Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutningspatron Laser Kula och Hagel

Featured Replies

Publicerat

Har just beställt laser Inskjutningspatroner till min 222, 6,5x55, 30-30 och kaliber 12 Hagel. Min plan är att skjuta in alla vapen på normalt sätt (redan klart mer eller mindre) med en specifik ammunition och sedan skriva ner exakt på vilket avstånd jag är spot on. För min 6,5x55 så är jag det på 30 och 145 meter med Oryx 10,1g. När det är klart för alla vapen så skall jag kolla med laserpatronen exakt på vilket avstånd jag ser laserpricken på tavlan mitt i mitt sikte. Antar att det då borde bli cirkus 29 meter för min 6,5x55. Jag skriver sedan ner exakt vilket avstånd detta är på för alla mina inskjutna vapen. Om jag sedan vill kontrollera om allt är som det skall med kikarsiktena eller tom om jag skaffat ett nytt kikarsikte till en bössa så behöver jag bara kolla på min lapp, sätta in laserpatronen, ställa mig på rätt avstånd och ratta på kikarsiktet tills jag har punkten mitt i hårkorset, Nice! OBS litar så klart inte på tekniken utan två skott med live ammo också så klart! men ändå käckt! :) . Skall bli extra skoj med kal 12 laserpatronen, kasta upp bössan och lägga an och sedan se var man verkligen pekar....eller sikta med min Tikka M77K med aimpoint 5000 på och se var jag ha min laserpunkt relativt rödpunkten... so many tasty options!

Eller vad tror ni, är jag för förhoppningsfull eller kan detta vara något?

Publicerat

Köpte en sådan där makapär i 7x57r billigt direkt från Kina för att prova grovrikta kikarsiktet på Drillingen, laserpunkten pekade lite vart den hade lust  likt en slumpgenerator efter hur man satt i patronen.

Verkade som den inte centrerade med loppet, bara att hoppas dina fungerar bättre.

Publicerat
  • Författare

Jag slog till på några som var lite dyrare. De fanns med svagare laser för typ 170 kr st. De jag köpt gav jag närmare 300kr / st och då var lasern starkare. Hoppas att det är lite kvalitet på dem.

Publicerat

Har också en, dock från en svensk firma, inköpt 2001 och den fungerar bra att grovrikta med. Dock så gäller det alltid att stoppa i patronen på samma sätt. Skiljer drygt 30 cm på 100 meter vid inskjutning på min 30-06. Ha inte så stora förhoppningar.

Publicerat
1 hour ago Per_B sa:

Jag slog till på några som var lite dyrare. De fanns med svagare laser för typ 170 kr st. De jag köpt gav jag närmare 300kr / st och då var lasern starkare. Hoppas att det är lite kvalitet på dem.

Det är snarare kvaliteten på dina patronlägen du ska fundera kring... Lasermojängen är dömd till att vara mer eller mindre värdelös så länge den inte centrerar i mynningen på loppet. För det finns fasansfullt få helt raka pipor, och ett mot loppet helt rakt patronläge kan jag garantera inte finns öht.

Sorry, men slika laserpekare är rent bondfångeri.

/T

Publicerat
  • Författare

Ah ok.... yes, låter vettigt allt ni säger. Jag har skruvat ner mina förväntningar 15 klick :) med höjdratten. Tänker att jag får sätta in patronen några gånger och vrida den stegvis runt tills den är rätt i sida, då sätter jag ett streck på patronen klockan 12. sedan vandrar jag fram och tillbaks tills jag ser punkten mitt i siktet... vem vet lite nytta kan jag kanske få av det.... och om inte så har jag haft en skojig skyttestund!

Publicerat

Ja, om man överhuvud taget ens ska kunna grovrikta med dom så krävs förmodligen att man markerar "upp" så den hamnar lika gång efter annan då pukten for runt om man roterde patronen i patronläget.

Då fanskapet dessutom glappade i patronläget så bör man nog sätta en mycket tunn o-ring eller liknande på hyls-halsen.

Publicerat
  • Författare

Det var tur att ni skruvat ner mina förväntningar med Laserpatronerna... testade dem i bössan och nja......  i 6,5x55 så var nog inte patronläget helt centrerat / rakt (pmt extra poäng till dig), 222, 30-30, tja....verkar så där.... 

Faktum är att den enda som verkade funka var den till hagelbössan kal 12! Den centrerar och lyser där den ska, rätt kul faktiskt. De andra tre till kulgevären borde jag skippat, nästan så jag blir sugen på att köpa en till kal 12, skoj med en i varje pipa.