Publicerat Juni 11, 20206 yr Hej, Har fått lite information om det första jaktgeväret jag ska få ta över men är inte helt säker på modell då det inte står på orginallicensen - det lutar åt 640 men skulle vilja vara säker. Finns det hjälp att få? Tillverkningsnr: 157797 (År 1953?) 8x57 JS Fick även några bilder. Mvh Trekak
Publicerat Juni 11, 20206 yr Författare Tack Dansken! Jo sprickan är något jag måste göra något åt - inte bestämt mig vad lösningen blir. En houge-kolv är väl en rätt så enkel lösning men kanske inte så spännande. Redigerad Juni 11, 20206 yr med Trekak
Publicerat Juni 11, 20206 yr Kolla att lådan är rakt borrat. Sätt dit ett bra sikte. Trimma trycket och lägg den i en Boyds kolv. Då har du en bössa för hela livet. Det är f.ö. ganska ovanligt att kornringen sitter kvar när man hittar dessa. Det är en civil FN låda utan tumurtag och spår för magasinclips: Enligt mig den snyggaste m/98 lådan av alla.
Publicerat Juni 11, 20206 yr Jag håller med Dansken, förövrigt bör denna pang få chansen att ha en vacker valnötskolv. /C
Publicerat Juni 11, 20206 yr Författare Kul att läsa era kommentarer! Det ska dit ett begagnat Karl-Kaps 1,5-6x42. Sen har jag tittat på en boyd-stock men kan inte bestämma mig för vilken variant - men det är grymt roligt att kolla runt.
Publicerat Juni 11, 20206 yr 5 minutes ago Trekak sa: Kul att läsa era kommentarer! Det ska dit ett begagnat Karl-Kaps 1,5-6x42. Sen har jag tittat på en boyd-stock men kan inte bestämma mig för vilken variant - men det är grymt roligt att kolla runt. Boyd har eller har haft? ett tak på 99$ för frakt utanför US. Så håll det i minnet när du kikar runt, vet att man kan beställa av svenska importörer om man går över export gränsen men då springer nog priset iväg ytterligare! //Danielj
Publicerat Juni 11, 20206 yr Författare 3 minutes ago danielj sa: Boyd har eller har haft? ett tak på 99$ för frakt utanför US. Så håll det i minnet när du kikar runt, vet att man kan beställa av svenska importörer om man går över export gränsen men då springer nog priset iväg ytterligare! //Danielj Har för mig att dom har slopat den begränsningen nu men tack för påminnelsen.
Publicerat Juni 11, 20206 yr Definitivt en av de trevligare projektlådor man kan hitta här i Sverige (sett till priset generellt). Boyds har släppt restriktionerna (eller om det är deras exportregler som har ändrats) så det ska gå att beställa direkt igen. Lägger en röst på en trevlig valnötsbit jag med, hougekolvarna är bara tråkiga om du frågar mig. /Patrik
Publicerat Juni 11, 20206 yr Kan du stå ut med gummikolv så finns ju Hogue med aluminiumskelett, tycker det är en helt ok kolv även om trä är snyggare.
Publicerat Juni 11, 20206 yr 13 hours ago, Trekak said: Tack Dansken! Jo sprickan är något jag måste göra något åt - inte bestämt mig vad lösningen blir. En houge-kolv är väl en rätt så enkel lösning men kanske inte så spännande. Laga befintlig kolv och plastbädda så borde den funka i 80 år till...
Publicerat Juni 11, 20206 yr Jag och @Dansken är inte bara goda vänner utan också överens om de civila m98ornas förträfflighet. Själv är jag svag för de sena 640 stockarna med sin nätta förstock, jag har byggt om ett par stycken med höjd kolvkam för trevligare rekylupplevelse och bättre anpassning för kikarsikte. Däremot är vi inte helt överens om det begåvade i att våldföra sig på pipan och gänga för dämpare. ?
Publicerat Juni 11, 20206 yr Tidigare i mitt liv har jag bråkat om att KAPA pipor, men att gänga för ljuddämpare ligger i tiden. Svag för sena civila FN m/98 lådor? Njae... jag har då i alla fall 4 stycken ?
Publicerat Juni 11, 20206 yr 14 hours ago Dansken sa: Enligt mig den snyggaste m/98 lådan av alla. Fast den med tumsvacka och laddramsfäste är charmigare.
Publicerat Juni 11, 20206 yr Detta är en populär post. 10 minutes ago Järven sa: Fast den med tumsvacka och laddramsfäste är charmigare. Alla har rätt att ha sin egen åsikt ?
Publicerat Juni 12, 20206 yr 8 hours ago, Dansken said: Alla har rätt att ha sin egen åsikt ? Minst en av dom där borde hamna i min ägo... med en pipa i 7x57 ?
Publicerat Juni 12, 20206 yr 47 minutes ago Dahla sa: Minst en av dom där borde hamna i min ägo... med en pipa i 7x57 ? Det kan vi väl ordna.
Publicerat Juni 12, 20206 yr 8 minutes ago, Dansken said: Det kan vi väl ordna. Jag vet... men licenshandläggarna förstår inte vad jag säger... iof är det ju inget komplett vapen så det borde ju gå bra...
Publicerat Juni 13, 20206 yr Författare Funderar på en boyd-kolv, antingen At-one eller Classic och troligen i valnöt (även om det är laminat). Någon ljuddämpare är inte planerat men man vet aldrig.