Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Mazza

TEAGUE Ti vs Stål

Recommended Posts

Mazza
Posted (edited)

Är det någon skillnad på pattern mellan titanium och rostfritt stål om man jämför med samma chokestorlek, eller är det bara vikten som skiljer dem åt?

Fördelar respektive nackdelar med vice versa?

/Mats

Edited by Mazza
Glömde några ord...

Maichel

Vikten är skillnaden! Funktionen densamma. Har en Müller choke, en 3a och den chokar hårt. Ska motsvara trekvarts men sett till träffbild så är det närmare full - Sköt med Teague extended/ portade choker förr och dom adderade en del vikt längst fram. Inte av ondo! Men vikten är en smaksak och vill man inte få mer vikt framtill kan Titan vara intressant. Min Müller choke är rysligt lätt, och förlänger lite mer än en tum...

/M

Mazza

Med tanke på alla svar jag fått så borde man kunna sammanfatta det så här:

• Stål skjuter exakt lika bra som titanium, dvs. ingen fördel skjutmässigt för titanium.
  • + för titanium om man vill hålla vikten nere
  • - för priset om man inte jagar "gram"
  • både stål och ti blir lika skitiga och det är samma procedur att rengöra dem 
  • båda sitter fast/gängar upp sig lika mycket oavsett material (i tidigare trådar har det klagats på att de gängar upp sig)

Givetvis använder de samma mallar/ritningar för båda materialen, och jag förstår att funktionen är densamma på dessa, men rent hypotetiskt så borde en av dem vara bättre än den andra utifrån pattern, eller har Nigel lyckats 2ggr på raken..?

/Mats

pmt
10 hours ago Mazza sa:

Givetvis använder de samma mallar/ritningar för båda materialen

Det tvivlar jag på faktiskt... Det blir en lite annan finish på titan jmf med stål. Så helt lika tvivlar jag att de är rent fysiskt. 

10 hours ago Mazza sa:

men rent hypotetiskt så borde en av dem vara bättre än den andra utifrån pattern, eller har Nigel lyckats 2ggr på raken..?

Misstänker, men det är misstänker, att stål håller längre än titan. Iofs en ickefråga då även titan lär hålla längre än min kropp.

Känner jag Nigel rätt är prestandan exakt lika. 

/T

John_Moses

Jag skjuter numera med 2 st LM Titaniumchoker, körde rostfritt tidigare, ser ingen direkt skillnad på träffarna (lerduvor) dock blir det betydligt mindre fastbränd plast i titanchokerna.

Sen att balansen blev lite trevligare mht viktminskningen gör ju inte ont.