Publicerat Juli 5, 20205 yr Visst finns det väl några här som har en bössa i kaliber .308 Norma Magnum som vi andra inte känner till? Polarens far som dessvärre gick bort för dryga tio år sedan hade en .308NM byggd på en 640 av Christer Holmgren som sköt tokigt bra enligt vad alla häromkring verkar minnas. Jag blir lite nostalgisk när jag tänker på polarens far. Han var en riktig och rejäl karl som stod för sin sak och helt saknade ovänner... sköt extremt mycket jaktstig både med kula och hagel och stod oftast på pallen. Jag har dom senaste dagarna googlat en del på kalibern men allt för lite finns skrivet om patronen som ändå verkar sopa mattan med andra magnumpatroner i .308. Patronen hade säkert vunnit lite mark om någon på norma hade övertalat fler än schulz & larsen att bygga bössor med den kalibern. Så, finns det några glada ägare till vapen i aktuell kaliber här?
Publicerat Juli 5, 20205 yr Författare Ja, och det finns lite kraft kvar lite längre ut... om man skulle behöva. Skulle vara kul att testa med ttsx
Publicerat Juli 5, 20205 yr 2 hours ago Dahla sa: Patronen hade säkert vunnit lite mark om någon på norma hade övertalat fler än schulz & larsen att bygga bössor med den kalibern. Som om Norma nu inte försökte göra just precis exakt det då det begav sig. Att lansera en ny kaliber är liksom inget man gör sådär utan ansträngning eller marknadsföring. Men ytterligare en magnum i kaliber 30 - behövdes den då? Behövs den i dag? /T
Publicerat Juli 5, 20205 yr Författare PMS, jag har ingen aning... jag har bara läst mig men inte verifierat att .308 norma magnum inte är saami certifierad eller vad det nu stod... och då lär det väl inte vara många tillverkare av bössor eller ammunition som tillverkar och distribuerar nånting runt den. För ett par år sedan hade norma i sin katalog en patron vid namn .375 Norma Magnum... hur många har sett en bössa kamrad i kalibern?
Publicerat Juli 5, 20205 yr Jag ska bara sluta skratta..... 29 minutes ago Dahla sa: jag har bara läst mig men inte verifierat att .308 norma magnum inte är saami certifierad eller vad det nu stod... och då lär det väl inte vara många tillverkare av bössor eller ammunition som tillverkar och distribuerar nånting runt den. 358 och 308 NM är båda standardiserade av SAAMI och CIP. 30 minutes ago Dahla sa: För ett par år sedan hade norma i sin katalog en patron vid namn .375 Norma Magnum... hur många har sett en bössa kamrad i kalibern? Det gick för den som det går för 90% av alla nya kalibrar: upp som en sol och ner som en otvättad strumpa efter en veckas jakt... /T