Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka m65 vs winchester m70

Featured Replies

Publicerat

Tjenare, då jag nyligen tagit jägarexamen För drygt en vecka sen är jag sugen på att köpa min första studsare. Bösserna jag kickat på är tikka m65 kal 6,5x55 http://www.vapenmekaniska.se/products/tikka-m65-kal-6-5x55/ 

och winchester mod 70 kal 308win http://www.vapenmekaniska.se/products/winchester-m70-kal-308win-2/,

Tanken är att jag ska mest jaga älg och rådjur, men kommer nog också jaga lite annat som tillexempel toppjakt, vakjakt.

Vilken av dessa gevär skulle du ha köpt om du var i min sits? Fördelar/nackdelar med någon av dom? Berätta gärna om du har egna erfarenheter av någon av dessa gevär.

Alla svar uppskattas!

Publicerat

Hej och grattis till jägarexamen!

Under förutsättning att båda blåsorna är i bra skick spelar det ingen roll vilken bössa du köper. Båda är bra. Kalibrarna är nästan likvärdiga och djuren du ska fälla kommer inte märka någon skillnad. Övningsammo till dessa kalibrar är billigt så öva mycket.

Även om jag föredrar 6,5x55 och produkter tillverkade i norden rent personligt så hade jag valt winchestern i det här fallet.

Publicerat

Hej och välkommen hit ? och grattis till din jägarexamen.

Jag instämmer med Dahla: båda är bra vapen och kalibern är hugget som stucket. Jag tycker du ska ta den där kolven passar dig bäst vid anlägg.

Publicerat
5 hours ago Johansson99 sa:

Tjenare, då jag nyligen tagit jägarexamen För drygt en vecka sen är jag sugen på att köpa min första studsare. Bösserna jag kickat på är tikka m65 kal 6,5x55 http://www.vapenmekaniska.se/products/tikka-m65-kal-6-5x55/ 

och winchester mod 70 kal 308win http://www.vapenmekaniska.se/products/winchester-m70-kal-308win-2/,

Tanken är att jag ska mest jaga älg och rådjur, men kommer nog också jaga lite annat som tillexempel toppjakt, vakjakt.

Vilken av dessa gevär skulle du ha köpt om du var i min sits? Fördelar/nackdelar med någon av dom? Berätta gärna om du har egna erfarenheter av någon av dessa gevär.

Alla svar uppskattas!

Kloka ord från kloka män, tänk på att lägga en peng på ett bra Kikarsikte/Rödpunktsikte för en kvalitetoptik är A och O.

Jo jag vet att man kan skjuta utan detta men det är få som inte efter ett tag skaffar optik 

Då är frågan vad kommer du i huvudsak att jaga, gris in trånga pass eller vaka rådjur/hjort/räv i en hage/hygge

Själv är jag insnöad på kikarsikten, men det är en vanesak samt hur unga och bra ögon man har.

Publicerat

Välkommen hit å Grattis säger jag också!

Jag har en M65 i 6,5 å just Winchester M70 va min första egna pang för många år sedan. Båda är trevliga men mtp de du skriver att du ska jaga mest skulle även jag säga Winchestern. Du kommer inte bli besviken! 

Lycka till! /Danne :)

Publicerat

Till 308:an så finns det ju köpeammo med blyfria kulor om det är ett önskemål, annars välj den du tycker passar bäst!

Publicerat
  • Författare

Då jag bor vid norrlandskusten så har vi inte gris.

Men det verkar landa på winchestern!

Tack allihopa för svar!

Publicerat

Hej och grattis till examen!:)

Båda är som tidigare nämnt bra bössor, men jag har alltid varit lite svag för Winchester 70 samt

att jag personligen hade valt 308win av dom två, så jag hade alltså valt Winchestern.

Publicerat
8 minutes ago, Joacim said:

Ja och för de här inne som inte träffat dig så är det inte direkt så att man kryper ner bredvid dig i sängen en fredagskväll och säger "Godnatt lilla gumman" ???

Jag skulle!!! Litar på Dansken till 100%

Ett nej är ett nej ?