Publicerat Juni 19, 20206 yr Det dyker med jämna mellanrum upp frågor om hur bra gamla m96or är. Jag är inget fan av dem mest för att jag har svårt för att mekanismen spänns när den stänger. Men av det jag läst mig till om materialkunskap/metallurgi och provtryckningar på sent 1800tal kontra moderna laddningar så känner jag att det finns fler anledningar att inte använda dem. De allra flesta använde sina utan problem i 6,5x55 då tryckstandarden för den är anpassad för just dessa vapen. En gammal stiga älgen i 30-06 vill jag inte ta i med tång. Nu dök det upp bilder på fejjan idag på en herre som inte haft tur med sin gamla cg. Jag har snott bilderna därifrån.
Publicerat Juni 19, 20206 yr Fy bubblan, det där ser inte trevligt ut. Hoppas han som höll i klarade sig.
Publicerat Juni 19, 20206 yr Hövvaligen, där gick det nog åt ett ombyte underkläder. Fascinerande att gaserna har skjutit loss slutstycksspärren på vänstersidan. Antar att det har gått längs slagstiftet och sen vikit av. Nej, inte roligt och jag hoppas att farbrorn i fråga klarade både ögon och fingrar. /Patrik
Publicerat Juni 20, 20206 yr Detta är en populär post. 11 hours ago MarkusR sa: De allra flesta använde sina utan problem i 6,5x55 då tryckstandarden för den är anpassad för just dessa vapen. Dessvärre fel.... Trycket är satt av CIP en organisation vi inte är medlemmar i. Så den är satt till 3800, vilket är 1000 bar över var den var tänkt till (2700) eller provad till (sannolikt ca 3000 bar9 11 hours ago MarkusR sa: En gammal stiga älgen i 30-06 vill jag inte ta i med tång. De flesta bör inte ens göra det.... 30-06 är dubbelt dumt, dels har den ännu högre arbetstryck men ffa kräver den att försvagar muttern eftersom patronen är för lång för lådan. 11 hours ago MarkusR sa: Nu dök det upp bilder på fejjan idag på en herre som inte haft tur med sin gamla cg. Jag har snott bilderna därifrån. Sannolikt ett hylshaveri, då muttern brustit är den inte speciellt belastad, är det materialutmattning i muttern brukar de förr spricka vid låslägena. Inte alls omöjligt att kulan sitter kvar i pipan ... Gasen har evakuerat ut genom resp. spår för låsklackarna på ömse sidor om bulten och sannolikt eftersom utdragaren ger störst utrymme har det mesta gått den vägen (och dragit med sig mutterns vägg ut), men även slutstycksspärren längs det vänstra spåret har fått ge sig. Teoretiskt sett ska gasen vid sådana här haverier evakueras ner i magasinet via rampen - men i det här fallet har den uppenbart inte gjort det. Inte det första haveriet jag sett, och garanterat inte det sista vare sig ni eller jag kommer att få se. Om det är en högerskytt bör han ha klarat sig relativt väl - kikarsiktet bör ha styrt bort det värsta från ögat. Se det som en liten varning, och använd glasögon om ni stressar de här gamla pjäserna... /T
Publicerat Juni 20, 20206 yr Författare 1 hour ago pmt sa: Dessvärre fel.... Trycket är satt av CIP en organisation vi inte är medlemmar i. Så den är satt till 3800, vilket är 1000 bar över var den var tänkt till (2700) eller provad till (sannolikt ca 3000 bar9 De flesta bör inte ens göra det.... 30-06 är dubbelt dumt, dels har den ännu högre arbetstryck men ffa kräver den att försvagar muttern eftersom patronen är för lång för lådan. Sannolikt ett hylshaveri, då muttern brustit är den inte speciellt belastad, är det materialutmattning i muttern brukar de förr spricka vid låslägena. Inte alls omöjligt att kulan sitter kvar i pipan ... Gasen har evakuerat ut genom resp. spår för låsklackarna på ömse sidor om bulten och sannolikt eftersom utdragaren ger störst utrymme har det mesta gått den vägen (och dragit med sig mutterns vägg ut), men även slutstycksspärren längs det vänstra spåret har fått ge sig. Teoretiskt sett ska gasen vid sådana här haverier evakueras ner i magasinet via rampen - men i det här fallet har den uppenbart inte gjort det. Inte det första haveriet jag sett, och garanterat inte det sista vare sig ni eller jag kommer att få se. Om det är en högerskytt bör han ha klarat sig relativt väl - kikarsiktet bör ha styrt bort det värsta från ögat. Se det som en liten varning, och använd glasögon om ni stressar de här gamla pjäserna... /T Tack för förtydligande ? I andemeningen är vi helt överens tror jag, man ska vara försiktig med dessa. Det kom fler bilder senare och det verkar som att det stämmer med hylshaveri. Det vanligaste motargumentet när man uttrycker skepsis är "hur många 96or har du faktiskt sett som gått sönder?" som att det bara är hittepå. Nu har ni också sett en i alla fall.
Publicerat Juni 20, 20206 yr 10 minutes ago MarkusR sa: Tack för förtydligande ? Det kom fler bilder senare och det verkar som att det stämmer med hylshaveri. Nu har jag inte sett den IRL, så jag ska inte uttala mig med säkerhet, men det ser så ut av bilderna att dömma. 12 minutes ago MarkusR sa: ? Det vanligaste motargumentet när man uttrycker skepsis är "hur många 96or har du faktiskt sett som gått sönder?" som att det bara är hittepå. Nu har ni också sett en i alla fall. Personligen: rätt många vid det här laget.... /T
Publicerat Juni 20, 20206 yr Författare 4 minutes ago pmt sa: Personligen: rätt många vid det här laget.... /T Det har jag förstått, men du är något av ett unikum ?
Publicerat Juni 20, 20206 yr 30 minutes ago MarkusR sa: Det har jag förstått, men du är något av ett unikum ? Njae - en smula intresserad bara. Om jag räknar bort de mer eller mindre bortblåsta utdragarna men inga andra skador så är det runt ett 10-tal civila haverier som jag sett eller sett bilder på. Militärt betydligt fler.... Det fanns en tid då SäkI underordnades "Krig är farligt, folk dör. Du har inte dött - åk ner och byt på förrådet, hämta ett plåster på sjukan och kom tillbaka till skjutbanan" doktrinen. I en del fall identifierades det inte ens ett haveri utan folk kom med resterna och sa "den här fungerar inte....". Mest talande var killen som kom in med ett m/41 med pipan i ena handen och resten i andra och sa "den har lossnat, kan du skruva fast den? ". Pipmuttern var delad i två delar..... Så i min värld är det inget särdeles ovanligt att dessa ger sig lite då och då. Dock att utdragaren slår ut en del av muttern som i detta fallet är nog rätt unikt.... Har du en länk till fejjan? /T
Publicerat Juni 20, 20206 yr Författare 3 minutes ago pmt sa: Har du en länk till fejjan? /T https://www.facebook.com/groups/461237103920238/permalink/3182493985127856/
Publicerat Juni 20, 20206 yr Detta är en populär post. Efter att ha sett bilderna på fejjan så ja - högst sannolikt ett hylshaveri. Även om laddaren betraktar sig som "anal" vid laddbordet så händer sånt här... Jag tvivlar starkt på att han klantat sig vid laddningen. Däremot sannolikt vid kalibreringen.... Kalibrera aldrig mer än ni behöver - hylsan försvagas nämligen just en liten bit upp av för hård kalibrering. Man kan trycka tillbaka ett hylsbröst, men inte trycka ner metallen dit hylsan sträcks. Förr eller senare får ni en hylsseparation. Därtill laddade han en smula friskt för mekanismen, men inte över vad som borde vara ok sett till CIPs trycknivå. Klassiskt fall av hylsseparation si-så-där 5 mm upp på hylsan från utdragarspåret. Till att se till gav sig hylsan rakt upp vilket förklarar varför krutgaserna inte gått ner i magasinet utan dragit ut längs spåren för låsklackarna. Den gamla 94an är en rätt dålig konstruktion för att hantera just sådana här haverier. /T
Publicerat Juni 23, 20206 yr Såg precis en uppdatering om detta fall och det visade sig att skytten blandade ihop två krut när han höll på att ladda och använde fel krut (IMR 4198 istället för IMR4350). Enligt egen utsago har han laddat själv i 50+ år, men som sagt, errare humanum est...
Publicerat Juni 23, 20206 yr Detta är en populär post. Av detta kan man lära sig att med laddningar med tryck som ligger inom vad vapnet är byggd för kan kan skjuta och ha hur mycket kul som helst utan att något händer. Klandra m/96 i fall där den mänskliga faktorn har orsakat felet är som att klandra Volvo för att någon kör rattfull i en av deras bilar. Mvh Dansken som har skjutet ett par pipor HELT SLUT på m/96:or med vettiga laddningar- utan lådorna har sprängts. PS: jag är glad att skytten klarade sig från incidenten.
Publicerat Juni 23, 20206 yr 3 hours ago Dansken sa: Av detta kan man lära sig att med laddningar med tryck som ligger inom vad vapnet är byggd för kan kan skjuta och ha hur mycket kul som helst utan att något händer. Frågan är närmast vad de gamla pjäserna egentligen byggdes för.... Det finns extremt lite sådan ammunition ute på marknaden om du frågar mig. /T
Publicerat Juni 23, 20206 yr 3 hours ago Dansken sa: Klandra m/96 i fall där den mänskliga faktorn har orsakat felet är som att klandra Volvo för att någon kör rattfull i en av deras bilar. Helt korrekt, möjligen med tillägget att det är en rätt usel konstruktion att hantera just hylsseparationer. Kombinationen av ovan dvs att ammunition som är anpassad inte finns och att den inbyggda säkerheten är rätt skral gör att de flesta som hålls med dem krasst sett borde låta bli..... /T
Publicerat Juni 23, 20206 yr 5 minutes ago pmt sa: Det finns extremt lite sådan ammunition ute på marknaden om du frågar mig. Jag laddar själv.
Publicerat Juni 23, 20206 yr 42 minutes ago Dansken sa: Jag laddar själv. Samma här, förutom att jag har ett litet lager. Och därför skjuter jag med de gamla pjäserna med då och då. Utan att vara speciellt orolig. Grejen är att dessa vapen kostar noll och ingenting som regel vilket gör dem till en snudd på oemotståndlig sak för "redneck-Kenneth" med total noll koll men med en enorm tilltro sin kompletta oförmåga, sin obefintliga kunskap och till världens bästa superstarka svenska mauser. Då laddas de och skjuts med saker de i ärlighetens namn borde sluppit att utsättas för..... Även en hel behandling i garaget av ombyggnads kåta vandaler och ligister med om möjligt ännu mindre koll kunde de bössorna med fördel sluppit. För det är en i grunden trevlig mekanism, som är välgjord. Om än gravt obsolet i dag sett till vad som finns på ammunitionsmarknaden. Och det går si-så-där bra lite då och då. Vilket faktiskt inte är vare sig bössans eller ammunitionens fel. Det är liksom bara ytterligare en korkad idiot och babblande fåntratt som inte begriper vad han gör bakom kolven.... Folk hävdar att R93an borde förbjudas och Blaser stämmas på miljardbelopp - för ett sketet haveri. Men en 96a är förbanne mig felfri trots ett haveriutfall som är 1000% högre bara räknat sedan R93an lanserades. /T
Publicerat Juni 23, 20206 yr Ni verkar ju ha koll på gamla Carl Gustav. Följande vapnet tror jag är m96 som jag ärvde utav morfar som i sig ärvde den av sin far som lät få den uppborrad till 8x57Js vad vet ni om vapnet som kan va tänkvärt. Har själv endast använt vapnet på bana några gånger då jag annars jagar med min trogna tikka. Tacksam för svar mvh Julius
Publicerat Juni 23, 20206 yr Jo, det är en ombyggd m96. Ser ut att vara en spricka i kolven så kanske klokt att åtgärda det innan du skjuter mycket mer med den. Utöver det är det väl andemeningen i denna tråd, använd ammunition anpassad till det tryck lådan är testad för.
Publicerat Juni 24, 20206 yr 10 hours ago Julius.sto sa: Ni verkar ju ha koll på gamla Carl Gustav. Följande vapnet tror jag är m96 som jag ärvde utav morfar som i sig ärvde den av sin far som lät få den uppborrad till 8x57Js vad vet ni om vapnet som kan va tänkvärt. Har själv endast använt vapnet på bana några gånger då jag annars jagar med min trogna tikka. Tacksam för svar mvh Julius Om dragen till 8x57? Säker att det inte är 8x54? Ser iofs ut som om pipan är taperad så det kan ju stämma.... /T