Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Privatimport inom EU.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
7 hours ago pmt sa:

En sak i frågan är ju att UK är en ö... En annan att varje EU -land har sin egna nationella vapenlagar som ju reglerar frakterna.

Jo, UK är ju en ö, så ur det perspektivet kan jag förstå att det blir dyrare med frakten.

Men jag är inte omöjlig, jag kan gärna ta in en bössa från det land som det är lättast från. Frågan är bara var jag skall söka, och om dom är obrandade (vilket jag utgår från att dom är).

Men, en annan fråga som osökt dyker upp är om bössor från Danmark och Tyskland också faller under kategorin "sekund andrasortering" eller är det förbehållet Sverige ? !?

Sedan undrar jag om det komplicerat att ta in ett vapen från ett annat EU - land som privatperson !?

Vad krävs utöver inköpstillstånd och är det omständligt att få det som krävs av myndigheterna här i Sverige !?

Med tanke på hur långsamt och krångligt det kan vara att få en licens, förefaller det inte vara osannolikt att det är sju resor värre att köpa ett vapen från ett annat EU  - land, eller det bara jag som målar fan på väggen !?

• Svar 70
  • Visningar 8,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Så sant som @Ken1 säger, var lugn och inte stressad. Bättre och åka färre ggr till banan med mer tid än att vara stressad. Själv har jag kommit till banan på utsatt träningstillfälle och konstaterat a

• Plisen tar VARJE chans de får att specificera ett inköpstillstånd, relevant eller inte. Utifrån deras lite lätt perverterade syn kan det inte bli för snävt.  Så skriv ALDRIG mer än du absolut mås

• Fran till den 31 Dec.

Publicerat

Det finns ju tre anledningar till att riskkapitalisterna gett sig in i jakt & fiske sedan några år tillbaka. 

- det är en branch som är osynkroniserad

- det är en branch som drivs (eller drevs ska jag nog säga) av entusiaster

- kunderna ställer rätt låga krav

Så sker nu även i Danmark och Tyskland, med samma resultat där som vi sett här på lite sikt. Hur länge deras något mer medvetna kunder håller emot återstår att se. Eller så gör kunderna som det verkar i Danmark - köper inte instegsmodellerna i alls lika stor omfattning utan går upp i pris för att slippa slafset. Håller den trenden i sig återgår vi till hur det var före 80-talet. Då det verkligen var skillnad på premiumutförande och instegsmodell. 

Att riskkapitalister ger sig in rätt massivt i en osynkroniserad branch som tydligt lider av dålig lönsamhet säger en hel del. En och annan må göra det av intresse men oavsett vill se ha ut sina pengar, med ränta. 

Marknaden är speciell i UK. Extremt speciell till och med. Oavsett vilken tillverkare av hagelvapen jag träffat så säger de mer eller mindre exakt samma sak: UK är den absolut viktigaste marknaden, men också den lättaste att misslyckas på och den svåraste att tjäna pengar på. För där begriper kunderna verkligen sig på hagelvapen. Lyckas man där har man bra produkter till rätt pris. Du kan inte marknadsföra dig ur en dålig position där. Fråga gamebore som fick pudla stort när de bojkottades i UK för att de försökte smyga in US6 som UK6 för några år sedan. Och då är det en brittisk tillverkare... 

Privatimport är i grund och botten skitenkelt inom EU, du behöver bara en överföringshandling. Fyll i på polisens hemsida och maila in. Brukar kosta typ 400 spänn privat vill jag minnas. 

Frågan är om säljaren får skicka den hem till dig. Det är i frakten det brukar klydda, inte pappersarbetet. 

/T

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Det finns ju tre anledningar till att riskkapitalisterna gett sig in i jakt & fiske sedan några år tillbaka. 

Så sker nu även i Danmark och Tyskland, med samma resultat där som vi sett här på lite sikt. Hur länge deras något mer medvetna kunder håller emot återstår att se. Eller så gör kunderna som det verkar i Danmark - köper inte instegsmodellerna i alls lika stor omfattning utan går upp i pris för att slippa slafset. Håller den trenden i sig återgår vi till hur det var före 80-talet. Då det verkligen var skillnad på premiumutförande och instegsmodell. 

Att riskkapitalister ger sig in rätt massivt i en osynkroniserad branch som tydligt lider av dålig lönsamhet säger en hel del. En och annan må göra det av intresse men oavsett vill se ha ut sina pengar, med ränta. 

Marknaden är speciell i UK. Extremt speciell till och med. Oavsett vilken tillverkare av hagelvapen jag träffat så säger de mer eller mindre exakt samma sak: UK är den absolut viktigaste marknaden, men också den lättaste att misslyckas på och den svåraste att tjäna pengar på. För där begriper kunderna verkligen sig på hagelvapen. Lyckas man där har man bra produkter till rätt pris. Du kan inte marknadsföra dig ur en dålig position där. Fråga gamebore som fick pudla stort när de bojkottades i UK för att de försökte smyga in US6 som UK6 för några år sedan. Och då är det en brittisk tillverkare... 

Privatimport är i grund och botten skitenkelt inom EU, du behöver bara en överföringshandling. Fyll i på polisens hemsida och maila in. Brukar kosta typ 400 spänn privat vill jag minnas. 

Frågan är om säljaren får skicka den hem till dig. Det är i frakten det brukar klydda, inte pappersarbetet. 

/T

Införseltillståndet är till och med gratis för privatpersoner (eller var i alla fall det i fjol), men man måste förstås ha en licens också och den kostar ju i vanlig ordning.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago KJE81 sa:

Införseltillståndet är till och med gratis för privatpersoner (eller var i alla fall det i fjol), men man måste förstås ha en licens också och den kostar ju i vanlig ordning.

Överföringshandling är i detta sammanhang samma sak som införseltillstånd, eller !?

F ö har jag redan ett inköpstillstånd. 

Publicerat
  • Författare
5 hours ago pmt sa:

Tack för ett utförligt svar,Tobias. Med anledning av vad jag har markerat i fet kursiv text (av din hand författat) sammantaget med det som tidigare kommit fram i diskussionen vad det gäller hagelvapen (generellt) och Miroku (i synnerhet), kommer jag att försöka mig på att köpa en bössa från England ?.

När det står att bössorna är för högerhänta (i England), betyder det då att dom är skränkta för högerhänta, eller är dom neutrala !? Jag kände på en Miroku på Torsbo som då är "neutral"  i skränkningen och utav det lilla som jag gjort det begripligt för mig i en av mina små böcker jag köpte av en välkänd skribent här på forat, upplevde jag att det skulle kunna fungera alldeles utmärkt med en "neutral" kolv. 

5 hours ago pmt sa:

Privatimport är i grund och botten skitenkelt inom EU, du behöver bara en överföringshandling. Fyll i på polisens hemsida och maila in.

Det var ju befriande enkelt, måste jag säga.

5 hours ago pmt sa:

/T

Skall kontakta säljaren ifråga, när jag hittar ett intressant objekt. Om patronlägets längd (75 mm) inte utgör något hinder att smälla av patroner i 70 mm längd, blir det genast lättare att hitta en kandidat på Guntrader ?.

Publicerat

Britter är generellt sett petiga med höger och vänster, de ser ytterst sällan vinsten med "en kolv för alla". Eftersom som det i grund och botten är en gravt felaktig tanke. 

Trålar du guntrader kan jag nog garantera dig att du hamnar hos HGSS för att få hem bössan. Om han vill skicka till dig eller om du måste gå över en handlare kan jag inte uttala mig om. Det beror på hur bössan blivit reggad i UK när den togs in... 

Och mest för principen - det gäller inte miroku i synnerhet, det gäller snart sagt allt över lågprissegmentet.... 

/T

Publicerat
  • Författare
19 minutes ago pmt sa:

Britter är generellt sett petiga med höger och vänster, de ser ytterst sällan vinsten med "en kolv för alla".

Ja, det tror jag säkert. 

19 minutes ago pmt sa:

Eftersom som det i grund och botten är en gravt felaktig tanke. 

Förvisso, men ibland får man kompromissa.

20 minutes ago pmt sa:

Trålar du guntrader kan jag nog garantera dig att du hamnar hos HGSS för att få hem bössan. Om han vill skicka till dig eller om du måste gå över en handlare kan jag inte uttala mig om. Det beror på hur bössan blivit reggad i UK när den togs in... 

Jag förstår. Vi får se hur det blir, när jag kommit så långt.

21 minutes ago pmt sa:

Och mest för principen - det gäller inte miroku i synnerhet, det gäller snart sagt allt över lågprissegmentet.... 

/T

Och när kan man säga att man lämnat lågprissegmentet...? !?

Publicerat
4 hours ago MrT. sa:

Och när kan man säga att man lämnat lågprissegmentet...? !?

När det är fritt från turkiska bössor....

/T

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago pmt sa:

När det är fritt från turkiska bössor....

/T

Precis min tanke, dom är ju billiga ?. Skummad igenom ett test av just turkiska bössor i senaste utgåvan av Svensk Jakt. Läste som sagt inte så noga, men skribenten tyckte att dom var inte helt värdelösa i a f.

Vad du tycker i den saken tänker jag inte ens fråga ?.

Publicerat

Ingenting är någonsin helt värdelöst, det kan alltid tjäna som varnande exempel. 

Som alltid handlar det om vad och till vad. Ska du bara jaga hare en gång om året och skjuter en ask på jaktlagets årliga samling - fine, då duger i princip allt som tarvar en licens. 

Ska du göra lite mer än det så börjar frågan bli betydligt mer intressant. Skjut fyra serier i veckan (rätt normalt för ett besök på banan) så skjuter du mellan 4-5000 skott om året, lägg sedan på jakten om du är lite flitig till det så kanske du närmar dig 5-6000.

Skjuter du två ggr i veckan så är vips uppe i 8-9000 skott om året. 

I min värld så skjuter en person under 5000 skott om året så skjuter han/hon "lite". Mellan 5-10 "normalt" och över 10 "mycket". 

Rätt mycket lågprisproduktion har en förväntad livslängd på säg runt 5000 skott. Skjuter du 50 skott om året så håller den i 100 år, det är både ditt och din sons jägarliv....

Skjuter du 10000 - så är den slut inom 6 månader. 

Min Mk närmar sig 40000 plugg, och är fortfarande lite trögöppnad. Min Powell gick minst 500 000 skott som banbössa i Australien. I mina händer har den skjutit ungefär 50 000 skott. 

Allt handlar om vad till vad eller kanske rättare: vad till hur mycket. Det handlar om perspektiv.... 

/T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Ingenting är någonsin helt värdelöst, det kan alltid tjäna som varnande exempel.

? !

1 hour ago pmt sa:

Som alltid handlar det om vad och till vad. Ska du bara jaga hare en gång om året och skjuter en ask på jaktlagets årliga samling - fine, då duger i princip allt som tarvar en licens. 

Ska du göra lite mer än det så börjar frågan bli betydligt mer intressant. Skjut fyra serier i veckan (rätt normalt för ett besök på banan) så skjuter du mellan 4-5000 skott om året, lägg sedan på jakten om du är lite flitig till det så kanske du närmar dig 5-6000.

Om jag skall vara ärlig, tror jag inte det finns en tillstymmelse till att jag skulle komma upp till dessa nivåer på ett år. Jag skulle bli förvånad om jag ens lyckades smälla av 1000 puppor på ett år. Om jag inte nämnt det tidigare, förhåller det sig så att jag har ett heltidsarbete också ?. Men med det sagt, så vill jag inte köpa skit i vart fall.

Publicerat
6 minutes ago MrT. sa:

? !

Om jag skall vara ärlig, tror jag inte det finns en tillstymmelse till att jag skulle komma upp till dessa nivåer på ett år. Jag skulle bli förvånad om jag ens lyckades smälla av 1000 puppor på ett år. Om jag inte nämnt det tidigare, förhåller det sig så att jag har ett heltidsarbete också ?. Men med det sagt, så vill jag inte köpa skit i vart fall.

Om du börjar åka till skjutbanan någon gång i veckan och skjuter en 3-4 serier sporting/trapp är du snart där, 25 alt.10 skott per serie så är det väldigt snabbt uppe i 1000 skott. 4*25=100skott per kväll då är det inte långt till 1000 skott, bara 10 besök på banan. Och helt ärligt det behöver vi nog alla jägare besöka skjutbanan så mycket för och hålla uppe vårt skytte.

Publicerat
  • Författare
24 minutes ago Galne sa:

Om du börjar åka till skjutbanan någon gång i veckan och skjuter en 3-4 serier sporting/trapp är du snart där, 25 alt.10 skott per serie så är det väldigt snabbt uppe i 1000 skott. 4*25=100skott per kväll då är det inte långt till 1000 skott, bara 10 besök på banan. Och helt ärligt det behöver vi nog alla jägare besöka skjutbanan så mycket för och hålla uppe vårt skytte.

Jo, jag har också räknat på det och jag har väl tänkt mig att de gånger jag väl lyckas komma iväg skall jag (åtminstone) hinna med att smälla av 100 puppor vid varje tillfälle, men sedan måste jag öva med 6,5:an mellan varven också.

Publicerat
7 minutes ago MrT. sa:

Jo, jag har räknat på det också och jag har väl tänkt mig att de gånger jag väl lyckas komma iväg skall jag (åtminstone) hinna med att smälla av 100 puppor vid varje tillfälle, men sedan måste jag öva med 6,5:an mellan varven också.

Mina 5öre.

Att åka till skjutbanan för att "hinna" 100 smällar låter som stress skytte och kommer inte ge dej någonting. Skjut hellre 50 smällar med lugn i kroppen och med kvalitet. Känner du sedan att 1-2 serier till funkar så kör på. Försök att inte ha några måsten efter skyttet som pressar både dej och skyttet.

Vet nu inte vad du skjuter i lerduve väg men är det Sporting välj ut 2 duvor till att börja med och få in tempot samma på skeet. Trap kan ju vara lite svårare iom att kastaren ej är fast. Kanske går att prata med klubben om lite "special" träning på vissa vinklar.....

Blev mycket för 5öre men detta funkar för mej och många jag hjälper. Lycka till och stay cool ?

Publicerat
  • Författare
27 minutes ago Ken1 sa:

Att åka till skjutbanan för att "hinna" 100 smällar låter som stress skytte och kommer inte ge dej någonting...

Du har så rätt, så rätt. Var på banan i Torsdags för att skjuta (minst) godkänt på älgen. Var vid tillfället både lite stressad och trött, brände iväg 48 bulor. Jag tänker inte avslöja resultatet,  men så mycket kan jag säga, att jag skall iväg till banan idag igen ?.

Till mitt försvar får väl nämnas att det var det första besöket på banan på 1 1/2 år, detta på grund av en längre utlandsvistelse.

27 minutes ago Ken1 sa:

Vet nu inte vad du skjuter i lerduve väg

Inte jag heller, då jag inte skjutit något hagel sedan jag tog min examen för ~ 10 år sedan ?.

27 minutes ago Ken1 sa:

Lycka till och stay cool ?

I'll try (om jag nån j*vla gång får en bössj*vel i händerna ((som inte är sekund andrasortering brandad med "Jaguar" ?)).

Ja, jag stör mig j*vligt mycket på det, det är helt rätt uppfattat ?.

Publicerat

Så sant som @Ken1 säger, var lugn och inte stressad. Bättre och åka färre ggr till banan med mer tid än att vara stressad. Själv har jag kommit till banan på utsatt träningstillfälle och konstaterat att skjutledaren ej är där, då har man stressat på för och få igång banan för alla som står och stampar och så har man själv inte fått ut något av kvällen i princip. Allt skytte helt åt fanders, först den sista serien som funkat vettigt i princip.. 

Man ska träna så ofta och mycket som möjligt, men det skall självklart ske under bra former. Stress är ALDRIG bra i just detta fallet!

Publicerat
  • Författare
26 minutes ago Galne sa:

Så sant som @Ken1 säger, var lugn och inte stressad. Bättre och åka färre ggr till banan med mer tid än att vara stressad. Själv har jag kommit till banan på utsatt träningstillfälle och konstaterat att skjutledaren ej är där, då har man stressat på för och få igång banan för alla som står och stampar och så har man själv inte fått ut något av kvällen i princip. Allt skytte helt åt fanders, först den sista serien som funkat vettigt i princip.. 

Man ska träna så ofta och mycket som möjligt, men det skall självklart ske under bra former. Stress är ALDRIG bra i just detta fallet!

Kloka ord ?.

Publicerat

I min värld så är det hagelträningen som är viktigast. För att skjuta på levande fåglar som flyger förbi ska du i min värld ha hyfsat hög träffsannolikhet. 

Studsarjakten är enklare. Där kan du på ett annat sätt välja vilka skott du tar. Om du bara träffar stillastående älgar med bredsidan mot dig på 30 meter, då får du vänta tills du har älgen på det avståndet. Så här är fokus att veta hur bra (eller hur dåligt) du skjuter, och sedan hålla dig till skott inom det avståndet (och på djur som inte kommer i full fart...). 

Många av de djur jag skjutit med kula har varit lätta skott. Majoriteten av älgarna är skjutna på under 60 meter, många av de stillastående eller i väldigt långsam rörelse. Med hagel är det svårt att välja så lätta skott. När fågeln kommer flygande inom skjutavstånd så bör man kunna träffa om man väljer att skjuta. 

Publicerat

Har du helt snöat in på miroku mk70 (vilket jag helt klart förstår) eller finns det "reserver" ???? Browning 525 adj finns ju också för runt 20 000 svenska pengar. Ligger iallafall en på blocket i Åkersberga. Ingen dålig bössa som med rätt skötsel och underhåll lätt blir en livskamrat.

Publicerat
  • Författare
11 hours ago Arctic sa:

I min värld så är det hagelträningen som är viktigast. För att skjuta på levande fåglar som flyger förbi ska du i min värld ha hyfsat hög träffsannolikhet. 

Studsarjakten är enklare. Där kan du på ett annat sätt välja vilka skott du tar. Om du bara träffar stillastående älgar med bredsidan mot dig på 30 meter, då får du vänta tills du har älgen på det avståndet. Så här är fokus att veta hur bra (eller hur dåligt) du skjuter, och sedan hålla dig till skott inom det avståndet (och på djur som inte kommer i full fart...). 

Många av de djur jag skjutit med kula har varit lätta skott. Majoriteten av älgarna är skjutna på under 60 meter, många av de stillastående eller i väldigt långsam rörelse. Med hagel är det svårt att välja så lätta skott. När fågeln kommer flygande inom skjutavstånd så bör man kunna träffa om man väljer att skjuta. 

Kan väl säga att min inställning (generellt) till detta med att skjuta på levande mål, är att om det inte känns rätt, är det bättre att avstå.

Naturligtvis är det lätt att sitta och skriva det på ett internetfora, upplevelsen är sannolikt en annan när man befinner sig i skarpt läge med det adrenalinpåslag och den pulshöjning det innebär ute i spenaten, men med det sagt så vill jag ändå poängtera att om det inte känns rätt (att avlossa ett skott mot ett levande mål, med önskvärt resultat), så skulle jag nog avstå att skjuta. Det är (sannolikt) spännande nog att bjudas på möjligheten att skjuta ett vilt IRL (som kidsen säger) ändå, skulle jag tro som sagt.

Men det skall ändå sägas att detta är i teorin. Ännu har jag inte bjudits möjligheten att få fälla ett vilt, så jag vet inte hur jag skulle reagera i en skarp situation. Tanken är fri, det är handlingen som räknas (har det sagts mig).

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Ken1 sa:

Har du helt snöat in på miroku mk70 (vilket jag helt klart förstår) eller finns det "reserver" ????

På sätt och vis. Mitt tålamod börjar närma sig upphällningen, men det står Miroku MK 70 ADJ. på inköpstillståndet. Jag har redan fått det ändrat till att inte vara en vänsterbössa hos Plisen (då det visat sig vara näst intill omöjligt att få in en sådan), och jag har ingen lust att besvära handläggaren med ytterligare ändringar.

Men, nu har saken tagit en intressant vändning; Jag var nere i Sävedalen för att fixa lite på bilen och under det att jag väntade, passade jag på att gå in på JG Jakt och höra mig för om dom på något sätt kunde vara mig behjälplig i detta ärende.

På deras hemsida står det inget om Miroku eller att dom har dessa bössor ö h t, men se, efter att jag lagt fram mitt ärende, så visade det sig att dom kanske kunde vara mig bejälplig att få fram det eftersökta från England (!) då dom tar in Miroku själva, genom Browning. Detta förutsätter naturligtvis att dom har det som efterfrågas (i England), i annat fall blir väntan vääääldigt lång ?.

Skönt vore i a f om jag slapp att åka till Torsbo och skrapa med foten, kommunikation tycks inte vara deras paradgren, om man säger så. Dessutom ligger JG mindre än tio km från min bostadsadress, till skillnad från Torsbo, som ligger tio mil hemifrån. 

Om det nu blir en fördyring på några lusentappar, då får jag väl ta det, bara jag slipper sekund andrasortering, brandad med "Jaguar" ?.

Publicerat

http://www.jgjakt.com/product/browning-325-game-vanster-12/

Där har du en väldigt bra bössa annars hos JG jakt, om du har vägarna förbi så skulle jag kolla på den. Är den i bra skicka så är den minst lika bra om inte bättre än en MK 70 till halva kostnaden.

Publicerat
7 minutes ago 228 sa:

Där har du en väldigt bra bössa annars hos JG jakt, om du har vägarna förbi så skulle jag kolla på den. Är den i bra skicka så är den minst lika bra om inte bättre än en MK 70 till halva kostnaden.

Mums och till bra pris????

Publicerat
  • Författare
40 minutes ago 228 sa:

Tackar för tipset, men sedan är det ju det där med att köpa begagnat sammantaget med att hålla på och krångla med inköpstillståndet hos Plisen. Sedan har jag väl snöat in på just Miroku, och eftersom jag är av en envis natur...

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago 228 sa:

om inte bättre än en MK 70

Hur kan detta vara möjligt, då det är Miroku som tillverkar Browning !?