Publicerat Januari 5, 200521 yr Vad har ni för bra tips om den optimala kikaren till drillingen ? Dom aktuella är: Leupolds 1.5-5x20 VX-III med circle dot Zeiss VM/V 1.1-4x24 T med dagsbelyst Vari-Point Dagsbelyst har jag som krav.
Publicerat Januari 6, 200521 yr Tror inte att du blir besviken hur du än väljer där, personligen hade jag valt zeiss, mest beroende på att jag anser att europeriska kikare är av bättre kvalla, men det är bara vad jag anser det.
Publicerat Januari 6, 200521 yr Jag skulle tänka mig att äga båda dessa, men Zeissen är nog något bättre. Det finns inte någon som slår Ziess optik, värdsledande helt enkelt. Annars har jag en ett väldigt fint erbjudande. Du får för endast 500 kr ett otroligt kvalitetssikte som heter Tasco och har de otroliga värdena 4-16*40. Ja vad säger du....slå till nu ;D :-*
Publicerat Januari 6, 200521 yr Det optimala till en drilling är två hakmontage, ett med en aimpoint och ett med ett variabelt kikarsikte. Det är åtminstone min åsikt.
Publicerat Januari 6, 200521 yr Har zeissen du tänker på min drilling. Är kononnöjd, funkar verkligen mkt bra. Bilden är mkt klar och fin, batterierna till belysningen håller sig helt ok, och mörkeregenskaperna är bra.
Publicerat Januari 7, 200521 yr Båda är fina kikare men jag skulle nog välja Zeissen. Har du Zeiss slipper du ångra dig, det är ju den som alla andra jämförs med.
Publicerat Januari 7, 200521 yr Författare Jag skulle tänka mig att äga båda dessa, men Zeissen är nog något bättre.Det finns inte någon som slår Ziess optik, värdsledande helt enkelt. Annars har jag en ett väldigt fint erbjudande. Du får för endast 500 kr ett otroligt kvalitetssikte som heter Tasco och har de otroliga värdena 4-16*40. Ja vad säger du....slå till nu ;D :-* ;D Förmodligen...... : Ja jag har ägt en tascokikare en gång, efter det började jag med Leupold och Zeiss. Min funderinge mellan vilket sikte jag ska välja är inte frågan om bästa kvalitén, det är alltid Zeiss och Swarowski som leder, sedan S&B, Helia(Kahles) tätt följt av Leupold. Leupolden är lite lättare och jag är lite sugen på circle dot, med tanke på att ha det på drillingen, krav är dagsbelyst och jag kommer mestadels använda det i hundförarsammanhang. Tredje asspekten är priset, jag kan köpa Leupolden mycket billigt, ca 8000:- billigare än zeissen, skall jag då även räkna in inköpet av nya drillingen (Blaser D99 Luxus 9,3x74R / 20) så blir det många slantar med zeiss, men är den överlägen i sammanhanget så är det inte mycket att orda om.
Publicerat Januari 17, 200521 yr Sitter det inte i pengarna (vilket det oftast gör) så är ju zeissen det självklara valet, mycket grym kvalite´ och egenskaperna i varipointen är väl helt klart de rätta på en drilling. Jag har ett Aimpoint comp på min och är mycket nöjd, bra pris, kvalite´, och lätt sikte, passar bra eftersom det är jakt med drivande hund jag använder det till. Hade man inte varit fattig student hade nog en varipoint suttit där istället.
Publicerat Oktober 23, 200520 yr zeissen vinner på det breda synfältet som är viktigare än man tror på en drilling. med zeissen ställd på 1.1ggr intetgörs behovet av dyra snabbmontage.!
Publicerat Oktober 26, 200520 yr Sitter en sådan Zeiss på min kombi sedan några år. Helnöjd, vilket jag inte var med Aimpointen som satt där tidigare. Snabba drevskott på relativt nära håll, visst, men en skum vinterdag när man ser rådjuren komma smygande på 80m... Efter att ha släppt djur i många sådana lägen bytte jag till Zeissen för att få förstoring och kvalitet. Men den var dyr, ja... och tung. Har vridmontage så jag kan ta av den, och balansen är onekligen extremt mycket bättre utan. Men då har man begränsat skotthållen igen... Ghost ring skall monteras som komplement efter säsongen!
Publicerat Oktober 28, 200520 yr Nightforce 1-4x24 är 30g tyngre än zeissen och den håller väldigt hög kvalité, säkert så har zeissen klarare optik, men dom är grymt robust och skottfasta.Sen har dom ett intressant riktmedel.
Publicerat November 2, 200520 yr Jag hade en S&B 1,25-4ggr på min förra drilling, och jag tyckte att 4gg var i minsta laget. Nu till min nya (likadan D99a som du) är jag inne på en S&B 1,5-6ggr eller motsvarande. De där sista 2ggr som saknades på mitt gamla gör ganska mycket.
Publicerat November 27, 200520 yr Zeiss 1.1-4x24 Variopoint. Synfält, variabel kikare, Aimpoint . Allt i ett och ett otroligt synfält.
Publicerat September 10, 200619 yr Kika på Meoptas 1-4x med deras dagbelysta K-dot! Den har jag på min drilling. Har också möjlighet att jmf med Variopointen som kostar det dubbla som jag har på en annan bössa. Bortser vi från kvaliten som får "förmodas" vara till Zeiss fördel är just K-dot det bästa riktmedel jag någonsin provat. Har också besökt Mepoptas fabrik i Tjeckien och ni skulle bli bra förvånade hiur mycket komponenter som tillverkas för storebröderna i väst. Både Kahles-Helia och Zeiss har Meopta som underleverantör. Kostar ca 6000 spänn hos jaguar gruppen.
Publicerat September 10, 200619 yr Har ingen drilling men skulle gärna ha en, Hade jag det skulle jag lägga pengar på ett bra hakmontage först o främst,sen blev det nog inte den dyraste kikaren,då 90 % av användandet skulle vara ett hagelvapens o inte ett kulvapen med två hagelpipor som kompliment. Skulle gladerligen svinga den på både skeet o trapbanorna för att bli kompis med den.