillingar i ens direkt närhet, så det kan ju hända att man måste beställa på annan ort.

Helst så vill man ju känna och klämma på grejerna, men tanken är att ni kan ge mig lite tips på drillingar som ej gör en besviken oavsett om man kännt och klämt eller inte ?

Lite önskemål

Drilling för småvilt dvs klass 1 eller 2

Inget tungt spett

Förberedd för fästen

Ingen superovanlig kaliber 

Greenersäkring eller ej har jag ingen erfarenhet av

Olika uppspänningar och låsannordningar har jag heller ingen erfarenhet av

Friliggande kulpipa eller inte har jag heller ingen erfarenhet av

Sjunker eller behålls värdet på vapnet om man gör en justerbar kolvkamm ?

Shoooot! ?

Publicerat

Lägg en bevakning på blocket och ha tålamod. 

En klass 2 drilling kan du få billigt men även 7x57R är ganska vanligt utan att kosta en förmögenhet. 

Har du tålamod att vänta på en kaliber 16 då är de smidigare än en tolva och otroligt nog ofta billigare. 

9,3x57R och 9,3X72R  är klass 2 och lite ovanligare att hitta ammo till. 

Alla äldre billigare drillingar har lödda pipor. 

Greenersäkring är en vanesak, inte ett problem. 

Publicerat

Jag har haft en drilling i 7x57R och har en drilling i 5.6x52R, det finns en stor skillnad mellan dom i uppförande, bägge har lödda pipor. 

Drillingar har sällan mycket gods i kulpipor och ofta mindre i klass1 än vad klass 2 pipor har.

Min drilling i 7x57R fick skjutas in under lång tid då värmeutvecklingen i kulpipan var påtaglig, detta fick som effekt att om ett andraskott avlossades direkt efter första så slog det 15cm högre från var det första träffade.

Praktiskt innebar det att jag bara hade ett skott på mig under jakt, när jag hade den bössan hade jag jaktmark med god tillgång på orre och vissa dagar när förutsättningarna var rätt så kunde det bli flera skotttillfällen efter varandra, detta beteendet var då vansinnigt irriterande då det bara var att lyfta på hatten åt dom.

Min nuvarande drilling i kalibern 5.6x52R  jobbar med lågt tryck då det är en äldre konstruktion, kulpipan har dessutom mer gods, med denna kan jag skjuta femskottsträffbilder utan värmestegring vilket ger intressanta förutsättningar för en del jaktformer. 

Min åsikt är att om du inte kommer att jaga klass1 vilt med den så har du allt att förlora på att köpa klass1 pipa och inget att vinna.

Liksom Markus så tycker jag att Greenersäkring bara är en vanesak och inget problem.

/Mike

Publicerat
  • Författare
9 hours ago MarkusR sa:

Lägg en bevakning på blocket och ha tålamod. 

En klass 2 drilling kan du få billigt men även 7x57R är ganska vanligt utan att kosta en förmögenhet. 

Har du tålamod att vänta på en kaliber 16 då är de smidigare än en tolva och otroligt nog ofta billigare. 

9,3x57R och 9,3X72R  är klass 2 och lite ovanligare att hitta ammo till. 

Alla äldre billigare drillingar har lödda pipor. 

Greenersäkring är en vanesak, inte ett problem. 

Okey. Jo bevakningen är inlagd, men de flesta bössor befinner sig på långt håll. 

Ska de helst vara en randpatron i en drilling ? Mycket krångel annars?

Annars är ju 6,5x55 en fin kaliber tycker jag.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago Mad Mike sa:

Jag har haft en drilling i 7x57R och har en drilling i 5.6x52R, det finns en stor skillnad mellan dom i uppförande, bägge har lödda pipor. 

Drillingar har sällan mycket gods i kulpipor och ofta mindre i klass1 än vad klass 2 pipor har.

Min drilling i 7x57R fick skjutas in under lång tid då värmeutvecklingen i kulpipan var påtaglig, detta fick som effekt att om ett andraskott avlossades direkt efter första så slog det 15cm högre från var det första träffade.

Praktiskt innebar det att jag bara hade ett skott på mig under jakt, när jag hade den bössan hade jag jaktmark med god tillgång på orre och vissa dagar när förutsättningarna var rätt så kunde det bli flera skotttillfällen efter varandra, detta beteendet var då vansinnigt irriterande då det bara var att lyfta på hatten åt dom.

Min nuvarande drilling i kalibern 5.6x52R  jobbar med lågt tryck då det är en äldre konstruktion, kulpipan har dessutom mer gods, med denna kan jag skjuta femskottsträffbilder utan värmestegring vilket ger intressanta förutsättningar för en del jaktformer. 

Min åsikt är att om du inte kommer att jaga klass1 vilt med den så har du allt att förlora på att köpa klass1 pipa och inget att vinna.

Liksom Markus så tycker jag att Greenersäkring bara är en vanesak och inget problem.

/Mike

Nej det kommer endast bli från rådjur och neråt. På toppjakten blir de nog kulbössa. Drillingen ska isåfall jobba under jakterna med drevern ?

Publicerat

5.6x52R är den perfekta rådjurskalibern, bra skottverkan, liten köttförstörning, noll rekyl och liten värmestegring. Dessutom kan du hitta en drilling rejält billigt.

Publicerat
8 hours ago Mad Mike sa:

/Mike

Det är ett extremt individberoende drag. Min 8x57IR vandrar mycket lite, jag har haft en Merkel i 6,5 som vandrade som en galning. Min merkel i 5,6x52R vandrade inte öht, hur mycket den sköt... 

Jag har sett vandrande träffbilder ur snart sagt alla drillingar som finns på marknaden - oaktat godstjockleken. 

/T

Publicerat
20 minutes ago zorox sa:

Ska de helst vara en randpatron i en drilling ? Mycket krångel annars?

Annars är ju 6,5x55 en fin kaliber tycker jag.

Ja, om du inte vill gå runt med en delad läskstång i fickan.... Med flänslöst kommer för eller senare en hylsa och nypa så utdragaren hoppar över - och då står du där... För den går som regel inte att stänga innan man fått ut hylsjäveln. 

/T

Publicerat
  • Författare
6 hours ago pmt sa:

Ja, om du inte vill gå runt med en delad läskstång i fickan.... Med flänslöst kommer för eller senare en hylsa och nypa så utdragaren hoppar över - och då står du där... För den går som regel inte att stänga innan man fått ut hylsjäveln. 

/T

Okey. Ja då är det nog bäst med en kaliber med fläns. 

Publicerat
  • Författare
6 hours ago Bjorn.h sa:

5.6x52R är den perfekta rådjurskalibern, bra skottverkan, liten köttförstörning, noll rekyl och liten värmestegring. Dessutom kan du hitta en drilling rejält billigt.

Låter intressant. Vilka fabrikat och modeller ska man hålla koll på med den kalibern ?

Publicerat

Torsbo har några stycken. 

Publicerat
1 hour ago zorox sa:

Låter intressant. Vilka fabrikat och modeller ska man hålla koll på med den kalibern ?

Min första i 7x57R var en Merkel och var väl sådär nöjd, Min nuvarande i 5.6x52R är en Sauer 3000 och den har en helt annan kvalitetskänsla i allt.

/Mike

Publicerat
3 hours ago zorox sa:

Generellt. 

Desto äldre desto smidigare, och hellre väst än öst.... 

Modellen är underordnad ovan. 

/T

Publicerat

R patron är det rätta som PMT skrev. Har jagat med min gamla Merkel i trettio år snart och har aldrig krånglat o h det har gått många skott under rå jakterna under denna tid. Kulval är som ovan skrivet. Valde själv 7x57 R på den tiden och har aldrig klagat men det funkar nog väl så bra med en klass 2. Det enda jag personligen (inte allas åsikt kanske) är att borra upp den. Oftast jäkligt trånga och jag öppnade upp min och det är det bästa jag gjort med gamla ”Bettan” . Merkel är ju kanske inte det bästa men den har varit trogen i ur och skur. Kanske haft tur med min, och haket gillar jag då det är smidigt att kroka av om det behövs.

Publicerat
3 hours ago pmt sa:

Generellt. 

/T

Vilket väl egentligen är lite av upp och nedvända världen kan man kanske tycka ?

Med dagens teknik så borde vi utan större problem kunna framställa stål av en kvalitet som möjliggör tunna smidiga hagelpipor och med CAD och andra dataprogram få till en önskvärd balans i bössorna.

Använde  man ovanpå det ang ytterdiametern kaliberanpassade kulpipor så borde även problemet med vikten kunna ros i land.

Men det är klart, vinstresultatet är väl kanske överordnat  slutresultatet på ett mer markant sätt nuförtiden ?

Publicerat
  • Författare
18 hours ago Mad Mike sa:

Min första i 7x57R var en Merkel och var väl sådär nöjd, Min nuvarande i 5.6x52R är en Sauer 3000 och den har en helt annan kvalitetskänsla i allt.

/Mike

Ska kika efter sauer. 

Publicerat
  • Författare
16 hours ago pmt sa:

Generellt. 

/T

Men då är dom inte stålhagelgodkänd va? Iofs är de inte några problem eftersom jag aldrig jagar med stålhagel ?

Publicerat
  • Författare
14 hours ago Mad Mike sa:

Och vi kan konstatera att den här tråden följer samma mönster som alla andra frågetrådar om vapen med lite svävande frågeställning nämligen att det finns ingen röd tråd:lol:

Du kommer få lika många svar som det finns forumister och fabrikat.

Vad du behöver göra är vad jag gjorde när jag köpte bil nyss, jag hade inget speciellt märke eller modell som krav men däremot ett antal andra skall krav, när dessa väl var listade sorterade jag bort märken som stack ut rejält i skatt och försäkring och några till som inte kändes pålitliga.

Slutade med att jag valde mellan fem olika märken och modeller och när rätt objekt dök upp slog jag till.

/Mike

Har knappt kännt på någon drilling, och det finns som sagt inte så många i närheten heller. Därför jag undrar lite vad folk generellt sett tycker är bra och mindre bra. 

Sen vet jag att jag kommer få många svar, men sålla kan jag ju göra själv ?

Publicerat
  • Författare

Denna såg ju trevlig ut ?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Heym drilling https://www.blocket.se/vi/91207788.htm

Publicerat
52 minutes ago zorox sa:

Men då är dom inte stålhagelgodkänd va? Iofs är de inte några problem eftersom jag aldrig jagar med stålhagel ?

Det kan väl kvitta, det finns normalpatroner med både stål och bismuth som du kan skjuta i bössor med vanligt nitroprov. Behöver du avlossa 12/76-patroner som gör 450-500m/s så får du köpa till en halvautomat. :yes: 

Publicerat
  • Författare
27 minutes ago sidelock sa:

Det kan väl kvitta, det finns normalpatroner med både stål och bismuth som du kan skjuta i bössor med vanligt nitroprov. Behöver du avlossa 12/76-patroner som gör 450-500m/s så får du köpa till en halvautomat. :yes: 

Håller med dig ja.