Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Choker till Beretta 686

Featured Replies

Publicerat

Det kanske är en dum fråga...Men frågar man inte får man inget veta.  :o

Strecken på chokerna betyder väl att ju fler streck desto öppmnare borrning?

Sen undrar jag om man kan rengöra dem genom att stoppa de i diskmaskinen?  ???  ::)

MVH Roggman66

Publicerat
Strecken på chokerna betyder väl att ju fler streck desto öppmnare borrning?

Ja i stort stämmer det. Men t.ex skeet har inga streck. Dom brukar också vara märkta med text.

Publicerat
  • Författare

och skeeten är extra öppen?

Publicerat

Jawohl, superduper öppen :)

Publicerat

Och stoppat dom  i diskmaskinen har jag gjort!  :D

Jag lade dom i bestick-korgen.

Publicerat
  • Författare

Coolers  ;D Tack för klargöranden. Då är det bara och diska och motera choker efter behag  ;D  ;D

• 1 month later...
Publicerat

Är detta något att gå efter??

I = Full

II = Improved modified

III = Modified

IIII = Improved Cylinder

IIIII = Cylinder

* = Full

** = 3/4

*** = 1/2

**** = 1/4

C**** = Cylinder

Improved cylinder = 1/4

Modified = 1/2

improved Modified = 3/4

Full = 1/1

På dom flesta system betyder strecken följande.

0=Extra full

1=Full

2=Trekvart

3=Halv

4=kvart

Publicerat

Hmm ska vi klyva lite hårstrån?

Jag *TROR* att Skeet borrningen dvs 5 sträck är med lite lite strypning. Ingen strypning alls är det samma som cylinder och som namnet anger så är cylindern helt utan strypning.. Men som sagt, jag är osäker.

Mvh!

• 3 months later...
Publicerat
Är detta något att gå efter??

I = Full

II = Improved modified

III = Modified

IIII = Improved Cylinder

IIIII = Cylinder

* = Full

** = 3/4

*** = 1/2

**** = 1/4

C**** = Cylinder

Improved cylinder = 1/4

Modified = 1/2

improved Modified = 3/4

Full = 1/1

På dom flesta system betyder strecken följande.

0=Extra full

1=Full

2=Trekvart

3=Halv

4=kvart

Det var denna du menade va John?

Publicerat

Japp!

Publicerat

;D.. när vi ändå diskuterar choker... vilken stl e bäst när man ska ut å panga fågel!.. ??? ??? ???

mvh ThomasMamre!...

Publicerat
;D.. när vi ändå diskuterar choker... vilken stl e bäst när man ska ut å panga fågel!.. ??? ??? ???

mvh ThomasMamre!...

Det beror på, kolla i kråkspalten, där finns det olika skolor för detta, år fåglarna tätt inpå så öppen choke, blir det lite distans så lite trängre, jag kör med 1/4-3/4

Publicerat

Jag kör med kvart och halv.

Publicerat

Var ute i dag, då hade jag halv. Tyvärr hade kråkorna något bättre för sig så det blev ingen för mig, men brorsan fick i alla fall 3 skator...

Konstigt, en sån stor "gård" med så stora problem, har själv sett tidigare hur mycket kråkor, skator och speciellt kajor som finns där och förstör. Men nu när man kom med bössan så syntes dom inte till! Någon måste ha förvarnat dom!  ;)

I morgon blir det lite tidigare, åker ut så man är där till 04.30, då får vi se om jaktlyckan ändras!  8)

Publicerat

mvh ThomasMamre!...

Jag kör med skeet / skeet i alla lägen.
  • 4 years later...
Publicerat

Lyfter den här gamla tråden då det handlar om ungefär samma sak. Jag jagar ripa 1-2 ggr per år men har skjutit väldigt lite. Kanske 3-4 serier före jakten och får jag 17-18 träff av 25 så har jag varit nöjd. Nu vill jag lyfta skyttet och ska försöka nöta mer på bana. Tog också instruktion i förrgår och fick väldigt bra tips så nu börjar det kännas mer stabilt.

Ett par newbiefrågor:

1) Jag har en Beretta 686 MCH från 1987 med följande choker: ||, |||| och en |||||. Visst är det alltså trkvarts, kvarts och cylinder jag har (samma ordning som i förra meningen)?

2) Vad är era tips för choker för Nordisk Trap? Jag har fått förslag på att skaffa två st |||:or. Kör nu med första skott fårn övre pipan med |||| och sen nedre pipan med ||.

3) Åsikter och vad jag ska ha på ripjakten. OK att köra vidare med samma setup som jag har idag, dvs. |||| och ||?

4) Vad kostar choker till min Beretta och måste jag ha med licensen för att köpa ut? Sugen att åka in idag men har inte emed licensen.

Tacksam för tips och råd.

Publicerat

1) Japp - http://www.shotguns.se/html/choke_-_swedish.html

2) 1/4 och 1/4 skulle jag välja

3) cyl och 1/4, det brukar bli ganska korta håll på ripor i uppflog. Du kan se vidare på http://www.shotguns.se/html/valja_patron.html

4) Inte en aning, har du lite tur har den en beggad liggande i en låda för en spottstyver. De flesta handlare lär knappast fråga efter licensen om man köper en choke, men de borde egentligen göra det.

/T

Publicerat
RPSFS 2009:13

Ej tillståndsplikt

I det följande ges exempel på föremål som det inte krävs tillstånd att

inneha:

1. Luft- eller fjädervapen som innehades före den 1 januari 1992

och som enligt äldre föreskrifter fick innehas utan tillstånd.

2. Start- eller signalvapen som före den 1 januari 1988 var till-

ståndsfria, om innehavaren hade vapnet vid denna tidpunkt.

3. Pil- eller slangbåge, innefattande även s.k. compoundbåge eller

andra jaktpilbågar.

4. Vapenrepliker eller vapenattrapper som har en konstruktion

som innebär att en projektil aldrig har kunnat skjutas ut ur

vapnet.

5. Choketub.

6. Apport- eller burkkastare som inte kan användas som skjut-

vapen.

7. Salutkanon som inte kan laddas med gastäta enhetspatroner.

8. Rekylbroms och ljudriktare.

M.a.o. så kan man köpa hur mycket choker man vill innan man fått licens på ett vapen. Konstigt vore väl annat för den delen. Gängade rörbitar man inte kan använda till nåt (spänannde) utan en bössa.

Publicerat

Givetvis ska du beställa Teague-choker!!!!!! http://www.teagueprecisionchokesltd.co.uk/

Skitbra helt enkelt, mycket bättre än org. choker. Snabb leverans är det åxå.

Till trap funkar 1/4 bra, men jag brukar köra med 1/2 eftersom jag inte är så snabb........

Publicerat

Givetvis ska du beställa Teague-choker!!!!!! http://www.teagueprecisionchokesltd.co.uk/

Skitbra helt enkelt, mycket bättre än org. choker. Snabb leverans är det åxå.

Till trap funkar 1/4 bra, men jag brukar köra med 1/2 eftersom jag inte är så snabb........

+1

Publicerat

Beställde precis en uppsättning super extended Teagues... massa meck med att rengöra mina super extended ported!

Publicerat

3/8 det gyllene medlet för trap... :wub:

Portade "korta" choker är bara försäljningsbling... Gör ingen nytta och skitar ned bössan utvändigt.

• 9 months later...
Publicerat

Så kallade skeetpipor som jag har till de gamla mirokun är de samma som cylinder eller något mellanting mellan de och kvart?

Publicerat

Skeet brukar vara lite trängre än cylinder, så helt rätt, nånting mellan cyl. och kvart.........men konstigt nog på min gamla Beretta 686 var skeet choken öppnare än cyl. choken, så det kan ju skilja.

Publicerat

Så kallade skeetpipor som jag har till de gamla mirokun är de samma som cylinder eller något mellanting mellan de och kvart?

Brukar vara mellan -1/8 och 1/8.....

/T