Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

MagnusN

Mjölkmognad vete Sörmland 2020?

Recommended Posts

MagnusN

Vad tror expertpanelen om vetet i år? Vet hur det brukar vara på ett ungefär men lite mer exakta prognoser vore nyttigt för att planera bort ungarna.

BTW så kan vi gissa lite om havren också. 

rovjagarn

Var ut igår och kikade lite på fälten här hemma. Har typ 60 % ärtor och 40% vete iår.

Gissar att det kommer att dra igång vid 2a veckan i juli på dom första fälten här i södra dalarna

strävhår

1789533952_Screenshot_20200613-130911_SamsungInternet.thumb.jpg.a3df96951c20648c4e91e092e63ce1da.jpg

Vud midsommar ifjol var det full fart, känns senare i år här i Norrland. 

MagnusN

Ska passa på att snacka med bonden imorgon när jag är nere.

MagnusN
49 minutes ago MKJ sa:

Sköt första årsgrisen i vetet igår. Inte full fart men en del, såg ett 20-tal.

Det är inte tidigt ur ett torrårsperspektiv, men tidigt ur perspektivet hur långt grödan nått vid tidpunkten men då har jag ett bedrövligt högt gristryck också. På bondespråk är vårt vete i norra uppland i stadie 59 dvs begynnande blom med helt tomma ax. Dc 65 dvs begynnande inlagring eller det som kallas mjölkmognad är normalt minst en vecka efter blomning men kommer gå mycket fortare i värmen lovad i prognosen.

Har skrivit det förr, kalendern styr inte ett dugg, ni måste ut titta. Gå sprutspåren upp på höjder, torrfläckar och surhål. Alltid där grödan är stressad börjar angreppen. Leta efter betade ax och tuggbollar. Har man inte fått ut torn är det lite bråttom, speciellt i Sörmland som varit torrare än här.

Kom ihåg syftet också, ni mäts i hur grödan ser ut om 2 veckor och inte av hur många grisar ni faktiskt skjuter.

20200622_100133.jpg

Snyggt! Var ner förra helgen och kan med min lekmannajämförelse konstatera att det var stadie 59 även där. Snackade med bonden i dag som gissade på start om ca 2 veckor hos oss. Han ringer när det är dags. Är grymt sugen på ljusa sommarnätter i vetet.

stefan

Åker själv ner till Stockholm och jagar 3 nätter nästa vecka,har möjlighet att jaga på 3 olika marker varav en ligger i sörmland och dom två andra norr om stockholm. Brukar få skjuta varje sommar då jag åker ner. 

Mycket spännande för en norrlänning,minns förra året då jag lyckades med en trippel en kväll. Mycket slit och långa nätter med extremt lite sömn.

• Like 1

stefan

Så var man då hemma igen & köttet paketerat och ligger nu i frysen. Första kvällen såg jag ingen gris,men många rådjur. Vi jagade en bit från varandra och kompisen sköt en fin galt som hängdes upp på en gård en bit längre bort.

Andra kvällen bestämdes att jag skulle få sitta i ett 4,5meter högt torn där jag skjutit tidigare,trots hård ihållande vind så fick dom vittring av mig så innan jag hunnit se vilken som var skjutbar i den gruppen som bestod av flera smågrisar och 4 större.

3 riktiga blåsningar och grymtanden sen blev det sop rent 50-60 meter bort,kom tillbaka en ensammen gris senare då det var nästan becksvart så det gick ej skjuta.

Tredje kvällen och nytt ställe igen,satt i torn vid vete fält och där fanns mycket spår,hörde gris redan efter  ca 1 timme och 3 st kom ut ungefär 200m längre bort, parerade för vinden och smög sedan i en vid båge mot dom.

Blev en spännande ansmygning och i det sista skjutljuset lyckades jag fälla en mindre galt på ca 60 kilo.

• Like 1