Publicerat Juni 7, 20205 yr hej! är påväg att införskaffa mig mitt första hagelgevär och har kikat på xxl och fastnat för "silma nya finnskogen" och undrar om någon har några erfarenheter utav denna bössa. tacksam för svar! MVH Anton https://www.xxl.se/silma-nya-finnskogen-hagelgevar-12-89/p/1092403_1_style
Publicerat Juni 8, 20205 yr 11 hours ago Anton1226 sa: hej! är påväg att införskaffa mig mitt första hagelgevär och har kikat på xxl och fastnat för "silma nya finnskogen" och undrar om någon har några erfarenheter utav denna bössa. tacksam för svar! MVH Anton https://www.xxl.se/silma-nya-finnskogen-hagelgevar-12-89/p/1092403_1_style Skippa silman, du kommer bara att bli besviken i slutändan. Ovanför den här tråden, finns två klistrade och låsta trådar: Och Läs igenom dom två och fundera ett varv till, sen kan vi komma till tipsen om vart man hittar guldkornen
Publicerat Juni 11, 20205 yr Författare Tack för svar. Tycker att det är knepigt att köpa begagnade bössor man inte för känna på osv. Hittar inga vettiga begagnade i närheten och vill inte åka runt hela landet för att "känna" på en bössa. därför jag vill köpa en ny runt 10000 kr klassen. vad skulle ni rekommendera? skall användas främst till fågeljakt.
Publicerat Juni 11, 20205 yr Vart i landet bor du, kan finna många som kanske kan låna en hand i en bunker!!
Publicerat Juni 11, 20205 yr Författare Bor i Östersund men vill nog helst köpa en ny om det inte är av någon man känner och kan lita på, tack ändå
Publicerat Juni 11, 20205 yr 1 hour ago Anton1226 sa: Tack för svar. Tycker att det är knepigt att köpa begagnade bössor man inte för känna på osv. Hittar inga vettiga begagnade i närheten och vill inte åka runt hela landet för att "känna" på en bössa. därför jag vill köpa en ny runt 10000 kr klassen. vad skulle ni rekommendera? skall användas främst till fågeljakt. ATA SP. Det är nog ärligt talat den brytbössan i det prissegmentet som jag ens finner det värt att titta på. Men ärligt talat - köp hellre en gammal. Miroku för halva priset, den lär hålla ditt liv ut. Det lär knappast ATAn göra om du är lite flitig..... /T
Publicerat Juni 11, 20205 yr Gör en sökning på blocket och du hittar både Beretta och Miroku som håller din budget. Bättre än de du hittar på butikerna här i Östersund för 10.000 kr. Speciellt om du tänker dig köpa något nytt.
Publicerat Juni 12, 20205 yr Detta är en populär post. 11 hours ago Anton1226 sa: Bor i Östersund men vill nog helst köpa en ny om det inte är av någon man känner och kan lita på, tack ändå Nu ska jag vara helt ärlig mot dig... jag skulle mer lita på en säljare av begagnat än en vapenhandlare som säljer nytt. Och då ska det också tilläggas att jag är vapenhandlare ? Om du går in på Jaktia, XXL, Interjakt eller liknande å säger att du ska ha din första bock å att du vill spendera 10000:- kommer de garanterat hitta en ny bock inom din budget som "passar perfekt". Tro mig, jag extraknäckte på en av dessa kedjor och blev mer eller mindre tillsagd att "sälj hellre en turkisk bock än Browning" eftersom vinsten är bättre på det billiga. Jag har byggt hela mitt koncept på att se kunden skjuta det aktuella vapnet, ta måtten och ge instruktion för att ta bort de värsta skyttetekniska felen. Tro mig igen, jag har en hel del kunder som valde att inte köpa av mig utan knallade till kedjor som kommer tillbaka. Resultatet blir då för många kolvanpassning osv som hade ingått i priset. Jag vill absolut inte mena detta som reklam för mig själv, det jag gör är inte unikt på något sätt utan nåt man kan göra själv med goda vänners hjälp. Så släng ut en specifik fråga här på forumet, det lär finnas någon inom ett kaffekok som kan hjälpa dig. Handlar du begagnat, gärna i närområdet, kommer förmodligen få en bössa som är i bättre tillverkningskvalitet än nåt hittar nytt. Till på köpet är risken ganska stor att du hittar skyttekompisar eller framtida jaktvänner. För att sekundera PMT så är nog ATA SP den bössa som ny är mest prisvärd i din budget. MEN det är lite som begagnade bilar också, man kan alltid köpa en ny för 100 kkr men då för man en Dacia, begagnat får du en Mercedes ?
Publicerat Juni 12, 20205 yr Med tillägget att begagnade vapen inte alls slits på det sätt begagnade bilar gör. Det är väldigt få som skjuter slut på ett hagelvapen av bättre kvalitet. Även en Mercedes tenderar att bli skabbig med åren. ?
Publicerat Juni 12, 20205 yr 2 hours ago charlie sa: Nu ska jag vara helt ärlig mot dig... jag skulle mer lita på en säljare av begagnat än en vapenhandlare som säljer nytt. Och då ska det också tilläggas att jag är vapenhandlare ? Om du går in på Jaktia, XXL, Interjakt eller liknande å säger att du ska ha din första bock å att du vill spendera 10000:- kommer de garanterat hitta en ny bock inom din budget som "passar perfekt". Tro mig, jag extraknäckte på en av dessa kedjor och blev mer eller mindre tillsagd att "sälj hellre en turkisk bock än Browning" eftersom vinsten är bättre på det billiga. Jag har byggt hela mitt koncept på att se kunden skjuta det aktuella vapnet, ta måtten och ge instruktion för att ta bort de värsta skyttetekniska felen. Tro mig igen, jag har en hel del kunder som valde att inte köpa av mig utan knallade till kedjor som kommer tillbaka. Resultatet blir då för många kolvanpassning osv som hade ingått i priset. Jag vill absolut inte mena detta som reklam för mig själv, det jag gör är inte unikt på något sätt utan nåt man kan göra själv med goda vänners hjälp. Så släng ut en specifik fråga här på forumet, det lär finnas någon inom ett kaffekok som kan hjälpa dig. Handlar du begagnat, gärna i närområdet, kommer förmodligen få en bössa som är i bättre tillverkningskvalitet än nåt hittar nytt. Till på köpet är risken ganska stor att du hittar skyttekompisar eller framtida jaktvänner. För att sekundera PMT så är nog ATA SP den bössa som ny är mest prisvärd i din budget. MEN det är lite som begagnade bilar också, man kan alltid köpa en ny för 100 kkr men då för man en Dacia, begagnat får du en Mercedes ? Skriver under på ovan. Stora visdomar i detta inlägg! /T - även han vapenhandlare...
Publicerat Juni 12, 20205 yr 14 hours ago pmt sa: ATA SP. Det är nog ärligt talat den brytbössan i det prissegmentet som jag ens finner det värt att titta på. Men ärligt talat - köp hellre en gammal. Miroku för halva priset, den lär hålla ditt liv ut. Det lär knappast ATAn göra om du är lite flitig..... /T Köpte själv en ATA SP justerbar. Har bara skjutit ca 100 smällar på skeetbanan. Nöjd hittills, speciellt med det grövre att hålla i. De negativa med ata som jag konstaterat hittills är att pipväljaren sitter så att man flyttar hela säkringen i sidled. Man får vara uppmärksam när man avsäkrar så den inte hamnar i ett mellanläge. Men jag tycker det var en vanesak och gick fint på slutet. Ska även ut på banan imorgon, så vi får se om jag ändrar mig ?. Har grabben en begränsad budget och vill köpa nytt så kan jag rekommendera ATA, men köp då den justerbara tycker jag. För helt ärligt, hur många skjuter slut på en hagelbössa, även om den heter ATA?
Publicerat Juni 12, 20205 yr 25 minutes ago zorox sa: Köpte själv en ATA SP justerbar. Har bara skjutit ca 100 smällar på skeetbanan. Nöjd hittills, speciellt med det grövre att hålla i. De negativa med ata som jag konstaterat hittills är att pipväljaren sitter så att man flyttar hela säkringen i sidled. Man får vara uppmärksam när man avsäkrar så den inte hamnar i ett mellanläge. Men jag tycker det var en vanesak och gick fint på slutet. Ska även ut på banan imorgon, så vi får se om jag ändrar mig ?. Har grabben en begränsad budget och vill köpa nytt så kan jag rekommendera ATA, men köp då den justerbara tycker jag. För helt ärligt, hur många skjuter slut på en hagelbössa, även om den heter ATA? Har en gammal Classic som börjar bli bra sliten, men där är väl några skott genom den. Uppskattningsvis max 50 000 skott kanske, men bössan var ny för 27 år sen. Den har fått vila rätt många år!
Publicerat Juni 12, 20205 yr 1 hour ago zorox sa: Köpte själv en ATA SP justerbar. Har bara skjutit ca 100 smällar på skeetbanan. Nöjd hittills, speciellt med det grövre att hålla i. De negativa med ata som jag konstaterat hittills är att pipväljaren sitter så att man flyttar hela säkringen i sidled. Man får vara uppmärksam när man avsäkrar så den inte hamnar i ett mellanläge. Men jag tycker det var en vanesak och gick fint på slutet. Ska även ut på banan imorgon, så vi får se om jag ändrar mig ? Har grabben en begränsad budget och vill köpa nytt så kan jag rekommendera ATA, men köp då den justerbara tycker jag. För helt ärligt, hur många skjuter slut på en hagelbössa, även om den heter ATA? Personligen föredrar jag Brownings säkring kring före "knapp-i-knappen" men det är en smaksak. Oaktat lösning ska den aldrig få landa mitt emellan. Skjuter slut bössor vet jag folk som gör - även erkända slitvargar som miroku och perrazzi. Sällsynt flitiga skyttar..... Sen finns det de som lackar ut pga rost, att skrället äter slagstiftet eller att spängerna ger sig. Eller nått annat som ger sig. Man får vad man betalar för.... /T
Publicerat Juni 12, 20205 yr 44 minutes ago Galne sa: Har en gammal Classic som börjar bli bra sliten, men där är väl några skott genom den. Uppskattningsvis max 50 000 skott kanske, men bössan var ny för 27 år sen. Den har fått vila rätt många år! För 27 år sedan var en classic nått helt annat än i dag.... /T
Publicerat Juni 12, 20205 yr Detta är en populär post. 5 hours ago Arctic sa: Med tillägget att begagnade vapen inte alls slits på det sätt begagnade bilar gör. Det är väldigt få som skjuter slut på ett hagelvapen av bättre kvalitet. Även en Mercedes tenderar att bli skabbig med åren. ? Jaja, men min anglofila själ dräglar över Land Rover så den liknelsen rent servicebehovsmässigt kanske inte var klockren ?
Publicerat Juni 15, 20205 yr Min kollega skaffade sig en ATA. Det är en funkis bössa men gillar man lite finish på prylarna så är det inte en bössa för dig. Den Kändes som en Beretta kopia men med sämre finish. Hur den kommer hålla?? Det får framtiden avvisa.
Publicerat Juni 15, 20205 yr 20 minutes ago Droggot sa: Den Kändes som en Beretta kopia men med sämre finish. Det är en Berettakopia, till rätt stor del. Nu är inte dagens instegsmodeller från Beretta några direkta under vad gäller finish eller nivå på hantverket så det säger väl en del att ATA ligger lite under. 21 minutes ago Droggot sa: Hur den kommer hålla?? Det får framtiden avvisa. Jag vet några ex som går som banbössor och så här långt har de i alla fall gjort sin plikt. Men jag har också hört om exemplar som äter slagstift. Och ejektor problem. /T
Publicerat Juni 15, 20205 yr Största anledningarna till att jag skaffade en ATA SP adj var att den var grövre och skönare att hålla i för mig än tex beretta sp. Sen går jag i skogen men hunden ganska mycket, så jag tror jag skulle grina illa om jag repade kolven på en svindyr bössa. Det kan mycket väl hända att jag ångrar mig och då får jag väll köpa en dyr premiumbössa. Eller så håller den så länge jag har den kvar. Framtiden får utvisa. Men om turkarna gör den på licens från beretta, så kan väll beretta inte tillåta att dom gör vilket skit som helst som skulle smutsa ner berettas namn?
Publicerat Juni 15, 20205 yr 32 minutes ago zorox sa: Men om turkarna gör den på licens från beretta, så kan väll beretta inte tillåta att dom gör vilket skit som helst som skulle smutsa ner berettas namn? Nu har jag inget till övers för lågpris Turkar och är dåligt insatt i hur förhållandena ser ut, men inte görs dom väl på licens från Beretta, dom har väl snarare snott/lånat designen på baskylen?
Publicerat Juni 15, 20205 yr Vi har en ATA på Susegården och jag är positivt överraskad över hur väl den fungerar. Det enda jag vet är att säkringen kärvar lite i pipväljaren... ATA är bra kvalitet och kommer förmodligen att ta en hel del av marknaden även i framtiden. Allrahelst eftersom Beretta inte riktigt håller kvalitetsmässigt samma nivå längre. Sen finns det alltid måndagsex, å då kanske lite hos en billig ATA än hos en dyrare premiumbössa. I princip hela hagelvärlden bygger på ett fåtal patent med små tvister för att saluföra en "nyhet". Exv Brescia Special, Browning osv...
Publicerat Juni 15, 20205 yr Jag kan inget om detta men jag har en Tikka m77k (12/222) och den är fruktansvärt tung.... kanske en hagelbock ATA är mycket lättare? Känner bara att en SbS är nice....lätt elegant fin och alldeles underbar
Publicerat Juni 15, 20205 yr 1 hour ago zorox sa: Största anledningarna till att jag skaffade en ATA SP adj var att den var grövre och skönare att hålla i för mig än tex beretta sp. Sen går jag i skogen men hunden ganska mycket, så jag tror jag skulle grina illa om jag repade kolven på en svindyr bössa. Vad som är svindyrt är rätt personligt. Jag tycker nog att ATAn är rätt dyr, man jag tycker nog att Berettas instegsmodeller är bra mycket dyrare! Sett till vad man får för pengen. 1 hour ago zorox sa: Det kan mycket väl hända att jag ångrar mig och då får jag väll köpa en dyr premiumbössa. Eller så håller den så länge jag har den kvar. Framtiden får utvisa. Men om turkarna gör den på licens från beretta, så kan väll beretta inte tillåta att dom gör vilket skit som helst som skulle smutsa ner berettas namn? Det är nog knappast någon licens inblandad där.... ATA är underleverantör åt bla Berettakoncernen, så de vet vad de gör. Förr lite Browning/Miroku-relation. Men det finns vid det här laget noll och inga patent eller mönsterskydd på 68x-serien att försvara, patent gäller normalt sett bara i 12 år. 68x-serien är betydligt äldre än så och beretta har ju gått vidare med 69x-serien. Bottom line: de vet att de inte kan konkurrera med beretta - än i alla fall, och lägger sig "en våning under" sin förebild. Jag tvivlar inte en sekund på att ATA kan bättre, för det kan jag ta gift på att de kan. Men marknaden för ATA är inte där - än. Den kommer dit vad det lider.... /T
Publicerat Juni 16, 20205 yr 10 hours ago Per_B sa: Jag kan inget om detta men jag har en Tikka m77k (12/222) och den är fruktansvärt tung.... kanske en hagelbock ATA är mycket lättare? Känner bara att en SbS är nice....lätt elegant fin och alldeles underbar Beror väll lite på vad du jagar. Jagar du med trädskällare kan ju en kombi vara bra. Jag själv känner mig naken med bara en hagelpipa. Själv väljer jag hagel eller en drilling, då jag jagar med drivande hund.
Publicerat Juni 16, 20205 yr 12 hours ago Per_B sa: Jag kan inget om detta men jag har en Tikka m77k (12/222) och den är fruktansvärt tung.... kanske en hagelbock ATA är mycket lättare? Känner bara att en SbS är nice....lätt elegant fin och alldeles underbar När det gäller kombi (och drillingar) så kan jag rekommendera en lätt drilling i kaliber 16 (eller 20), min Krieghoff väger t ex bara 2,9 kg utan kikarsiktet påhakat och känns ungefär som en smidig sida vid sida